2019-10-01, 22:15
Medlem
BewilderedHulders avatar
20 mg oxascand.

Tack gud och farbror doktorn för att jag får bli en helt vanlig avslappnad människa ibland. 💓
Citera
2019-10-01, 22:19
Medlem
Ophryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystof
inte mer komplext än att det nog går o reda ut problemen o förändra sig själv o sin inställning till dom.

men detta förutsätter ju vuxen kommunikation o reflektion o inte bara pajkastning mellan två skyttegravar där misstänksamheten höjs för varje paj m budskapet ”du har fel o ja rätt” som kastas mot ens fiende.

angående din teori om sociala relationer tror jag att den stämmer till ungefär hälften! det gäller att först utveckla vår styrka o autonomi, ibland skyddad av integritetens tjocka mur. så vi hittar fram till våra identiteter o känner oss trygga i egot o inte bara blir produkter av omgivningens krav o definitioner.

men ännu viktigare är nog den sociala relationens djupare planhalva: att öppna upp oss genom nyfikenhet för det främmande o ta risken att släppa in det i vårt innersta tomrum, även om detta samtidigt gör oss sårbara. för att kunna växa o inspireras av det vi ännu inte är, men kan bli om vi är villiga att införliva det främmande tillräckligt djup.

ingen är en isolerad ö och vi behöver alla varandra så mycket mer än vi tror. kanske särskilt det som först tycktes vår motsats o så gav upphov till antagonism o fientlighet.

den mest långsiktiga sociala utmaningen när vår vuxna identitet blivit stabil, ligger nog i att till o med släppa ens fiender inpå livet. för just dessa hade kanske redan från början mest att lära en om vad man saknar.

så ser en dynamisk o långsiktig social teori ut enligt mej.

Nä, pajkastning leder aldrig någon vart.

Alla har nog sin väg men du har rätt i att man har mycket att lära av andra, särskilt de som fungerar annorlunda.

Personligen var det väldigt informativt för mig med min senaste relation, eftersom jag i efterhand såg vilka svagheter som hade ”använts” emot mig. De fanns ju där redan innan och om jag inte hade gått igenom det jag gjorde, hade jag levt resten av mitt liv mer styrd av felaktiga föreställningar och rädslor. Skulle antagligen inte ha en nära relation med just en narc igen, jag är allergisk mot ”mönstret” nu och eftersom de saknar just självinsikt (finns några som har den men de är fortfarande rätt instinktivt styrda i nära relationer) blir ju också kommunikationen ganska lidande .

Så är det, tyvärr är det lätt att bli isolerad i dagens samhälle.
Citera
2019-10-01, 22:20
Medlem
nijes avatar
Idag försökte jag shoppa kläder. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag tvingades titta mig själv i spegeln, något som jag vanligtvis undviker. Jag tvingades konfrontera den jag blivit. Psykosen med efterföljande medicinering och depression har verkligen satt sina spår.

Innan psykosen tyckte jag att det var roligt att shoppa. Jag letade bland hyllorna efter kläder i storlek S. Nu är alla mina gamla kläder för små och jag fick leta efter storlek L.

När jag klädde av mig i provhytten började jag nästan gråta. Magen hängde ut över linningen på jeansen. Blekt fett överallt. Spegelbilden stämde inte överens med bilden jag har av mig själv. Jag kände mig fångad inuti en kropp som inte är min.

Ja. Jag vet. Det är dags att bege sig till gymmet. Men tills jag samlat kraft nog att göra det tänker jag försöka bära den här främmande kroppen med stolthet. Den är ett kvitto på allt det svåra som jag har gått igenom. Jag har kämpat, kämpar fortfarande, och det syns.
Citera
2019-10-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
tja jag skrev nyss till mod om detta .
jag har mer jobb än jag klarar sedan länge
jag fixar inte detta i längden , och jag vet ingen lösning ??

kärlekslös sedan 3år ochså gör inte saken bättre

så i bland vänder livet typ

bara fråga mer om
det behövs
allt annalyseras !!!

Ja ibland kan det ju vända till det positiva.

Psykopatrin förstörde mitt liv . Kände mig lite ensam bara... Men bättre att vara ensam än psykopatrin . Trivs bra med min hund.
Var förälskad i en kille när jag blev tvångsfängslad (vi hade bara varit tillsammans i 1-2 månader) . Var påväg hem till honom, vi skulle titta på Bonde söker fru. Från fullt frisk...

Men låter ändå som det finns möjligheter?
Citera
2019-10-01, 22:29
Medlem
Krystofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ophrys
Nä, pajkastning leder aldrig någon vart.

