2021-12-23, 09:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Tackar. Jag tar det som en stor komplimang.

Kvalitet framför kvantitet. "ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte."
Vad tror du att du får för kvaliteter av det?

Citat:
Ifall jag påstår att du är en orm, tror du då att ormen kan tala?
Om jag påstår att du är en cykel, skulle du då rulla iväg?
Jag skulle fråga hur du definierar "orm".
Citera
2021-12-23, 09:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Känn dig träffad!
Inte alls, trots att jag svarar på det här. Modern Satanism har en del bra poänger men är oftast en klubb för fjortonåringar som vill vara tuffa.

Citat:
”Ateistisk Satanism -Vi ser oss själva som dessa sataner; motståndare och anklagare av alla andliga trossystem som skulle försöka hämma njutningen av vårt liv som människa.”
Det är väl en rätt bra motivation? Klarar ni inte av anklagelser och kritik?

Citat:
Något du tycks genomsyras utav. Och många uslingar därtill.
Som sagt, har du problem med att bli kritiserad? Blir man automatiskt en usling då?

Citat:
Är ni inte själva ett gott bevis på Guds och Bibelns sanning?
Nej, hur skulle vi vara det? Kan du peka på en exakt orsak till att du tror det? Eller är det "Se på de vackra träden" igen?

Citat:
Är ni rädda att någon skall hämma ert njutningsfulla liv som ormyngel?
Du menar att du har komplex för att du kastar bort ditt liv på meningslösa riter och självhämmande?

Citat:
Se upp för klackarna!

“När han såg att många fariseer och saddukeer kom för att bli döpta sade han till dem: »Huggormsyngel, vem har sagt er att ni kan slippa undan den kommande vreden?”
Vilken vrede skulle det vara? Fariseer och Saddukeer.. Är det hur långt hans makt sträcker sig? Till antiken men inte längre?

Citat:
Ni får nog kalla till satanisk mass-orgie runkning, för den plågsamma väntetiden inför det eviga helvetet väntar.
Tänk vilka livliga fantasier du har. Jag tror det är du som är den korrupta ormen som tänker på sånt.
Citera
2021-12-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Du plockar fram känsloargumenten nu märker jag och den hånfulla tonen blir bara tydligare.
Som sagt, något under Bibeln säger provocerar dig något fruktansvärt.

Säger den som sitter och kränker andra..
Ber om ursäkt om jag lät hånfull, det är ren välvilja.

Begriper inte riktigt sista meningen, vad menar du?
Citera
2021-12-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Läser ni kristna i GT?
Tar ni GT på lika stor allvar som NT?

Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Självklart gör man det. Hela bibeln är Guds Ord.

Nja. Jesus och NT upphävde gamla testamentets lagar och ersatte dem med krav på tro, hopp och kärlek. Och skärpte samtidigt lagen när han sa att människor ska vara fullkomliga, vilket ju inte är möjligt i detta livet. I praktiken predikar kristna fortfarande 10 guds bud och tiondegivande. Men renhetslagarna har övergivits.

Man märker en tydlig konflikt i NT mellan apostlarna i synen på lagen. Dom löste den genom att Paulus (som tog avstånd från lagen och gärningsfokus) bara fick predika för ickejudiska kristna, och genom att förbjuda blodpudding. Som kompromiss, av hänsyn till att judiska kristna tog illa vid sig av att inte renhetslagarna följdes.

Det är mycket konstigt i GT som dagens kristna knappast kan förklara. Brons- och järnåldersetik, Israelisk nationalism, patriarkala patriarker. Gudsbilden förändras successivt under Bibelns gång och är rätt annorlunda om man bara läser GT. Livets ord mfl frikyrkor håller fast vid mer i GT tex kristen sionism, dvs att gamla förbundet fortfarande skulle gälla Israels folk, och att de fortfarande har en särställning. Kristna säger att NT förklarar GT, men jag tänker att GT är bra att läsa för att det förklarar endel i NT.

(jag är agnostiker, ibland kristen agnostiker)
Senast redigerad av guru1966 2021-12-23 kl. 10:47.
Citera
2021-12-23, 10:42
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inte alls, trots att jag svarar på det här. Modern Satanism har en del bra poänger men är oftast en klubb för fjortonåringar som vill vara tuffa.

Det är väl en rätt bra motivation? Klarar ni inte av anklagelser och kritik?

Som sagt, har du problem med att bli kritiserad? Blir man automatiskt en usling då?

Nej, hur skulle vi vara det? Kan du peka på en exakt orsak till att du tror det? Eller är det "Se på de vackra träden" igen?

Du menar att du har komplex för att du kastar bort ditt liv på meningslösa riter och självhämmande?

Vilken vrede skulle det vara? Fariseer och Saddukeer.. Är det hur långt hans makt sträcker sig? Till antiken men inte längre?

Tänk vilka livliga fantasier du har. Jag tror det är du som är den korrupta ormen som tänker på sånt.

Ni är Bibelbeviset;

"ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte."
Citera
2021-12-23, 13:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ni är Bibelbeviset;

Det är bara svammel.

Helig text:
Den här texten är helig eftersom den heter Helig text.
Du kommer att tvivla på den här texten och det bevisar den här textens sanningsenlighet eftersom uttalandet nu är profetiskt.
Det faktum att texten är helig bevisar också textens sanningsenlighet.
Vi vet att texten är helig eftersom den är sann. Den är sann eftersom den är helig.
Någon kommer att tvivla på den här texten. Om någon i efterhand läser den här texten och tvivlar så bevisar det textens sanningsenlighet.
Fleshbags har fel.

