Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jo. nu har jag inte så bra koll på historien i detalj. Men jag vet att 1914 så hade många väldigt höga förväntningar om vad som skulle ske. Det som dom inte förstod då och som vi förstår bättre idag är att Jesus skulle komma 1914 som kung, men inte på jorden utan i himlen. 1914 startade alltså en period som i bibeln kallas för "dom sista dagarna". Bibeln säger att under den perioden skulle vi få bättre förståelse om många saker i bibeln. Framförallt om det som står i Uppenbarelseboken och Daniels profetia. I vår tid så har Gud inte nån direkt kontakt med människor på jorden. Han kan vägleda oss på ett sätt, så han kan inte tala om för oss om en viss tolkning i bibeln är rätt eller fel. Men genom ansträngning och genom att uppriktigt söka sanningen kan vi förstå vad som står.

Vad gäller Harmageddon så sägs det att bara dom som är genuint onda och som vägrar att följa guds uppmaningar även när dom vet att han existerar kommer att "tas bort" i Harmageddon. Hur det kommer gå till vet vi inte men det står bildligt förklarat i bland annat uppenbarelseboken. Vilka som kommer att överleva Harmageddon kan vi inte avgöra idag. Det är Jesus som kommer att "döma" människor efter vad dom har för inställning i hjärtat.

Men vad trodde JV år 1914? Trodde man att hedningarna tider slutade 1799 eller inte? Trodde man att Jesus återkom osynligt 1874 eller inte. Och trodde man att ändens tid var de 40 åren mellan 1874 och 1914 eller inte?

Kan du peka på någon enda lära om 1914 som visade sig stämma? Var då väldigt konkret.
Eller var allt som Russel skrev om 1914 bullshit?
Citera
2015-07-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tycker du det är så bra, om man är med i en fundamentalistisk kristen grupp, och är ute å predikar och sånt?

Jepp.....det visar tydligt att de flesta inte tror på dyngan!
Citera
2015-07-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Hur mycket vittne är du ?

Ha ha ha.......han är strikt troende...men inte lojal mot forumförbudet!
Du inser säkert att varje JV som försöker predika eller försvara lärorna skämmer ut sig ohyggligt mycket! Det finns ett skäl till att Cellskapet inte vill att förkunnare skriver på forum.
Citera
2015-07-09, 21:48
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tack, ska kolla upp det!

Men, ang tex Rutherford, Bibeln lär ju att den som uttalar en profetia i Guds namn och den profetian inte går igenom, den är inte från Gud. Bibeln lär oss ju hur vi ska känna igen en falsk profet. Nu i efterhand så påstår ju VT att Rutherford inte sa att det var inspirerat, men de som levde och hörde det då visste att Rutherford sa att det var från Gud.

Ang profetior i Guds namn, som inte slagit igenom, så har det ju i många år, fram tills 22 oktober 1995 stått på sidan 2 (eller 3?) i Vakna!; Skaparen (Gud) lovar en fridfull och trygg ny världsordning innan generationen som såg händelserna av 1914 har dött."

Det var ju en profetia i Guds namn som nu bevisligen inte slagit igenom, och kan därmed omöjligt vara från Gud. Ska vi då bara ignorera vad som står i Bibeln angående hur vi kan känna igen falska profeter? Då måste vi ju gå emot Guds ord om vi vill följa Vakttornet och den styrande kretsen?
Jag vet att VT dömer ju precis alla andra religioner genom bibelns måttstock, men när det kommer till dom själva heter det att det är nytt ljus? Hur kan man, med gott samvete, följa detta?

jo, den vanligaste uppfattningen idag är ju att en en generation avser ungefär livslängden hos en människa. Speciellt när man talar om släktskap. Och uppenbarligen stämmer inte profetian om man tolkar det på det sättet. Det har ju gått över 100 år sedan 1914. Alltså kan man inte tolka det riktigt på det sättet.

Ordet generation kan däremot också användas som ett tidsmått med avseende på förgångna eller framtida tidsperioder.Så vi tror numera att det Jesus syftade på var två grupper av individer. Den första gruppen urskilde tecknet på Jesus närvaro 1914. Men de var inte bara vid liv 1914, utan de hade också blivit smorda med helig ande det året eller tidigare.Den andra gruppen som ingår i ”denna generation” är smorda som under någon tid levt samtidigt som den första gruppen. Men de levde inte bara samtidigt, utan de var också smorda med helig ande medan medlemmar av den första gruppen fortfarande fanns här på jorden.
Citera
2015-07-09, 21:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Ttsp; ordet själ nämns ca 200 ggr i Bibeln. I tex 1 Petrus 3:19 så talar aposteln till publiken och berättar om hur Jesus predikade för andarna i fängelset, vilka hade vart olydiga under Noas tid. Dör själen efter att kroppen dör så kan ju ingen predika till dom heller.

Och tex Uppenbarelseboken 6:9-11 talar också om andar som hade blivit slaktade men ropade med höga röster till Gud. Osv, osv.

