2019-09-16, 17:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Jo, det är ett konsekvent filosofiskt och intellektuellt självmord.
Är du bildbar då? Eller är dina patetiska fördomar satta i sten?
Tror du att jag lärt mig något nytt? Utöver att du är anti-intellektuellt då alltså..
Det är endast du som tror att jag är chockad. Jag är bedrövad och orolig för det förkastade sunda förnuftet.
Om jag fick välja mellan att förkasta en religiös världsbild eller att förkasta mitt förnuft, så var det för mig ett enkelt val.
Jag söker hellre sanningen än att inbilla mig att jag redan besitter den!
Att antaga bibeln som sanning, är simpelt att förkasta den verkliga sanningen. Vilket kanske är skönt.
Jag avstår gärna från filosofer(s elfenbenstorn) och (kvasi-?)intellektuella(s salonger), om det står i vägen för mig att nå sann (andlig) visdom som Bibeln ger de enfaldiga (som det står skrivet).
Ja, du verkar tagen, så du kanske stötte på något nytt, eller också inte, men dock envist fasthållet, för en gångs skull. Något är det.
Bedrövad och orolig då, jag köper det preliminärt.
Ditt val, du skördar som du sår. Förkastar du kristendomen såsom den en gång för alla är fastslagen i Bibeln, så är du ansvarig för det.
Söker sanningen, hum ... ja, det implicita där, att du inte hittat sanningen, så är det.
Den "verkliga sanningen", vad är det du talar om nu för egen del ... att människan är alltings mått?
Citera
2019-09-16, 17:50
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Pseudofrågor, varför skulle jag svara på sådana?
2. Du överdriver - ingen kan skriva utan att tänka.
3. Det spelar härvidlag ingen roll vilka jag menar.
4. Argumentera för bestämningarna "obefintlig", "falska" och begreppet "känsloargumentation".
5. Hitler var en (dålig) människa, Gud är Gud och bara god, så då också hans ord! Believe it or not!
6. Kristendomen är den enda av Gud sanktionerade religionen. Dess heliga och av Gud inspirerade skrifter är Bibeln. Vill du tvista om det, får det bli med någon annan, någon som (har fått för sig och) menar att sånt ska avgöras av människors paneler på mänskliga fora.
Not! Nu får du ju nyktra till alltså. Varje år dör 400 barn i magen, under sen fosterutveckling. Beror ofta på infektion eller dåligt fungerande moderkaka. Ibland finner man ingen förklaring alls. Och gud är god? Skäms du inte?
Citera
2019-09-16, 17:56
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Vem har sagt att jag jämfört sagoböcker? Inte jag i alla fall.
Nej, men du hävdar att din sagobok bygger på total historisk autenticitet.
Vilket är en axiomatiskt antagen lögn.

Seriösa diskussioner bör inte använda axiomatiskt antagna lögner som fundament.
Citat:
Bibeln enar kring sanningen. De som inte vill haka på hamnar utanför, men det är självförvållat, inte Bibelns fel.
Det är din teori, baserad på självglorifierande och subjektiva känsloargument.

