Citat:
Ursprungligen postat av
vargen74
lustigt
Den nya kunskappen går ut på att vi inte vet när jorden går under men allt har uppfyllts utom det skall utropas fred o säkhet.Desutom skall aldrig jorden går under
Nej, jordklotet kommer aldrig att förintas, brinna upp eller ersättas. Bibeln visar att Gud skapade jorden för att vara bebodd för alltid.”[Gud] har ställt jorden på stadig grund, den ska aldrig i evighet flyttas från sin plats.” (Psalm 104:5)”Jorden består för evigt.” (Predikaren 1:4)
Den där med fred och säkerhet hörde jag redan på 90-talet, så det var knappast "ny kunskap". Dessutom är det obibliskt, men du kanske kan påminna mig?
Apg 2
19Jag skall låta sällsamma ting visa sig uppe på himlen och tecken nere på jorden, blod och eld och moln av rök. 20Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och strålande. 21Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.
Apostlarna skrev:
2 Pet 3:7
Men de himlar och den jord som nu finns är i kraft av samma ord sparade åt elden; de bevaras till domens dag då de gudlösa skall förintas.
2 Pet 3:10
Men Herrens dag kommer som en tjuv. Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås.
Väldigt tydligt att denna jord inte kommer att bestå. Tvärtom lovar Herren skapa en ny jord.
Upp 21:1
Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer.
Inget hav på den nya jorden...medan denna jord täcks av hav till 70%.
Vad sa Jesus om blinda ledare? Ett annat tips. JV hänvisar till gamla profeter (Salomo 900 f Kr) som inte hade fått kunskap om någon ny jord eller vad som skulle hända med denna. Den första profeten som fick veta något om den nya jorden var Jesaja (700 f Kr), så David och Salomo och deras samtida kunde inte veta något om den nya jorden. Det betyder inte att det Jesaja, Petrus och andra har skrivit inte är sant. Tvärtom skulle jag säga.
Matt 13:16f
Men saliga era ögon som ser och era öron som hör. Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det.