Om vi nu är en exakt avbild av Gud så är vår själ odödlig. Men om den hamnar i ett brinnande evigt eldhav så kan det säkert bli svårt att tänka och känna något annat än den akuta och fruktansvärda omständighet man sitter i. Däremot kan jag tänka mig att man säkert gnisslar tänder av vånda, så som vi pratade om ovan. Du sa att det var figurligt, men igen, hur skulle Gud ha förmedlat sig om han nu verkligen menar att det finns ett bokstavligt helvete där folk kommer gnissla tänder? Vem bestämmer egentligen om något i Bibeln är bokstavligt eller figurligt? Den ödmjuka slaven? Det står ju även i Bibeln att verserna om just slaven är en liknelse. Men ändå säger den självutnämnde slaven att det är bokstavligt. Mycket förvirrande som kräver en näve mental gymnastik, vilket jag tror många JVn ger upp i med att helt förstå och väljer att helt blint lita på slaven. Trots att Bibeln tydligt säger att varje man är en lögnare.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-09 kl. 21:52.
Citera
2015-07-09, 21:51
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Lyssnade du på det avslutande talet?

jag missade tyvärr delar av det. Men större delen av talet lyssnade jag på. Du menar det som gick på söndagen antar jag?
Senast redigerad av Apollos 2015-07-09 kl. 21:53.
Citera
2015-07-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
ok, ja då har du bättre koll än mig i den frågan. Det är ju helt klart bra att ha en viss kunskap om hur trosuppfattningen har ändrats genom historien, då förstår man ju bättre det man tror på i dagsläget och man får chansen att väga olika uppfattningar mot varandra. Kritiskt tänkande är alltid bra. Det finns nog många JW som har bättre koll än mig i den här frågan dock vad gäller 1874.

Det känns dock rimligt som du säger att dom blandade ihop datumen eftersom dom missuppfattade innebörden av 1914 från första början. Idag förstår vi att 1914 inte riktigt har samma innebörd som man trodde från början. Har du någon koll på hur dom lyckades komma fram till årtalet 1874? Det kan ju inte ha varit tagit helt från luften.

Om jag minns rätt så övertog man årtalet 1874 från adventisterna! När inget hände år 1874 så menade man att Jesus återkom osynligt då. Sedan körda man en "favorit i repris" och behandlade årtalet 1914 på samma sätt.
1914 hade dock Russull kommit fram till genom att mäta på pyramiderna i Egypten, men det visste du säkert.
Men fram till tidigt 30-tal var 1914 bara ett misslyckat årtal........innan Rutherford flyttade Jesu osynliga återkomst dit!

Men detta är ytterst få vittnen medvetna om...tyvärr.
Citera
2015-07-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det gör jag, jag sträcker ut handen först privat, sedan med två vittnen, sedan med hela församlingen, men om brodern ändå vägrar att ta emot min hand, vad säger Jesus att man ska göra med brodern?

"Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:17 Bibel2000)

Hur var det nu??? Brukade Jesus äta och dricka med publikaner (tullindrivare) och dåliga flickor??? VAd var det fariséerna anklagade honom för?
Citera
2015-07-09, 21:58
Medlem
Citat:
Vad är det som är fel i filmen?
Men vad är det som är rätt i filmen? Usla skådesspelare, kass handling, falsk spegling av hur verkligheten ser ut "där ute" - budskapet är att söker du jobb utanför pappas firma, och umgås med icke-jehovas, är du förtappad (kräksmiley efterfrågas). Otroligt att pappa ens tillät TV-apparat i hemmet, men se det gjorde han ju... Hela världens synd bara väller in i det heliga vardagsrummet (fast han kanske har något Tv-censurfilter utvecklat och distribuerat av JW).

En sådan skyddad verkstad som dessa två söner lever i hemma hos mamma och pappa existerar bara hos slutna sekter. Punkt slut.
Citera
2015-07-09, 21:58
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej, Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna profetera profetior, man har tolkat profetiorna som redan existerar i bibeln, ibland har man misstolkat bibeln, men det är inte samma sak som att vara en falsk profet:

Jo, det är ju precis det det är. Om man nu uttalar något i Guds namn, som sen inte sker. Vilket dom har gjort. Dom påstår sig vara Guds språkrör och får nytt ljus av Gud genom bön, en process dom inte vill berätta om i detalj. Men enligt den styrande kretsen så säger dom att om du ifrågasätter just den styrande kretsen är det detsamma som att du ifrågasätter Gud själv. Ganska tydligt att dom anser sig vara Guds munstycke. Och då får man ju även stå till svars när något så allvarligt som 1914 års generation visade sig vara falskt.
Citera
2015-07-09, 21:59
Medlem
Citat:
Tänker du på historien om den förlorade sonen?

Nej, den historien kommer när brodern omvänder från sina onda handlingar, på samma sätt som sonen förstod att han hade gjort fel och återvände till fadern ångerfull:

"Jag ger mig av hem till min far och säger till honom: Far, jag har syndat mot himlen och mot dig." (Lukas 15:18 Bibel2000)

Det är därför Jesus säger att försöka flera gånger att få brodern att lyssna och vända om, innan man tar avstånd:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Nu ska vi se......den förlorade sonen

VAd sa pappan? Sa han så här; OK du får inte tala med någon i familjen eller på gården....du får inte äta med familjen...när vi umgås ska du sitta längst ned i salen och inte tala med någon! Efter ett par år så kan du fråga igen......så kanske vi tar dig till nåder.......

Sa pappan så, eller...????
Citera
2015-07-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det var hårda ord mot någon som har lite kul med flickor.

Men Jesus vill väl inte att vi ska ha kul med flickorna. "Ut och predika" säger han. "Bara den som knackar en jävla massa dörrar blir insläppt i faderns rike"

Jag har dock läst att det är inte helt ovanligt att de "fina" i ledande positioner inte är så moraliska när allt kommer omkring. Det brukar ju kallas dubbelmoral och är ett intressant fenomen i religiösa kretsar som jag funderar en del över.
Vad tror du det beror på?

Jesus själv hade ju en flicka som smorde hans ben och fötter med dyrbr olja.........jag tror t o m hon använde sitt hår att smörja/smeka med......det var väl då Judas blev rejält förbannad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in