2019-05-03, 19:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Metafysik betyder ung. "världsbild" i vardagsspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Inte bara världsbild och inte alla världsbilder.

Citat:
Metafysiken avhandlar sådant som är bortom det fysiska.

Det ingår i konceptet "världsbild".
Citera
2019-05-03, 19:39
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
En vandringssägen som cirkulerat länge har med stor sannolikhet genomgått en del förändringar genom tidens gång och även om den låter ganska osannolik nu så behöver det inte innebära att den ursprungliga storyn är helt och hållet påhittad? Om man gör en biografi-film om en känd person så händer det väl att man tar sig åtminstone vissa konstnärliga friheter så att filmen kanske inte stämmer överens med verkligheten till 100%? Jag är djupt troende kristen och gick med i pingstkyrkan för några år sen men jag är fullt medveten om att mycket av det som står i Bibeln ska tolkas bildligt och inte bokstavligt - för att använda exempel från Nya Testamentet så använder sig Jesus av liknelser i form av olika berättelser för att förmedla budskap. Det är ungefär så jag betraktar Gamla Testamentet - det är berättelser som visar hur vi ska leva och vad vi ska och inte ska göra. Naturligtvis tror jag ju att berättelserna är historiskt korrekta till viss del också; jag tror att Adam och Eva, Moses, etc har existerat i verkligheten en gång i tiden.
Citera
2019-05-03, 19:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
En vandringssägen som cirkulerat länge har med stor sannolikhet genomgått en del förändringar genom tidens gång och även om den låter ganska osannolik nu så behöver det inte innebära att den ursprungliga storyn är helt och hållet påhittad? Om man gör en biografi-film om en känd person så händer det väl att man tar sig åtminstone vissa konstnärliga friheter så att filmen kanske inte stämmer överens med verkligheten till 100%? Jag är djupt troende kristen och gick med i pingstkyrkan för några år sen men jag är fullt medveten om att mycket av det som står i Bibeln ska tolkas bildligt och inte bokstavligt - för att använda exempel från Nya Testamentet så använder sig Jesus av liknelser i form av olika berättelser för att förmedla budskap. Det är ungefär så jag betraktar Gamla Testamentet - det är berättelser som visar hur vi ska leva och vad vi ska och inte ska göra. Naturligtvis tror jag ju att berättelserna är historiskt korrekta till viss del också; jag tror att Adam och Eva, Moses, etc har existerat i verkligheten en gång i tiden.

Och hur skulle symbol-tolkning kunne leda till "sanning"? Symbolism är överlag demagogi.
Citera
2019-05-03, 19:56
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Bibeln postuleras beskriva verkligheten.

Japp, men nu är det objektiva kriterier för bibelns såkallade sanning jag efterlysar.
Bibeln talar om löjliga barnsagor som är för nykristna. För småbarn i Kristus. Det är sagor som inte ska tas som något annat än sagor. I annat fall så leder det till att kyrkas splittras i olika kyrkor som bråkar sinsemellan. Det står ju kristallklart. Om folk skulle vara dumma nog att ta sagorna på allvar, så skulle vi se tusentals olika kyrkor med litet olika sätt att se och alla skulle hävda att just dom har rätt.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2019-05-03 kl. 19:58.
Citera
2019-05-03, 20:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Bibeln talar om löjliga barnsagor som är för nykristna.

Kanske det. Men försök presentera argument som relaterar mera direkt till frågan om bibelns "sanning".
Citera
2019-05-03, 20:03
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Kanske det. Men försök presentera argument som relaterar mera direkt till frågan om bibelns "sanning".
Det här jag gjort. Mitt jobb är klart här för den här gången. När jag lärt mig mer kanske jag återkommer.
Citera
2019-05-03, 20:03
Medlem
Absolut jag har sett den på hotell!

Marvell är ännu sannare för den har jag sett på TV
Citera
2019-05-03, 20:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men försök presentera argument som relaterar mera direkt till frågan om bibelns "sanning".

Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det här jag gjort.

Nej.
Citera
2019-05-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Jag betvivlar inte att du tror att Adam och Eva har existerat. Däremot betvivlar jag att du har sakliga skäl till att tro som du gör.

Om du plockar en godtycklig berättelse ur bokhyllan så kommer den med stor sannolikhet vara uppdiktad fiktion, utan att det för den skull står någonstans i boken att berättelsen är påhittad. Om någon hittar samma bok ett par tusen år senare, har de då skäl att tro att berättelsen i boken är sann, bara för att boken är gammal och för att berättelsen verkar rimlig och bra?
Citera
2019-05-03, 21:37
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Nej.
Jo, jag anser att jag antagit din utmaning att bevisa att Bibel n inte är sann,,
och jag sopade mattan med dig.

Jag visade att Bibeln inte pekar på någon sanning annan än att vi inget vet.
Men det räcker inte för dig?

Vill du försöka driva in mig i diskussion huruvida Jonah levde i en fisk i 3 dagar?

Eller vad är det du vill ha?
Citera
2019-05-04, 12:50
Medlem
SektenAnderssons avatar
Ja bibeln är sann. Läs bibeln om du inte redan gjort det. Ta emot Jesus i ditt liv, låt dig frälsas. Det är ett glädjebudskap !
Citera
2019-05-04, 13:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Ja bibeln är sann. Läs bibeln om du inte redan gjort det. Ta emot Jesus i ditt liv, låt dig frälsas. Det är ett glädjebudskap !
Talande åsnor? judiskt uttåg från Egypten? 40-år vandrandes på Sinai? Nej den är inte helt sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in