Har jag skrivit en Bibel nu?
Kom med något riktigt bevis.
Citera
2021-12-23, 14:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om du icke förmår att ge utombibliska argument för att så inte är fallet, så är bibeln att betrakta som en sagobok. Hyser du samma tilltro till koranen som till bibeln? Om inte: Varför?
Ska vi gissa på ett idiotsvar att du kommer att gnälla på att jag inte stavat bibelb med stor bokstav? Det skulle inte förvåna mig, med tanke på din stupiditet
Bibeln är Guds ord och står därmed på en orubblig grund. Ingen kan beslå den med osanning.
Du (DU) må tro att Bibeln inte är Guds ord (vilket är värst för dig själv), men en bok som är Guds ord (d.v.s. är av den karaktären) är givetvis inte avhängig av några "utombibliska argument" för att inte vara en sagobok utan tvärtom är den en sann bok. Detta borde du fatta.
Så tesen "Om en bok är Guds ord måste det ges argument från annat håll för att den är Guds ord" är ohållbar och endast värd att utrotas.

Och nej, man behöver inte tro att alla böcker (eller andra texter, som dina eländiga inlägg här på FB, där du kommer med bestämda påståenden om saker och ting) är sanna bara för att man tror att en bok är sann. Även denna borde du fatta.
Tänk efter själv: du sprider inte sällan osanningar fast du presenterar dem som sanningar, men det gör inte Bibeln ett dugg mindre sann. För du är inte Bibeln och Bibeln är inte du. It's as simple as that. Got it this time?
Så även tesen "Den som tror en boks anspråk på att vara Guds ord måste också tro på andra böckers anspråk på att vara Guds ord" är ohållbar och endast värd att utrotas.

Till slut: Bibeln skrivs med stort B, bibelhatare!
Citera
2021-12-23, 14:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jepp. Detta är varför gudstroende måste prestera ett gudsbevis. Jag kan påstå att det går en gammal Nokia mobiltelefon i omloppsbana runt en planet som cirkulerar en stjärna i Andromedagalaxen. Du kan inte motbevisa detta. Men, betyder det att detta är sannolikt?
Att påstå att Gud existerar är myyyycket mer välbefogat än ditt exempel, som inte ens är angeläget att utforska närmare. Du kan påstå att det är så, och jag svarar: "So what? Who cares?"
Annorlunda är det med Gud, frågan om Gud är en för mänskligheten synnerligen angelägen fråga. Alla är berörda!
Vanligt folk har också intuitivt i alla tider överallt kommit fram till att gudomen/transcendensen existerar. Sedan gammalt är det också bland tänkare vanligt att presentera resonemang för Guds existens. Vet du inte om detta är du obildad (vilket du är ändå). Försöker du dölja det är du falsk (vilket du är ändå).

Nej, du, så här är det:
Varje hus är byggt av någon.
Alltså finns Gud.
Citera
2021-12-23, 14:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ni är Bibelbeviset;

Storskarvarna (ateisterna) uppfyller Bibelns förutsägelser också de.
Nämligen förutsägelserna om de ogudaktiga.

Ps 59:7-10:
Var afton kommer de tillbaka,
de tjuter som hundar
och stryker omkring i staden.
Se vad deras munnar spyr ut,
svärd är på deras läppar,
de tänker: "Vem hör oss?"
Men du, HERRE, ler åt dem,
du bespottar alla hednafolk.
Min styrka,
till dig vill jag hålla mig,
ty du, Gud, är min borg.
Citera
2021-12-23, 17:24
Medlem
Citat:
Tack för ett bra och informativt svar.

Jag undrar lite om den sistnämnda apologetiken om inte mängden arbete och tid ledlagd på teologisk forskning i sig kan kännas som bevis för somliga också, inte bara forskningen i sig utan ansträngningen (tron som tar platsen för den belöning som instinktivt/känslomässigt måste följa en enorm investering).

Precis så är det, fast jag ville ju att det inte var så när det gäller bibelforskare så klart, men möjligheten finns.
All forskning lider utav den sjukdomen. Forskare världen över håller ju på alla möjliga konstiga teorier, för när man har gått åt fel håll tillräckligt länge så kan man ju bara fortsätta.
Vetenskap skall vara att observera och göra undersökningar, och ut i från det man hittar utarbetar man en teori eller en förklaring på verkligheten.
Men så är det inte alltid. Vetenskapen är några gånger att bestämma sig för teorier man vill att skall vara sanning och så letar man efter bevis eller indikationer som stöder sin förutbestämda teori och så ignorerar man eller bortförklarar allt annat.
Detta fenomen gäller båda för teisten som för ateisten.
Citera
2021-12-23, 17:44
Medlem
Citat:
Berättelsen ni utläser.

Det är ni som använder det som ett hot. Det skrämmer inte mig.

Du verkar ha mycket svårt att skilja dig själv från myten du disseminerar.

Vad är det omoraliska? Och vilken moralisk grund utgår du ifrån?

Det finns inget hotfullt, inte som att någon försöker tvinga dig under vapenhot. Du väljer själv, och det är ditt ansvar i slutändan hur mycket du än försöker skylla ifrån dig.
Citera
2021-12-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Vad är det omoraliska? Och vilken moralisk grund utgår du ifrån?

Det finns inget hotfullt, inte som att någon försöker tvinga dig under vapenhot. Du väljer själv, och det är ditt ansvar i slutändan hur mycket du än försöker skylla ifrån dig.

Låter precis som maffian. 'Betala eller vi bränner ner ditt hem, du väljer själv, skyll inte på oss.'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in