Alla har nog sin väg men du har rätt i att man har mycket att lära av andra, särskilt de som fungerar annorlunda.

Personligen var det väldigt informativt för mig med min senaste relation, eftersom jag i efterhand såg vilka svagheter som hade ”använts” emot mig. De fanns ju där redan innan och om jag inte hade gått igenom det jag gjorde, hade jag levt resten av mitt liv mer styrd av felaktiga föreställningar och rädslor. Skulle antagligen inte ha en nära relation med just en narc igen, jag är allergisk mot ”mönstret” nu och eftersom de saknar just självinsikt (finns några som har den men de är fortfarande rätt instinktivt styrda i nära relationer) blir ju också kommunikationen ganska lidande .

Så är det, tyvärr är det lätt att bli isolerad i dagens samhälle.

sluta sök narc då o finn istället dess mer introverta tvilling: den skygge, så flyter nog kommunikationen bättre. men det förutsätter förstås att du har ett minimimått av introversion o besinning i dig själv
Citera
2019-10-01, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mellinie
Ja ibland kan det ju vända till det positiva.

Psykopatrin förstörde mitt liv . Kände mig lite ensam bara... Men bättre att vara ensam än psykopatrin . Trivs bra med min hund.
Var förälskad i en kille när jag blev tvångsfängslad (vi hade bara varit tillsammans i 1-2 månader) . Var påväg hem till honom, vi skulle titta på Bonde söker fru. Från fullt frisk...

Men låter ändå som det finns möjligheter?

nja vet inte , gilar hundar !!
Citera
2019-10-01, 22:30
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nije
Idag försökte jag shoppa kläder. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag tvingades titta mig själv i spegeln, något som jag vanligtvis undviker. Jag tvingades konfrontera den jag blivit. Psykosen med efterföljande medicinering och depression har verkligen satt sina spår.

Innan psykosen tyckte jag att det var roligt att shoppa. Jag letade bland hyllorna efter kläder i storlek S. Nu är alla mina gamla kläder för små och jag fick leta efter storlek L.

När jag klädde av mig i provhytten började jag nästan gråta. Magen hängde ut över linningen på jeansen. Blekt fett överallt. Spegelbilden stämde inte överens med bilden jag har av mig själv. Jag kände mig fångad inuti en kropp som inte är min.

Ja. Jag vet. Det är dags att bege sig till gymmet. Men tills jag samlat kraft nog att göra det tänker jag försöka bära den här främmande kroppen med stolthet. Den är ett kvitto på allt det svåra som jag har gått igenom. Jag har kämpat, kämpar fortfarande, och det syns.

Bra attityd tycker jag, den kommer att tjäna dig.

Kom även ihåg att den som tittade i spegeln i omklädningsrummet på den reflekterande kroppen blir aldrig tjockare, den kan aldrig ha en mage som hänger över linningen på jeansen för att den saknar form och storlek, den är det du egentligen är, ditt sanna jag, inte den reflekterande kroppen i spegeln.
Citera
2019-10-01, 22:32
Medlem
Citat:

Du kanske kan skaffa en hund? Hjälper mig iaf.
Citera
2019-10-01, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mellinie
Jobbigt :/. Varför mår du dåligt?

lär stå utarbetad individ

jag har det bra , på ytan
Citera
2019-10-01, 22:40
Bannlyst
Citat:

tja hundar verkar gilla mej
Senast redigerad av carbonlife 2019-10-01 kl. 22:51.
Citera
2019-10-01, 22:49
Medlem
Ophryss avatar
Citat:
sluta sök narc då o finn istället dess mer introverta tvilling: den skygge, så flyter nog kommunikationen bättre. men det förutsätter förstås att du har ett minimimått av introversion o besinning i dig själv

Det var det jag trodde jag hade sist, men de kommer i introvert skepnad också. Overt/Covert. Men, man lär sig.

Men, jag trivs ofta bäst med introverta och det är vad jag är själv .
Citera
2019-10-01, 22:50
Bannlyst
Citat:
jaha hade du tenkt så djupt kring nicket de va som jägaren.

ja skrev ba Krystof för att ja heter Kristofer o gillar Polen men oxå för att ja krystar mycke när ja lyfter tunga sopsäckar dagar i ända.

ne, skems ej för o va sopgubbe, nån måste va de även om man kommer hem var dag o luktar skit

va jobbar du me? e du en sån där fin kostym nisse som tjenar multum m pengar? obs! inget klasshat.
beg
jag lever wtt helt vanligt liv , har inga beg

om du skondor så inser du min .

helt vanlg svensk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här