Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 19:15
  #1
Medlem
Googlas avatar
Jordan Peterson pratar lite om SJW (Social justice warriors) och kommer in lite på feminister. Han säger

Citat:
"You have this crazy alliance between the feminists and the radical islamists that I just do not get. It´s like, the feminists, why they aren´t protesting non-stop about Saudi Arabia, is just completely beyond me! Like, I do not understand it in the least. Is there an attraction, you know is there an attraction that´s emerging among the female radicals for that totalitatrian male domincance that they´ve chased out of the West? https://youtu.be/jA96Kf30TQU?t=357

Bland annat
Citat:
"I thought it was absolutely comical when 50 Shades of Grey came out. I just thought that was just so insanely comical. That at the same time, there´s this massive political demand for, like radical equality, and say with regards to sexual behaviour. And the fastest selling novel the world had ever seen was S&M domination. It´s like, oh, well, we know where the unconscious is going with that one, don´t we? https://youtu.be/jA96Kf30TQU?t=316 "

Jag har haft lite egna funderingar gällande det här, det första jag började se var dessa råfeminister som man sett lokalt och träffat på dejtingappar är att jag upplever de flesta har någonting gemensamt, de lider faktiskt i större delen av fallen av psykisk ohälsa. Jag har dejtat ca 3 st feminister, jag kände någon extra dragningskraft till att de omedvetet ville ha någon slags dominans, att de har låga ambitioner i livet, deprimerade, lever utan syfte, förutom när det kom till feminism, då har de mycket att klaga på att kvinnor inte får något trots deras låga sysselsättningsgrad, låga ambitioner, bortskämdhet. Behöver de kontrolleras och ha en dominant partner? Behöver de någon som bestämmer över dem, en partner som agerar som en pappa? Nu är jag iofs inte särskilt kontrollerande partner, men jag är väldigt observerande och analytisk. Men de stod ut mestadels som att de behövde någon bestämmande gentemot det andra som inte ansåg sig själv som feminister. Resten av mina observationer har då varit virtuell över internet. Där jag ser samma mönster i dessa kvinnor.

Tror ni att Jordans teori kan stämma? Att vi inte är tillräckligt dominanta så att kvinnorna spårar ur och omedvetet söker dominans? De kanske testar männen och när svaga män inte gör någonting så söker de sig till en kultur där det är mer vanligt att man dominerar kvinnor. Vad säger ni?
Citera
2018-12-09, 19:23
  #2
Medlem
Det jag tror han menar är att kvinnor dras till kaos i syfte att "tämja" det. Hela skönheten och odjuret iden bottnar väl från just det här.

Har ni någonsin sett en aggressiv eller kriminell man utan kvinnor i sitt liv? Nej inte jag heller.
Citera
2018-12-09, 19:55
  #3
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Det jag tror han menar är att kvinnor dras till kaos i syfte att "tämja" det. Hela skönheten och odjuret iden bottnar väl från just det här.

Har ni någonsin sett en aggressiv eller kriminell man utan kvinnor i sitt liv? Nej inte jag heller.

Det är faktiskt bland de mest förunderliga saker jag märkt av, till och med Anders Eklund, arketypen för den äckliga, fula osexiga grisen (på alla tänkbara sätt!) fick besök i fängelset av någon 20 år yngre småbarnsmamma.

Peter Madsen har 150 kvinnor på lång kö för att få leka lite med monstergenin.

Jag skrattar lite för mig själv att Roger Elliot sköt sin skalle utan att veta om hur mycket kvinnor han efter all möda skulle kunna få i fängelset. Snacka om att ge upp vid mållinjen.

Angående Jordan Petersons teori kan den vara sann, en sak som man märker av är att kvinnor i regel inte mår bra utav att ha för mycket ansvar, och man kan inte ha makt utan ansvar. En undermedveten längtan att någon annan får axla på sig ansvaret, eller helt enkelt ta den med våld kan ju finnas där.

