2019-09-28, 18:16
Medlem
Trots att det redan finns ett otal trådar om denne man kunde jag inte hitta någon i kändisskvaller. Gör jag något fel när jag söker?

Till ämnet:

Det har kommit fram att Jordan blivit bensotorsk (Klonazepam) och försökt sluta cold turkey vilket resulterade i att han fick skriva in sig på rehab. Orsaken till att han fick benso utskrivet ska vara att hans fru var allvarligt sjuk och riskerade att dö.

Ganska anmärkningsvärt att en utbildad psykolog inte kände till (?) faran med att sätta ut bensodiazepiner alltför tvärt. Finns det ett narcissistiskt drag här, att han tror att han kan klara lite vad som helst bara för att han är Jordan Peterson? Jag har tidigare tyckt mig skymta uttryck och beteenden som indikerar en kluster B-personlighet och det här har knappast minskat den misstanken.
Citera
2019-09-28, 18:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Lite info om det som står i trådstarten:

Citat:
Nu har den kontroversielle kanadensiske professorn och författaren Jordan B.Peterson skrivit in sig själv på ett behandlingshem i New York, avslöjar dottern i en video på Youtube.
Författaren har sökt hjälp för att avvänja sig från ångestdämpande läkemedlet Klonazepam.

Citat:
Jordan B. Peterson ska ha börjat ta den beroendeframkallande medicinen för att hantera påfrestningarna av att hans hustru drabbats av cancer. Hennes behandling har varit framgångsrik, men när han försökte sluta tvärt med medicinen lyckades han inte.

Citat:
Det här är läkemedlet som Peterson är beroende av
✓ Klonazepam
Epilepsiläkemedel som är psykoaktivt lugnande. Narkotikaklassad substans, finns i godkända läkemedel i Sverige (exempelvis Iktorivil).

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/lAXGbk/jordan-peterson-pa-behandlingshem

Citera
2019-09-28, 18:26
Medlem
hajITs avatar
Blev också funderam när jag läste att han pysslade med droger, särskilt när orsaken var depression. Det är nämligen tack vare Jordan Peterson som många män idag ser ett ljus, som vi kanske inte såg för bara några år sedan.

-> (FB) Jordan Peterson
--> (FB) Jordan Peterson klär av rabiat feminist i UK under intervju
--> (FB) Jordan Peterson teori om varför inte feminister protesterar mot Saudiarabien
--> (FB) Varför är Jordan Peterson kontroversiell?
--> (FB) Vilka hälsoproblem kommer Jordan Peterson orsaka sina fanboys?
--> (FB) Jordan Peterson isärplockad.
Citera
2019-09-28, 18:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Trots att det redan finns ett otal trådar om denne man kunde jag inte hitta någon i kändisskvaller. Gör jag något fel när jag söker?

Till ämnet:

Det har kommit fram att Jordan blivit bensotorsk (Klonazepam) och försökt sluta cold turkey vilket resulterade i att han fick skriva in sig på rehab. Orsaken till att han fick benso utskrivet ska vara att hans fru var allvarligt sjuk och riskerade att dö.

Ganska anmärkningsvärt att en utbildad psykolog inte kände till (?) faran med att sätta ut bensodiazepiner alltför tvärt. Finns det ett narcissistiskt drag här, att han tror att han kan klara lite vad som helst bara för att han är Jordan Peterson? Jag har tidigare tyckt mig skymta uttryck och beteenden som indikerar en kluster B-personlighet och det här har knappast minskat den misstanken.

Ja, det var verkligen märkligt. Det är ju allmänt känt att psykmediciner och narkotiska preparat kan man inte sluta rakt av. Och en psykolog måste ju definitivt känna till det.

Kan som du säger bero på att han har en viss grandios självbild.
Citera
2019-09-28, 18:57
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Han är en narcissistisk skitstövel!
Citera
2019-09-28, 19:20
Medlem
dodgenommeditations avatar
Han är en smart kille när han argumenterar, men släpp mig inte någon som håller motiverande tal och vädjar till antidepressiva för att hantera sorg och brist på hopp, det finns några människor där ute som inte har sina fötter på marken när livet blir svårt, så att de kan hitta ett "ljus" i hans tal, men för mig är den här killen bara en annan, påverkar inte någonting i mitt liv.
Citera
2019-09-28, 19:23
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det var verkligen märkligt. Det är ju allmänt känt att psykmediciner och narkotiska preparat kan man inte sluta rakt av. Och en psykolog måste ju definitivt känna till det.

Kan som du säger bero på att han har en viss grandios självbild.

Varför måste en psykolog känna till biverkningar av psykmediciner? En psykolog har ingen förskrivningsrätt. Det har en psykiatriker (läkare). En psykiatriker kan möjligen ha kunskap om biverkningar av av psykmediciner.
Citera
2019-09-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Ganska anmärkningsvärt att en utbildad psykolog inte kände till (?) faran med att sätta ut bensodiazepiner alltför tvärt.
Behöver vara psykiatriker för att få skriva ut receptbelagda preparat. Så om det stämmer att han är psykolog så är det inte så jättekonstigt, dessutom är han väl icke praktiserade om jag förstått saken rätt.
Citera
2019-09-28, 19:41
Medlem
Jeff.Becks avatar
'I heard a joke once. Man goes to doctor, says he's depressed. Life seems harsh and cruel. Says he feels all alone in a threatening world where what lies ahead is vague and uncertain. Doctor says "Treatment is simple. The great clown, Pagliacci, is in town. Go see him. That should pick you up". Man bursts into tears. "But doctor", he says, "I am Pagliacci." Good joke. Everybody laugh. Roll on snare drum. Curtains.'

Ligger lite sanning i det.
Citera
2019-09-28, 20:26
Medlem
lrreversibles avatar
Varför skulle en psykolog förstå riskerna med olika mediciner menar du? Psykologer får igen utbildning kring olika mediciner och dess verkan, det får däremot psykiatriker som dessutom är läkare i grunden. Jordan Peterson är ingen läkare och än mindre psykiatriker, så hans kunskaper om olika mediciner är endast lekmannamässiga.
Citera
2019-09-28, 20:55
Medlem
Sumegs avatar
Det är helt uteslutet att den intelligente och allmänbildade psykologen JP inte skulle känna till beroendepotentialen och riskerna med bensodiazepiner. Det är allmän kunskap hos varenda knarkare på gatan.
Citera
2019-09-28, 23:00
Medlem
BushwickBills avatar
Vad är ni för en samling riksmongon som inte tror psykologer får någon utbildning i psykofarmaka? Finns inte en psykolog på hela jordklotet som inte känner till benzo och hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in