2019-09-16, 18:13
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Du skrev inte att de påstår det, du skrev rätt och slätt att de vet det.
4. Jag är kristen - se där en skillnad mellan mig och dig.
Du måste öppna för att Gud talade med Moses. Jag måste inte öppna för att Gud talade till Muhammed eller till Joseph Smith bara för att jag tror att Bibeln är Guds ord. Tvärtom stänger denna min trosövertygelse för att Gud skulle ha talat med dem.
Och nej, min övertygelse är inte som vilken övertygelse som helst som folk (och jag) har om ditt och datt, utan det är en gudomlig visshet, som jag inte har av mig själv, utan från den gudomliga uppenbarelse som vissheten är viss om! Det är stängt dygnet runt, sju dagar i veckan!
Jo, det måste du. Du kan inte bara dissa mormons bok på det viset rakt av. Då har du inte hela sanningen, och det är oklart hur du kommer stå dig på domedagen! Mormon Äldste Johnson hälsar ;-)
Citera
2019-09-16, 18:13
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Vad är skillnaden dem emellan?
Att den sanna Gud är abstrakt, odefinierad och verklig - medans den abrahamitiska guden är teori baserad på önskefantasi.

”Sanningen” är inget mänskligheten besitter,
Det är endast oärliga patetiska människor som antager teorier som sanning!
Citera
2019-09-16, 18:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Jag har konstaterat att bibelfundamentalister antagit uppenbart falska påhitt som axiom. Det talar inte speciellt väl för ditt parti.
Ontologiskt helt oantastliga, logiska. Tack än en gång.
Vad då för "parti"?
Citera
2019-09-16, 18:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jo, det måste du. Du kan inte bara dissa mormons bok på det viset rakt av. Då har du inte hela sanningen, och det är oklart hur du kommer stå dig på domedagen! Mormon Äldste Johnson hälsar ;-)
Den här diskussionen har jag inte ens med dig.
Citera
2019-09-16, 18:18
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ontologiskt helt oantastliga, logiska.
Icke!

Vore de oantastliga skulle diskussionen här inte äga rum.
De är endast oantastliga för någon som antagit dem som axiom.
Men i sanningens namn är de lögn!

Du läser av verkligheten som fan läser bibeln.
Citat:
Vad då för "parti"?
Ditt kristna samfund? Vilket det nu än är..
Citera
2019-09-16, 18:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... den abrahamitiska guden är teori baserad på önskefantasi.
”Sanningen” är inget mänskligheten besitter,
Det är endast oärliga patetiska människor som antager teorier som sanning!
1. Motivera, du har hävdat liknande redan många gånger, så det är inte obekant att du påstår det.
2. Klart man kan besitta sanning, det är när man har rätt om något.
3. Säger du med detta att det är teorier du har. Varför skulle jag bry mig om dina teorier? Du är ju människa, och - för att inte säga mer - människor kan ha fel!
Citera
2019-09-16, 18:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Icke!
Vore de oantastliga skulle diskussionen här inte äga rum.
De är endast oantastliga för någon som antagit dem som axiom.
Men egentligen är de uppenbar lögn!
Du läser av verkligheten som fan läser bibeln.
Ditt kristna samfund? Vilket det nu än är..
1. De är oantastliga i sig, men människor kan angripa även i sig oantastliga saker. Det är ju helt logiskt det du skrev. Schnückt gearbeitet!
2. Nej, då, det du säger där är helt logiskt, det ena följer av det andra. Unna dig lite beröm.
3. "Mitt kristna samfund"? Du vet ju inte ens om jag är med i ett.
Citera
2019-09-16, 18:23
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Du är ju människa, och - för att inte säga mer - människor kan ha fel!
Nu är du inne och snuddar på det bästa argumentet för att bibeln är uppenbar fantasi!

Inser du nu det själv, eller vill du fortsätta bekräfta dina konfirmationsbias och demonstrera urexemplet på logiska felslut med fortsatt urbota argumentationsteknik?

Förstår du skilja på begreppen ”en sanning” och ”sanningen”?
Citera
2019-09-16, 18:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nu är du inne och snuddar på det bästa argumentet för att bibeln är uppenbar fantasi!
Inser du nu det själv, eller vill du fortsätta bekräfta dina konfirmationsbias och demonstrera urexemplet på logiska felslut med fortsatt urbota argumentationsteknik?
Nej, då, att människor kan ha fel är inte samma sak som att de måste ha fel. Om Gud verbalinspirerar dem att skriva kan de skrivna inte ens ha fel. Men du är inte verbainspirerad, det har jag förstått att du inte hävdar ens. Så dukan ha fel, och människor har inte sällan fel. Så varför skulle jag bry mig om dina mänskliga tankar och teorier när jag inrättar mitt liv, som jag är ansvarig för?
Nej du, back off!
Citera
2019-09-16, 18:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Förstår du skilja på begreppen ”en sanning” och ”sanningen”?
De är inte polära, varandra uteslutande begrepp. Långt därifrån. En sanning är en del av sanningen som helhetsbegrepp.
Citera
2019-09-16, 18:29
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
1. De är oantastliga i sig, men människor kan angripa även i sig oantastliga saker. Det är ju helt logiskt det du skrev. Schnückt gearbeitet!
2. Nej, då, det du säger där är helt logiskt, det ena följer av det andra. Unna dig lite beröm.
3. "Mitt kristna samfund"? Du vet ju inte ens om jag är med i ett.
1. De är också från början påhittade av människor.
2. Jo. Det ena följer ur det andra, och på grund av att det ena var lögn så var också det andra lögn. Unna dig lite självinsikt.
3. Jag vet att du hävdar dig tillhöra kristenheten.
Citera
2019-09-16, 18:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Tror du att YHWH förbannade Egypten med tio plågor också?
För att de varit dumma på guds utvalda folk?
Gör det inte ont att blunda så hårt?

Det är också rätt lustigt att se hur sadistisk Gud var när det gäller de tio plågorna om det verkligen hände så som det står i Bibeln.

Farao ville ge upp flera gånger, men Gud lade sig enligt Bibeln i personligen och förhärdade faraos hjärta flera gånger så att Gud skulle kunna fortsätta att plåga egyptierna mer och mer, blodigare och blodigare.

Gud till och med skryter om att han ska göra det redan innan Moses går till farao för den första plågan:

2 Mos 7:3
Men jag skall förhärda Faraos hjärta och skall göra många tecken och under i Egyptens land.

Hur kan man vilja följa en sådan sadist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in