En annan teori är ju annars att dessa, allt oftare, barnlösa kvinnor inte har något barn som ger mening till hennes moderliga instinkter, dessa instinkter slössas istället med olika "offergrupper" (typ afghanska unga män) som hon börjar se som bebisar. Därmed att hon som kvinna söker försvara sin "bebis" från alla "monster" som vill dem illa, för bara en monster skulle ju vilja göra illa en bebis, och det är vad många vita heterosexuella CIS-män därmed har blivit.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-12-09 kl. 20:02.
Citera
2018-12-09, 20:01
  #4
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag skrattar lite för mig själv att Roger Elliot sköt sin skalle utan att veta om hur mycket kvinnor han efter all möda skulle kunna få i fängelset. Snacka om att ge upp vid mållinjen.

Haha det har jag inte tänkt på. Snacka om ödets ironi. Detsamma gäller ju på sätt och vis för alla liknande mongon som skolskutare t.ex. Men seriöst: Helt andra saker rör sig ju i deras huvuden och påverkar deras val.

Jag gillar det som Jordan är på spåren. Tror dock att detta är något som vi människor egentligen inte förstår, det ligger allt för djupt inom oss och inte ens de största tänkarna kan verkligen greppa detta fenomen.
Citera
2018-12-09, 20:08
  #5
Medlem
Sir Dwains avatar
Jordan är skrattretande i sina "analyser" av sina fiender, förtjänar inte någon som helst respekt.

Och jag har inte sett honom protestera mot redikal islam, alltså är han allierad med den.
__________________
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-12-09 kl. 20:11.
Citera
2018-12-09, 20:17
  #6
Medlem
Enkelt. Saudiarabien är ett -helt- annat land.
De är inte medborgare där. Man protesterar ju först o främst mot saker som sker i ens egna närhet.
Citera
2018-12-09, 20:22
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jordan är skrattretande i sina "analyser" av sina fiender, förtjänar inte någon som helst respekt.

Och jag har inte sett honom protestera mot redikal islam, alltså är han allierad med den.

Så vad är då din slutsats till varför feminister (inte minst de i svenska riksdagen och F!) tvärvägrar ta avstånd ifrån - eller ens ifrågasätta radikala och ultrapatriarkala islamister?

Citat:
Ursprungligen postat av DebatteraMera
Enkelt. Saudiarabien är ett -helt- annat land.
De är inte medborgare där. Man protesterar ju först o främst mot saker som sker i ens egna närhet.

Du menar såsom att inte feminister världen över (och inte minst i Sverige!) protesterat och gapskrikit hejvilt som små barn - mot den onde, dumme, elake, patriarkale (och vite heterosexuella) Donald Trump?
Citera
2018-12-09, 20:23
  #8
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DebatteraMera
Enkelt. Saudiarabien är ett -helt- annat land.
De är inte medborgare där. Man protesterar ju först o främst mot saker som sker i ens egna närhet.

Nej, det skulle ju göra den feministiska rörelsen nationalistisk. Vilket de flesta feminister anser sig vara raka motsatsen till.

Det finns en välkänd paradox här som verkar gå dig helt över huvudet.
Citera
2018-12-09, 20:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DebatteraMera
Enkelt. Saudiarabien är ett -helt- annat land.
De är inte medborgare där. Man protesterar ju först o främst mot saker som sker i ens egna närhet.
Varför är feminister så snabba med att peka finger mot Ryssland då? på vilket sätt påverkas feministers vardag av Rysslands existens?
Citera
2018-12-09, 20:26
  #10
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så vad är då din slutsats till varför feminister (inte minst de i svenska riksdagen och F!) tvärvägrar ta avstånd ifrån - eller ens ifrågasätta radikala och ultrapatriarkala islamister?

Vi lever i helt olika verkligheter uppenbarligen.
Citera
2018-12-09, 20:28
  #11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vi lever i helt olika verkligheter uppenbarligen.

Nej - du gör det. Vi andra som lever i den faktiska verkligheten undrar varför feminister välkomnar och inte sällan samarbetar just med islamister. Kan du svara på det?
Citera
2018-12-09, 20:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vi lever i helt olika verkligheter uppenbarligen.
Även om man argumenterar för att islam inte är patriarkal så är religionen däremot en stark förespråkare av könsroller i samhället. Ändå vägrar feminister kritisera religionen. I vanliga fall går ju feminister i taket ifall man är en förespråkare av könsroller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback