Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
KL kommer ju aldrig kallas som vittne. Om det ens går att kalla henne så kommer ingen ändå göra det. För det första är hon ju misstänkt och kommer så fortsätta att vara. Det gör att om åklagaren inte åtalar henne nu (vilket får anses fallet) då vet de ju även vad hon skulle säga i förhör och det är ju inte något de tycker stärker deras ärende. Vidare kommer inte BR försvarare kalla henne för de kan ju inte vara säkra på vad hon säger och frågor man inte vet svaret på kommer ju försvararen inte vilja ställa. Så slutsatsen blir att ingen kommer kalla henne.
Vad gäller skyddade uppgifter så ska det till ett konkret hot. Det behövs troligen inte alltför mycket men en reell hotbild i from av en polisanmälan eller ett dokumenterad konflikt ska till. Det ska ju inte behövas så mycket så hon har nog löst det med de papper hon redan har ifrån hennes något röriga liv som det verkar.
Tack för respons. Ja om hon inte är med i stämningsansökan som vittne så får vi kanske ändå en glimt av hennes polisförhör. Återstår att se.
Frågan är ju vidare vad HOL ska berätta i sina förhör. Om själva händelsen såklart men sen berättar han väl i samma förhör om eventuella antagonister och där finns väl bara en enligt hans mening. Kanske då nån annan han haft nåt gruff med. Typ klient då.
Så frågan är ju då om det som gäller konflikten med KL är med. Jag menar det måste ju ha tagits upp i första och även följande förhör.
Blir intressant att se hur det hanteras i fup.
Sen har ju HOL varit med länge i gamet. Han vet att förhören blir offentliga så det präglar nog också vad han berättar och inte berättar.
Vidare så brukar ju det bli sekretess på vissa delar om det handlar för mycket om barn och andra känsliga inslag.
Sen har jag tänkt på hur och om bekanta till HOL ska vittna. Med tanke på att det är Billy som är tilltalad. Okänd för dem.
Vittnen blir väl de som gjort iakttagelser innan och under och efter mordförsöket.
Anledningen till att jag ville bolla det här med KL, och vilka delar av hennes konflikt med HOL som är med i stämningen/förhandlingen, är att det känns som det är lite speciella omständigheter:
Förhören med HOL lär vara präglade av konflikten med KL?
Förhören med Billy lär ha delar där de frågar om KL?
Förhören med HOL:s vänner och bekanta lär vara präglade av vilka konflikter HOL haft?
Ja vad tusan ska man tro tas med i förhandlingen.