Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 23:13
  #1
Medlem
Finns en något malplacerad tråd om honom i filosofiforumet, men han har väl ett allmänt filosofiskt intresse kanske. Men det är psykologiprofessor han är. Han skall visst ha haft en hel del privat konsultation också. Vad kan han sägas ha för inrikting på skalan KBT, Psykodynamsikt osv.

Jag har mest hört honom i de här föreläsningsserierna online, Bibeln osv. Starkt karismatisk och låter förnuftig för lekmannaörat.

Hur ses han bland svenska psykologer?
Citera
2017-10-14, 23:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
Finns tråd i filosofi. Jag har rapporterat tråden och hoppas att du blir varnad.

Nu till ämnet. Du inser att psykologi är mer än att bara praktiskt inrikta sig på att hjälpa människor? Psykologi är inte på något sätt en vetenskap som inte är förstörd av SJW-bajsnödigabegrepp och problematiserande frågestrukturer och tankepaket och deskriptiva åsiktsförklaringar.

Peterson är förövrigt något så vanligt som en gurus och extremt jävla jobbig sådan.

Blir EXTREMT förvånad om han någonsin ens har rört en KBT-approachad-terapistil. Han är med all sannolikhet ett STORT fan av Freuds perversa terapistil. Och för det borde han skjutas, ja Freud äcklar mig. Fy fan. Tvi!

Edit: Förövrigt kan jag inte vara annat än mycket skadeglad när han "hela livet har ägnat sig åt att fooorska i det här med hur människan skaffar mening" och hur svåååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå åååååååååååååååååååååååååååååååååååårt det är att vara määäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää äääänniska
och så har han nyligen gått och blivit deprimerad.
Det är psykologi han ägnar sig åt, inte filosofi, det är här tråden hör hemma.
Att jag kommenterade inriktning refererade till att jag nämnde hans enskilda terapi, han hjälper enskilda människor, är medveten om att psykologi som vetenskap inte begränsas till dessa inriktningar. Men jag var undrar alltså enligt vilken metodik han utövade sin privata konsultation inom, det kan möjligen vara något psykodynamiskt, som du nämner, men någon kanske vet mer bestämt?
Att han är karismatisk är något som gjorde mig misstänksam, men jag har kommit att uppskatta det han har att säga.
Att sen psykologer går omkring som någon slags lyckligt sundhetsideal mentalt själva, är det särskilt troligt? Blev inte särskilt förvånad då jag hörde om hans och hans dotters depressionsproblem, som inte är något som plötsligt kommit på, utan är ett problem som funnits länge i deras familj.
__________________
Senast redigerad av Kokoluring 2017-10-14 kl. 23:55.
Citera
2017-10-15, 00:12
  #3
Avstängd
OvanligtSpeciells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Det är psykologi han ägnar sig åt, inte filosofi, det är här tråden hör hemma.
Att jag kommenterade inriktning refererade till att jag nämnde hans enskilda terapi, han hjälper enskilda människor, är medveten om att psykologi som vetenskap inte begränsas till dessa inriktningar. Men jag var undrar alltså enligt vilken metodik han utövade sin privata konsultation inom, det kan möjligen vara något psykodynamiskt, som du nämner, men någon kanske vet mer bestämt?
Att han är karismatisk är något som gjorde mig misstänksam, men jag har kommit att uppskatta det han har att säga.
Att sen psykologer går omkring som någon slags lyckligt sundhetsideal mentalt själva, är det särskilt troligt? Blev inte särskilt förvånad då jag hörde om hans och hans dotters depressionsproblem, som inte är något som plötsligt kommit på, utan är ett problem som funnits länge i deras familj.

Han säger det ja. Ska jag vara ärlig är allt jag ser massa väldigt stora anspråk på att sammanfatta vad andra stora tänkare har sagt.

Nej det är inte särskilt konstigt att psykologer inte är nöjda själva, när de fortfarande inte inser hur man inte ska göra. Nu är jag starkt övertygad om att psykodynamiska terapeuter borde skjutas av då de inte bara har en egen tro utan förstör andra människor, men att vara psykolog gör inte att man kommer inse att man borde sluta identifera sig med sina tankar/så mycket/whatever
Men det finns psykologer som gör det! Älskar nästan KBT.