Men, Du tycker kanske att axiomatiskt antagna lögner, fandom och faktaresistens är ett bättre fundament för seriös diskussion än objektivitet och sunt förnuft?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-16 kl. 17:59.
Citera
2019-09-16, 17:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
"Noot good enough!"? Vad menar du? Wikipedias skribenter är mig veterligen ganska skickliga på att bedöma källor. Dessutom, som du troligen vet finns det olika typer av källor, bland trovärdiga räknas t ex vetenskapliga publikationer som refereegranskats. Det är ju källorna som avgör, inte Wikipedia i sig.
Men det där vet du inte över hela fältet.
Wikipedia är inte uniformt, kvaliteten skiftar. T.ex., någon här i tråden länkade till hundra år gammal bibelkritik som forskningsrön och dagsens sanning. Snälla, bara att det gått hundra år och teorier prövats borde ha fått varningsklockorna att ringa - om länkaren hade varit kunnig själv eller tittat nertill, där det står varifrån artikeln var hämtad.
Men så var det: den svenska Wikipedia-artikeln bestod i huvudsak av text ur en hundra år gammal uppslagsbok, Nordisk familjebok, där en svenskkyrklig biskop och liberalteolog J. Personne, själv begeistrad av hypotesen, ohejdad sprider spekulationerna som vetenskap. https://sv.wikipedia.org/wiki/Moseböckerna
Citera
2019-09-16, 18:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, men du hävdar att din sagobok bygger på total historisk autenticitet.
Vilket är en axiomatiskt antagen lögn.
Seriösa diskussioner bör inte använda axiomatiskt antagna lögner som fundament.
Det är din teori, baserad på självglorifierande och subjektiva känsloargument.
Men, Du tycker kanske att axiomatiskt antagna lögner och faktaresistens är ett bättre fundament för seriös diskussion än objektivitet och sunt förnuft?
Argumentera för det besynnerliga påståendet att Bibeln är en sagobok. Definiera också "sagobok". Genre eller vad?
Argumentera för beteckningen "lögner".
Argumentera för beteckningen "självglorifierande och subjektiva känsloargument".
Se där, en pseudofråga som krydda på moset!
Citera
2019-09-16, 18:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Not! Nu får du ju nyktra till alltså. Varje år dör 400 barn i magen, under sen fosterutveckling. Beror ofta på infektion eller dåligt fungerande moderkaka. Ibland finner man ingen förklaring alls. Och gud är god? Skäms du inte?
Och mer än hundra dör varje dag av fostermord. Vad då skäms? För vad? Gud är inte skyldig att hålla människor vid fysiskt liv en enda sekund - och förblir god i evighet, oföränderligt!
Senast redigerad av Calovius 2019-09-16 kl. 18:23.
Citera
2019-09-16, 18:05
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Jag avstår gärna från filosofer(s elfenbenstorn) och (kvasi-?)intellektuella(s salonger), om det står i vägen för mig att nå sann (andlig) visdom som Bibeln ger de enfaldiga (som det står skrivet).
Ja, du verkar tagen, så du kanske stötte på något nytt, eller också inte, men dock envist fasthållet, för en gångs skull. Något är det.
Bedrövad och orolig då, jag köper det preliminärt.
Ditt val, du skördar som du sår. Förkastar du kristendomen såsom den en gång för alla är fastslagen i Bibeln, så är du ansvarig för det.
Söker sanningen, hum ... ja, det implicita där, att du inte hittat sanningen, så är det.
Den "verkliga sanningen", vad är det du talar om nu för egen del ... att människan är alltings mått?
Du flyttar alltså enkelt elfenbenstornet till kristenheten?
Bibeln är ditt elfenbenstorn och kristenheten din falskt intellektuella salong.

För att göra det förståeligt för dig ska jag använda din egen terminologi..

Jag tror på den enda sanna Gud, inte på avgudar som den abrahamitiska idolen YHWH.

Du är en simpel hedning och avgudadyrkare.
Du lever i en falsk bibelfandom!
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-16 kl. 18:08.
Citera
2019-09-16, 18:07
Medlem
Caloviuss avatar
"Kvantlogik" skrev att det finns folk som lär följande:
"”Eftersom att bibeln är sanningen, så måste det som står i den vara sant.”
”Eftersom att bibeln är sanningen, så kan ingenting som motsäger bibeln vara sant.”"

Mycket riktigt, bra "Kvantlogik". Du har nått viss insikt i saken. Du har registrerat något väsentligt. Kämpa vidare!
Citera
2019-09-16, 18:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tror på den enda sanna Gud, inte på avgudar som den abrahamitiska idolen YHWH.
Vad är skillnaden dem emellan?
Citera
2019-09-16, 18:10
Medlem
Caloviuss avatar
Någon som har någon (som han, efter några minuters googlingar, tycker) ovedersäglig bibelkritik att komma med, detaljerade påståenden om "facts on the ground" alltså? Eller var vi klara med den biten i tråden?
Hoo-hoo...hoo-hoo...någon dää-äär?
Citera
2019-09-16, 18:10
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
"Kvantlogik" skrev att det finns folk som lär följande:
"”Eftersom att bibeln är sanningen, så måste det som står i den vara sant.”
”Eftersom att bibeln är sanningen, så kan ingenting som motsäger bibeln vara sant.”"

Mycket riktigt, bra "Kvantlogik". Du har nått viss insikt i saken. Du har registrerat något väsentligt. Kämpa vidare!
Jag har konstaterat att bibelfundamentalister antagit uppenbart falska påhitt som axiom.

Det talar inte speciellt väl för ditt parti.
Citera
2019-09-16, 18:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
För den som ska köpa budskapet. Vem annars?
Budskapet varken säljs eller köps, det är av annan karaktär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in