2019-09-24, 09:18
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som om det vore en hel hög med torpedkandidater att välja på.
Hon pratar som det vore en vallista när man ska rösta.
Vore intressant att veta vad hon delgavs av reportern iom att namnet diskuteras.

Det var ett märkligt svar hon gav. Kan det vara så illa att hon inte minns att hon blivit hörd angående detta med en torped tidigare? Eller är hon mer förvånad över att journalisten visste om ärendet då det aldrig blev offentligt? Det var efter den händelsen som HOL fick till ett kontaktförbud för henne och anledningen hölls hemlig.
Citera
2019-09-24, 09:23
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
H har anmält henne för brott riktat mot båda barnen samt mot honom vid ett tillfälle (grov fridskränkning). I sistnämnda fall blev hon inte ens kallad till förhör hos polisen. Samtliga förundersökningar har lagts ner. Själv har hon anmält H för brott den 16 december 2013 (grov kvinnofridskränkning). I övrigt har anmälan skett på annat sätt. Fyra dagar efter det att hon kontaktat Riksåklagaren per mail lades sistnämnda förundersökningen, som pågått under flera år och som omfattade 550 sidor, ner. Hon ville inte dra barnens far inför rätta.

Vad är det du inte förstår? Ett vårdnadsärende i domstolen får inga uppgifter från en sekretessbelagd förundersökning. Det känner dom flesta till.

Finns det mer info/länkar i ärendet 13/12-2013 ?
Mailet till riksåklagaren borde finnas bokfört och sparat och inte blivit bortgallrat i systemet.
En nedlagd Fup på 550 sidor är en helvetes stor utredning, då bör slasken vara omfattande.

Gällande sekretessbelagda uppgifter från soc i ett vårdnadsärende, hänger det väl på berörd handläggare i hur mycket som får bifogas till domstolens utredning, brukar ju oftast handläggas bakom "stängda dörrar".
Exempel: https://databas.infosoc.se/rattsfall/3139/fulltext

Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Tack. Detta är inte omöjligt, men om det nu fanns mer eller mindre konkret utredningsmaterial för henne att ta del av, avseende en hotbild mot HOL från organiserad brottslighet eller liknande, så synes det lite konstigt hur polisen agerat, att KL är misstänkt i första hand utan till synes andra uppslag, att FO jagas, hur media rapporterar m.m.

Hur jag än vrider och vänder på detta så känns det som om uttalandet från KL om organiserad brottslighet är mer eller mindre taget ur luften (sen om det är pga att hon är skyldig eller pga att hon är oskyldig men fått panik e.d. är kanske en annan sak).

Problemet är att polisen läkte ut uppgifter och foton på KL på bara runt 3 tim till pressen efter skotten, alldeles för snabbt, där HOL själv uppgetts ha sagt "privat eller en klient" på brottsplatsen. För att läcka ut KL-bilderna krävdes det beslut högre upp inom polisen, och det gjordes bara 3 tim efter skotten kl 09.00, då hade dom nog inte ens hunnit haft ett riktigt förhör med KL för hon togs ju runt 1 1/2 -2tim efter skotten = 10:30-11:00, sen köras in till Bergsgatan, häktas, in i cell, boka förhörsrum -utse förhörsledare och hinna fixa fram en advokat som ska bistå i förhöret etc, det är helt enkelt alldeles för tajt. KL hade alltså inte ens hunnit bli förhörd när ett polisbefäl langade ut bilderna till pressen, och teknikerna hade precis börjat undersöka brottsplatsen, dom stängde ju ner Norr Mälarstrand helt bra många timmar.

Edit: Pressen la ut bilderna 3 tim efter skotten, då blir det ännu mer tajt.
Om ni nu tittar på Expressens bildserie från den 6/9, kommer ni att se att flera bilder från brottsplatsen har lagts till långt senare men tidsstämpeln har inte ändrats.
Senast redigerad av vittne-x 2019-09-24 kl. 09:40.
Citera
2019-09-24, 09:25
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Helt rätt. Slarvigt av mig. Gjorde nog bara min egen tolkning att resa bort är att åka utomlands.

Gjorde en liten edit. Får ta uppgifterna om KLs eventuella resebehov med en stor nypa salt tills det dyker upp nåt matnyttigare.

