Citat:
Ursprungligen postat av
flammer
Jag finner det underligt hur KL verkar ha så bra insikt i HOL:s liv och situation, fastän de varit separerade väldigt länge.
Enligt egen uppgift har hon en uppfattning om att personer med koppling till organiserad brottslighet skulle ha motiv att skjuta HOL. Hur kan hon ha en sådan uppfattning? Givet KL:s och HOL:s frostiga relation så kan hon väl på sin höjd ha fått sådan information i andra, tredje eller fjärde hand genom bekanta och i så fall borde det väl finnas minst ett tiotal personer som har samma information? Då bör ju polisen fått denna information från dessa bekanta tämligen omgående efter skjutningen, varför polisens agerande och massmedias rapportering rimligen borde sett lite annorlunda ut. Eller?
Jag får inte riktigt ihop detta. Om KL är oskyldig (vilket såklart inte bör uteslutas helt), så vore väl det mest sannolika att hon inte hade en aning om vem som kan ha gjort det? Varför skulle hon ha, till synes, bättre insikt än vänner, kollegor, flickvän, polis etc.?
Ett långsökt alternativ kan väl vara att HOL varit "jagad" av organiserad brottslighet under lång tid (t.o.m. medan de var gifta) men att HOL hållit detta hemligt för alla utom sin dåvarande fru, för att hans inblandning är komprometterande för honom själv? Men om så är fallet, varför skulle han peka ut KL som en möjlig anstiftare i detta läge? Vad har han att vinna på det? Han har redan vunnit alla tvister mot henne och det rimliga borde väl vara att hålla henne borta framgent (inte inlåta sig i brottmålsrättegångar med/mot henne). Genom att peka ut henne riskerar han ju även - om denna långsökta teori skulle stämma - att hon avslöjar hans koppling till organiserad brottslighet, vilket ju enligt denna teori skulle vara hans högsta prioritet att dölja.
Det långsökta alternativet synes mig alltså helt orimligt, varför min första fundering kvarstår. Hur kan KL veta så mycket?
Hon rör sig ju tydligen på Kungsholmen ofta, hon har haft tillgång till adressen innan HOL, många grannar etc kanske känner och umgicks med hennes föräldrar som bodde där (om kanske inte i just den lgh), så mycket nära. Kunsholmen är inte så stort.
Jag har i ett tidigare inlägg tagit upp ett märkligt uttalande av K.L.: "Henrik har satt sig i en sits han inte kan ta sig ur". Detta är redan när skillsmässostriden börjar. Hon lär säga det till polisen, som hon ringer.
HOLs eventuella insyltning kan ju vara av sådan art att det är för otroligt för att tro på. Det kan ju vara flera nu betrodda personer som då följer med i fallet.
K.L. kan nog både ställa de rätta frågorna och förstå sammanhang. Kanske hon är rädd själv.
Som en del andra fruar till eventuellt otrogna män så kanske hon har gått igenom hans mobil, mail etc när han sovit eller lagt ifrån sig mobil och padda.
Spekulaton av mig.