2019-10-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Tar bara upp ett exempel nu eftersom tråden inte ska gå OT:
(FB) Mohammed våldtog på kristet läger – men personalen vägrade ingripa (läs inlägg #610 i den tråden)

Journalisten på tidningen fick alltså FUP omaskad och allmänheten fick den maskad. Du får skicka mig PM om du vill ha fler exempel.

Skriv mig inte på näsan med irrelevanta exempel.
Det var ju en våldtäkt och de ville begränsa meddelarfriheten så R*onge inte spred målsägandens och anhörigas, i fupen, sekretessbelagda personuppgifter och adresser.

Lite dåligt exempel tycker jag då allmänheten ofta inte är ute efter våldtäktsoffers personuppgifter. Resten fick de ju läsa. Varför R*onge var så ivrig att få veta våldtäktsoffrets namn vet bara han själv.

Knappast det som det är tal om här och jag har aldrig menat att få ut något omaskat som SU anser vara sekretess på.
Några blåmärken i en catfight efter lite rabalder i en trappuppgång. Om något är maskat i fupen så lär ändå större delen av den vara mycket intressant för att få än mer info om hur den huvudmisstänkta KL funkar eller inte funkar.
Senast redigerad av Avel 2019-10-12 kl. 21:04.
Citera
2019-10-12, 22:43
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Människor som inte bor i Stockholm inser inte hur liter Stockholm är. Speciellt i vissa grupper.

Gym, narkotika, dopning, domar, fotvård, bostadslös, svartjobb osv FO har varit aktiv i dessa saker.

Jo. Olyckssystrar och bröder snubblar ofta in i varandra i dessa miljöer. Däremot finns det ingen egentlig gemenskap utan det är alltid själv i första rummet som gäller. Ett ganska hårt liv egentligen där du aldrig kan lita på någon. Personer med hög ställning i samhället som snubblar in i denna värld får ofta hög status och kan dribbla lite mer än andra..
Citera
2019-10-13, 02:03
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är så det förhåller sig skriver du. Värst vad tvärsäker du var då.

Berätta om några av de otaliga gånger reportrar fått ut allmänna handlingar (likt de vi diskuterar här) som en privatperson inte skulle kunna begära ut och få ut?

Det förhåller sig tyvärr så att individer med pressleg inte sällan behandlas annorlunda och mer fördelaktigt än andra som vill ha ut (offentliga) allmänna handlingar. De kan typ enkelt rekvirera en DVD-skiva eller ett USB-minne; "pöbeln" måste betala för papperskopior. Vet inte hur många gånger jag upplevt detta förfarande under min tid på Flashback. Det är grundlagstridigt, men händer hela djävla tiden.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-10-13 kl. 02:12.
Citera
2019-10-13, 02:06
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Lagstridigt eller inte kan såklart diskuteras men det är så det förhåller sig.

Det strider mot grundlagen.
Citera
2019-10-13, 02:07
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tro mig, SU kommer aldrig lämna ut den till privatperson.
Den är redan sekretessprövad. Nina Svanberg på Expressen har tex fått ut den.

Om denna donna Nina får annan tillgång än "pöbeln", måste den ha läckt. Annars strider detta förfarande mot grundlagen. Finns dessutom prejudikat på att rättsväsendet inte kan göra mellan skillnad personer på detta sätt.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-10-13 kl. 02:11.
Citera
2019-10-13, 02:16
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nina Svanberg/Expressen har läst/har tillgång till materialet sedan åtminstone tre veckor tillbaka, men hon är journalist som måste hålla sig till en viss etik.

Även en nedlagd förundersökning måste enligt grundlagen och prejudikat behandlas lika. Man kan inte ge förtur till vissa personer bara för att de har pressleg!!
Citera
2019-10-13, 03:18
Medlem
Citat:
Därför att myndigheter brukar tillämpa andra rutiner för reportrar än för privatpersoner. Finns otaliga exempel på detta. Lagstridigt eller inte kan såklart diskuteras men det är så det förhåller sig.

När det passar enskilda polisanställda så läcker dessa information till journalister som ett såll.
Jag kliar dig, du kliar mig.
Citera
2019-10-13, 07:24
Medlem
Citat:
Han har varit aktiv i fotvård?

.

Skulle stå frivården.
Citera
2019-10-13, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Om denna donna Nina får annan tillgång än "pöbeln", måste den ha läckt. Annars strider detta förfarande mot grundlagen. Finns dessutom prejudikat på att rättsväsendet inte kan göra mellan skillnad personer på detta sätt.
Finns lite olika sätt att gå till väga för att gå till botten med beslut som kan tyckas godtyckliga samt är lagstridiga mot offentlighetsprincipen.

https://fojo.se/offentlighetsjouren/offentlighetsjouren-tipsar-pa-grav17/
Citera
2019-10-13, 10:00
Medlem
Citat:
Skriv mig inte på näsan med irrelevanta exempel.
Det var ju en våldtäkt och de ville begränsa meddelarfriheten så R*onge inte spred målsägandens och anhörigas, i fupen, sekretessbelagda personuppgifter och adresser.

Lite dåligt exempel tycker jag då allmänheten ofta inte är ute efter våldtäktsoffers personuppgifter. Resten fick de ju läsa. Varför R*onge var så ivrig att få veta våldtäktsoffrets namn vet bara han själv.

Knappast det som det är tal om här och jag har aldrig menat att få ut något omaskat som SU anser vara sekretess på.
Några blåmärken i en catfight efter lite rabalder i en trappuppgång. Om något är maskat i fupen så lär ändå större delen av den vara mycket intressant för att få än mer info om hur den huvudmisstänkta KL funkar eller inte funkar.

Oj, vilket dåligt försök av dig att pudla. Du ville ha exempel och fick ett sådant, sen att du inte är nöjd kan jag ej göra mycket åt. Som du ser i tråden finns det andra användare som säger liknande saker som mig om just detta.
Citera
2019-10-13, 10:06
Medlem
Citat:
Tar bara upp ett exempel nu eftersom tråden inte ska gå OT:
(FB) Mohammed våldtog på kristet läger – men personalen vägrade ingripa (läs inlägg #610 i den tråden)

Journalisten på tidningen fick alltså FUP omaskad och allmänheten fick den maskad. Du får skicka mig PM om du vill ha fler exempel.

Andra regler vid uppgifter med sekretess Det du säger stämmer inte riktigt.

Även om offentlighetsprincipen är huvudregeln finns det undantag där allmänheten inte har rätt att ta del av vissa uppgifter. Vid en intresseavvägning mellan allmänhetens intresse av tillgång till en viss handling och den enskildes rätt till skydd för den personliga integriteten så måste skyddet för den personliga integriteten i vissa fall väga tyngre, och uppgifter kan då komma att beläggas med sekretess. Med sekretess menas mer specifikt att det råder “förbud att röja en uppgift, vare sig det sker muntligen, genom utlämnande av en allmän handling eller på något annat sätt” (OSL, 3 kap. 1 §). I
Citera
2019-10-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kate88
Andra regler vid uppgifter med sekretess Det du säger stämmer inte riktigt.

Journalisten på tidningen fick alltså FUP omaskad och allmänheten fick den maskad.

Berätta hur detta inte stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in