Bara hon inte ska jaga rätt på torpeden? Jag skulle vara väldigt rädd för henne just nu om jag var honom.
Citera
2019-09-24, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det var ett märkligt svar hon gav. Kan det vara så illa att hon inte minns att hon blivit hörd angående detta med en torped tidigare? Eller är hon mer förvånad över att journalisten visste om ärendet då det aldrig blev offentligt? Det var efter den händelsen som HOL fick till ett kontaktförbud för henne och anledningen hölls hemlig.

Där hade ju en följdfråga från journalisten varit på sin plats. Han hade ju antagligen inte tagit bakgrunden till frågan ur luften. Han hade kunnat hänvisa till de uppgifter som frågan var baserad på kan man tycka och frågan är hur hon då hade bemött det.

En följdfråga ställdes kanske och anledningen till att den inte kom med i publicering vet i så fall bara KL, journalisten och nån redaktör då.
Hon kan ju ha satt villkor för att ställa upp på intervjun som begränsar vad de kunde publicera. Annars kan jag inte tolka hennes medverkan i intervjun som annat än damage control, oskyldig eller ej.
Citera
2019-09-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Det får man, om det är så att åklagaren inte har tagit ett beslut om reseförbud. Knappast aktuellt i det här fallet!

Man kan vara under spaning och vid utlandsresa stoppas man och åklagaren fattar ett beslut när man sitter i tullen... Om det följer reglerna vet jag ej men blev själv sittande i tullen till efter mitt plan flygit sin kos
Citera
2019-09-24, 09:43
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjageskon
Vem säger att inte var på BAS = AKUT beroendevård - Beroendecentrum Stockholm - Vårdvägen 11 byggnad 09. S:t Görans sjukhus

Det är faktiskt en akut mottagning dit man tar dom flesta man LOBar i Sthlm

Japp, precis, såg du inte min länk?

Ja, jag har varit där många gånger i egenskap av kontaktperson .

Men att polisen kör de flesta LOBar till beroendeakut tror jag inte ett dugg på. Det blir ju kaka på kaka. Samt att ett flertal LOBar faktiskt har dött i fyllecell pga ingen vård.

Och i den text som badrumslåset slänger ut hela tiden, så står det faktiskt endast AKUTEN. I domsagan eller vad det är hen refererar till.

Och då förutsätter ju alla att det de facto ÄR akutmottagningen!

Men ni alla i skatgänget verkar ju ha varit där, då den kvällen, eller dagen.
Citera
2019-09-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, men varför blir det LOB då? Kan man tas in och behållas/vårdas över natten på sjukhus med LOB?

Då används väl LPT, LVM måste soc godkänna, joursoc. LPT bestämmer psykläkarna och den kan de ta bort efter en dag eller två.

Både LPT och LVM är ju strikt sekretessbelagda för ex en ex-man i en vårdnadstvist. Inget han kan använda. Eller ens får reda på.

Jag tycker ändå att det är konstigt att hon inte körs till Stockholms sjukhem där hon tydligen är inskriven, men kanske S:t Görans inte kommer åt journalerna.
Man kör inte till rehabkliniken med full patient. Framförallt inte en aggressiv patient. Om jag minns rätt så skulle det tas blodprover, vilket var lämpligt på akuten.
Citera
2019-09-24, 09:54
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Man kan vara under spaning och vid utlandsresa stoppas man och åklagaren fattar ett beslut när man sitter i tullen... Om det följer reglerna vet jag ej men blev själv sittande i tullen till efter mitt plan flygit sin kos

Mycket intressant.

Exempelvis högpriomålet Julian Assange frågade via sin advokat om det var ok att åka till Tyskland för ett möte där åklagaren inte hade någon invändning då han hade skrotat runt i stan i runt 6 veckor i väntan på förhör. Sen fick Assange en häktning på sig kl 14.15, hans plan till Tyskland var fullbokad kl 14 så han fick ta en senare kärra runt 18, det bagage som han checkade in försvann sen på Arlanda för det lastades aldrig på planet (där lastarna kör med barcode) och han återvände sen aldrig till Sverige efter detta.

Då kan man misstänka att även FO kunnat åka till Arlanda och sätta sig på en kärra, trots att polisen tidigt haft span på killen, där då en åklagare gjorde tvärtom istället...
Citera
2019-09-24, 10:00
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Där hade ju en följdfråga från journalisten varit på sin plats. Han hade ju antagligen inte tagit bakgrunden till frågan ur luften. Han hade kunnat hänvisa till de uppgifter som frågan var baserad på kan man tycka och frågan är hur hon då hade bemött det.

En följdfråga ställdes kanske och anledningen till att den inte kom med i publicering vet i så fall bara KL, journalisten och nån redaktör då.
Hon kan ju ha satt villkor för att ställa upp på intervjun som begränsar vad de kunde publicera. Annars kan jag inte tolka hennes medverkan i intervjun som annat än damage control, oskyldig eller ej.

Precis. Nu minns jag inte exakt, men han ställde en fråga typ, hoppas du att han överlever? Hennes svar var "det vill väl alla?". Uppenbarligen vill "alla" inte det eftersom någon försökte döda honom. Man ska kanske inte analysera som jag gör, men det hade låtit något bättre om hon sagt något i stil med att självklart vill hon det och det är hemskt att någon där ute vill se honom död.

Men hon har överlag lite märkliga svar.
Citera
2019-09-24, 10:00
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Jaha, ändå umgicks barnen med sin mor trots alla LOB och fylleslag. Inte ens domstolen ville sätta regler för umgänget utan var och en fick avgöra hur och när dom skulle umgås. Bråk överlag sätter spår hos barnen. Försök inte med barnen och snyft historier det biter inte på mig. Jansson som vittnar arbetar förmodligen inom rättsväsendet och han berättar om våldet och alkoholen. Det är en som jag anser vara trovärdig inte en mediekåt advokat som berättat för varenda liten murvel och advokat om hur synd det är om honom. Alla kan hans historia nu och frågan är varför då K hatar och vill hämnas på H?
Har han varit våldsam under flera år som Jansson säger? Har han varit otrogen som uppgifterna i tråden anger? Är han inblandad med familjen vars dotters tidigare pojkvän är den misstänkta skytten?
Handlar det om år av våld, så har K mig på sin sida och jag har ingenting övers för H öht.
Ett snabbt instick bara. Se mitt fetade i din text (under "Visa mer").
Måste bara kolla så att du inte menar N*sells dotter Johanna N där (JN)? Hon har inte haft något förhållande med FO utan det är en person Julia L (JL) som Efternamn08 dragit in i tråden om du läser dennes inlägg. JL har även blivit misshandlad av FO.
Citera
2019-09-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Japp, precis, såg du inte min länk?

Ja, jag har varit där många gånger i egenskap av kontaktperson .

Men att polisen kör de flesta LOBar till beroendeakut tror jag inte ett dugg på. Det blir ju kaka på kaka. Samt att ett flertal LOBar faktiskt har dött i fyllecell pga ingen vård.

Och i den text som badrumslåset slänger ut hela tiden, så står det faktiskt endast AKUTEN. I domsagan eller vad det är hen refererar till.

Och då förutsätter ju alla att det de facto ÄR akutmottagningen!

Men ni alla i skatgänget verkar ju ha varit där, då den kvällen, eller dagen.

Från Wikipedia:

Majoriteten av alla frihetsberövanden sker med stöd av LOB. Omkring 60 000 personer omhändertas årligen och nästan 90 procent placeras i polisarrest, trots att detta enligt lagen ska vara det absolut sista alternativet.

Från Ekots lördagsintervju med rikspolischefen 2018:

– Vi transporterar frihetsberövade kors och tvärs över hela landet i olika omfattning. Vi får transportera väldigt långt om vi ska utföra verkställigheter för migrationsverkets förvar.

– Vi tar hand om bortsprungna katter och hundar. Vi tar hand om 60 000 människor som är berusade varje år, och som inte kan ta hand om sig själva, och låser in dem i en poliscell. De har inte begått något brott över huvud taget, säger rikspolischefen Anders Thornberg.

Man kan ju undra hur många av dessa 60 000 människor årligen som hävdar att de absolut inte är berusade (och hänvisat till hjärnskador, blodsockerbrist, medicinering och tusen andra saker) och styr och ställer med polisen som både är utbildade att se tecken på att en person är berusad samt att hantera sådana individer på ett för både polisens och den omhändertagne personen säkert sätt.
En av poliserna fick tex sitta med handen över säkerhetsbältets lås då KL försökte koppla loss sig själv under färd.

Som parentes kan nämnas att i Danmark hade KL kunnat ta sina LOBar till domstol då polisen enligt lagen där måste bevisa att personen de omhändertagit varit berusad.
Citera
2019-09-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Mailet till riksåklagaren borde finnas bokfört och sparat och inte blivit bortgallrat i systemet.

Har för mig att ett mejl sparas i en månad eller två, kanske tre, och gallras sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in