2019-10-01, 12:15
Medlem
Ophryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystof
ja, fast det är ju just mellan dessa två poler det gäller att hålla viss balans i sitt omdöme för att inte förlora det.

man kan ju tappa greppet om verkligen på i huvudsak två skilda sätt: dels att tro sig vara den som världen kretsar kring så att man får hybris o gör andra illa, dels att man riktar all skuld utåt för att själv tycker sig ha farit illa och så tror att man själv bara kretsar kring världen.

finns inget som säger att skuldanklagelser o masokism i längden är gynsammare än narcissism o sadism.

de va velldans vicken action de va här kl 5 på morronen en vanlig tisdagsnatt i september hörrni!!!

skojsigt. tack till alla som tar sej tid o skriver kloka saker o svarar.

en bisarr fråga måste stella då lettar lite på mitt tryck av en lustig anledning: nån som vet om stadsarkivarien i en viss stad kan hjälpa en att ta fram information om ens tidigare liv? förutsatt att man vet mellan vilka år denne dog o på vilken gata hen bodde?

en attans morbid fråga kanske o ja e sjelv skraj för att ta tag i saken. men endå, den både lockar lite grann o skremmer skiten ur mig.

funderar ofta på denne person o om jag e skyldig denne nåt....

Jo, det hela är väldigt komplext. De viktigaste är väl att förstå var gränserna går, mellan andra och en själv, och att inte förvänta sig att andra ska fylla något tomrum man själv saknar osv. Att släppa sina invanda försvar är väldigt svårt dock, lite som att välja det röda pillret i Matrix tror jag.

Tack till er! Det var en rolig pratstund men det blev väldigt lite sömn .
Citera
2019-10-01, 12:17
Medlem
Ophryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Jag måste sluta har en massa ärtor att plocka och ett öra att försöka fixa.

predisponerad att fastna i en ohälsosam relation
Jag är predisponerad på att fastna i alla fall.

Hoppas du hittar någon onarcissist och att det funkar

Jag somnade. Vad har hänt med örat?

Det är jag också. Tack, jag letar inte, men någon gång vore det nog fint att uppleva någon sorts ömsesidig närhet.
Citera
2019-10-01, 14:14
Medlem
Krystofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ophrys
Jo, det hela är väldigt komplext. De viktigaste är väl att förstå var gränserna går, mellan andra och en själv, och att inte förvänta sig att andra ska fylla något tomrum man själv saknar osv. Att släppa sina invanda försvar är väldigt svårt dock, lite som att välja det röda pillret i Matrix tror jag.

Tack till er! Det var en rolig pratstund men det blev väldigt lite sömn .

inte mer komplext än att det nog går o reda ut problemen o förändra sig själv o sin inställning till dom.

men detta förutsätter ju vuxen kommunikation o reflektion o inte bara pajkastning mellan två skyttegravar där misstänksamheten höjs för varje paj m budskapet ”du har fel o ja rätt” som kastas mot ens fiende.

angående din teori om sociala relationer tror jag att den stämmer till ungefär hälften! det gäller att först utveckla vår styrka o autonomi, ibland skyddad av integritetens tjocka mur. så vi hittar fram till våra identiteter o känner oss trygga i egot o inte bara blir produkter av omgivningens krav o definitioner.

men ännu viktigare är nog den sociala relationens djupare planhalva: att öppna upp oss genom nyfikenhet för det främmande o ta risken att släppa in det i vårt innersta tomrum, även om detta samtidigt gör oss sårbara. för att kunna växa o inspireras av det vi ännu inte är, men kan bli om vi är villiga att införliva det främmande tillräckligt djup.

ingen är en isolerad ö och vi behöver alla varandra så mycket mer än vi tror. kanske särskilt det som först tycktes vår motsats o så gav upphov till antagonism o fientlighet.

den mest långsiktiga sociala utmaningen när vår vuxna identitet blivit stabil, ligger nog i att till o med släppa ens fiender inpå livet. för just dessa hade kanske redan från början mest att lära en om vad man saknar.

så ser en dynamisk o långsiktig social teori ut enligt mej.
Senast redigerad av Krystof 2019-10-01 kl. 15:00.
Citera
2019-10-01, 19:55
Bannlyst
hinner bara hälften av vad jag borde på dagarna , smärtan tog över så har på kvällningen och va tvungen att avbryta fast jag inte va färdig
Citera
2019-10-01, 20:13
Medlem
Jag drömmer om hur mitt liv var innan psykopatrin .
Känns inte svårt att andas idag iaf.
Citera
2019-10-01, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mellinie
Jag drömmer om hur mitt liv var innan psykopatrin .
Känns inte svårt att andas idag iaf.

hoppas du finner rätt väg till ett liv utan denna press , jag är nog förlorad tyvärr
Citera
2019-10-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
hoppas du finner rätt väg till ett liv utan denna press , jag är nog förlorad tyvärr

Hur är det med dig?
Citera
2019-10-01, 21:36
Bannlyst
Citat:
stackars dej

ere sotarverktygen som e så tunga att du får ont innan du e färdig?

jag är betydligt högre utbildad , än sotare

även om min far tvingade upp mej på skorstenen , för att just sota

så , är van vid fina upplevelser
Citera
2019-10-01, 21:38
Bannlyst
Citat:
Hur är det med dig?

riktigt dåligt , fast jag står på benen och sköter mej .

du vet , det ingen vet , lider ingen över

men på min begravning , lär det upptäckas
Citera
2019-10-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
riktigt dåligt , fast jag står på benen och sköter mej .

du vet , det ingen vet , lider ingen över

men på min begravning , lär det upptäckas

Jobbigt :/. Varför mår du dåligt?
Citera
2019-10-01, 21:54
Bannlyst
Citat:
Jobbigt :/. Varför mår du dåligt?

tja jag skrev nyss till mod om detta .
jag har mer jobb än jag klarar sedan länge
jag fixar inte detta i längden , och jag vet ingen lösning ??

kärlekslös sedan 3år ochså gör inte saken bättre

så i bland vänder livet typ

bara fråga mer om
det behövs
allt annalyseras !!!
Citera
2019-10-01, 22:03
Bannlyst
Citat:
jaså förlåt

själv e ja bara sopgubbe, men trodde du va sotare för att du kalla dej carbonlife o ofta hade ont i ryggen. vet ju att sotare kan va tungt jobb, nestan lika tungt som mitt.

inge fel i sopgubbe , vi alla behöver er !!!!

nej nicket består av just jobbande individer

dessuton består vi alla av just carbon

carbon life = hela mänskligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in