Om Peterson är något annat än hatiskt inställd till KBT blir jag faktiskt förvånad och tar i så fall tillbaks lite av mitt hat. Själv avskyr jag honom och varje gång jag börjar idolisera en person blir jag extremt (EXTREMT) vaksam på varför
Citera
2017-10-15, 11:08
  #4
Medlem
Jag har aldrig hört Peterson säga något negativt om KBT, tvärtom. Mycket av det han säger ligger i linje med KBT, t.ex. att de flesta av hans patienter faktiskt inte har några psykologiska problem i egentlig mening utan bara problem med sin livsstil.
Citera
2018-04-10, 23:34
  #5
Medlem
peteladbrokes avatar
Jordan Peterson - i vilket fack placerar vi denna människa?

han är inte liberal. inte höger. inte vänster. han är kanadensare, det vill säga uppväxt under kristna förhållanden. men tycks fortfarande vara sekulariserad. inte jude, inte muslim. väldigt svensk, faktiskt. som kanadensaren i regel är.

så långt, inga konstigheter.

trots det vill jag placera honom någonstans. för att veta vem han är. vad är hans egen övertygelse? bevekelsegrund. rama in, liksom

alltså. han kan lyssna på en fyra minuter lång fråga han får vid en föreläsning och ändå besvara den. långsamt men säkert. äta sig genom frågan, ord för ord, men hur ska man förhålla sig?

vet inte hur det är med er, men för mig är en persons bakgrund av betydelse. inte för egen åsikt, men för hur snabbt jag ska refusera eller ta till mig något.

vad tänker ni?
Citera
2018-04-10, 23:37
  #6
Medlem
Unisertits avatar
Varför vill du göra det?
Citera
2018-04-10, 23:41
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peteladbroke
han är inte liberal. inte höger. inte vänster. han är kanadensare, det vill säga uppväxt under kristna förhållanden. men tycks fortfarande vara sekulariserad. inte jude, inte muslim. väldigt svensk, faktiskt. som kanadensaren i regel är.

så långt, inga konstigheter.

trots det vill jag placera honom någonstans. för att veta vem han är. vad är hans egen övertygelse? bevekelsegrund. rama in, liksom

alltså. han kan lyssna på en fyra minuter lång fråga han får vid en föreläsning och ändå besvara den. långsamt men säkert. äta sig genom frågan, ord för ord, men hur ska man förhålla sig?

vet inte hur det är med er, men för mig är en persons bakgrund av betydelse. inte för egen åsikt, men för hur snabbt jag ska refusera eller ta till mig något.

vad tänker ni?


Googla ISTJ, det är vad han är.
Citera
2018-04-10, 23:44
  #8
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Höger, konservativ och kristen.
Citera
2018-04-11, 00:01
  #9
Medlem
stukads avatar
Han är väl lite ambivalent. Han kan nog ändra vissa åsikter om han kommer på ett bättre svar men ej hört så mkt från honom än.

Vad skumt att han dyker upp från ingenstans ,såg honom igår första gången
Citera
2018-04-11, 00:09
  #10
Avstängd
creepingdeaths avatar
vit.
privilegierad.
man.
Citera
2018-04-11, 00:13
  #11
Medlem
MegaSkurts avatar
Peterson är definitivt liberal, samhällskritisk och hyfsat agiterande, utöver det en briljant psykologiprofessor då han inte backar för att både skapa och reagera på konflikt eller tillstymmelse till det om han anser sig ha något att tillägga i diskussionen.

Jag gillar Peterson, jävligt på allt som oftast, men det behövs fan i det här bla bla bla mediaklimatet vi lever i idag.
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-04-11 kl. 00:25.
Citera
2018-04-11, 00:24
  #12
Avstängd
creepingdeaths avatar
han är för det mesta obegriplig och vad som är än mer obegripligt är alla som följer honom som rimligen, på det stora hela, inte kan förstå vad han pratar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback