2020-01-17, 15:12
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatwasit
Nej, det tror jag inte man kan eftersom kursplanerna är så pass annorlunda mellan båda lärosätena. Generellt brukar KI vara ganska svårt att byta till utan att gå ner en termin. Det är lättare att byta mellan Uppsala och Umeå/Örebro skulle jag tro.
Nej KI Uppsala och Umeå kör mest likt, örebro och linköping är helt annorlunda. Men ändå måste man gå ner, en vän på Uppsala fick gå ner till termin 0 efter att ha läst klart T1, han bytte till KI. Jag ska försöka göra samma sak nu
Senast redigerad av Gavle112 2020-01-17 kl. 15:20.
Citera
2020-01-20, 18:48
Medlem
Hur ofta måste man hålla tal/presentation inför en grupp människor på läkarprogrammet?

Förväntas man vara "en i gänget" om man ska genomföra PBL?

Kan någon kunnig svara på dessa två frågor?
Citera
2020-01-21, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TampaBay
Hur ofta måste man hålla tal/presentation inför en grupp människor på läkarprogrammet?

Ganska sällan skulle jag säga. Som ensam talare kanske 1 gång per läsår max.
Däremot är ju seminarier och grupparbeten vanliga; där det ofta slutar med att varje grupp presenterar sitt arbete/slutsatser inför halv/helklass.

Att vara "en i gänget" underlättar såklart, men är ju såklart ingen nödvändighet. Normal social kompetens, samt gör vad du förväntas göra i grupparbeten så är du hemma. Är man kass på det sociala IRL har ju klasserna egna FB-sidor, där man delar studietips, länkar, material, tankar, frågor etc... Där kan man vara aktiv, hjälpsam och trevlig - och på det sättet bli "en i gänget."

Men kort sagt; relativt få tillfällen med enskilda redovisningar och tal. Samt, att vara en i gänget är ingen förutsättning eller nödvändighet, men det kan ju underlätta och göra studietiden mer uthärdlig och givande.
Citera
2020-01-21, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ganska sällan skulle jag säga. Som ensam talare kanske 1 gång per läsår max.
Däremot är ju seminarier och grupparbeten vanliga; där det ofta slutar med att varje grupp presenterar sitt arbete/slutsatser inför halv/helklass.

Att vara "en i gänget" underlättar såklart, men är ju såklart ingen nödvändighet. Normal social kompetens, samt gör vad du förväntas göra i grupparbeten så är du hemma. Är man kass på det sociala IRL har ju klasserna egna FB-sidor, där man delar studietips, länkar, material, tankar, frågor etc... Där kan man vara aktiv, hjälpsam och trevlig - och på det sättet bli "en i gänget."

Men kort sagt; relativt få tillfällen med enskilda redovisningar och tal. Samt, att vara en i gänget är ingen förutsättning eller nödvändighet, men det kan ju underlätta och göra studietiden mer uthärdlig och givande.
Om man ska stå där som ensam talare på läkarprogrammet, måste man lyckas? Lite som ett prov?
Citera
2020-01-21, 05:41
Medlem
Citat:
Om man ska stå där som ensam talare på läkarprogrammet, måste man lyckas? Lite som ett prov?

Olika för olika tal/anföranden. I vissa fall utgör det en del av examinationen på den aktuella kursen, men i andra fall är det inget "prov/test" på det sättet utan mer att man skall redogöra för saker inför sina medstudenter.
Citera
2020-01-21, 12:09
Medlem
Spelar det egentligen så stor roll var man läser läkarprogrammet om man vill få jobb i till exempel England?
Citera
2020-01-21, 16:52
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Inte ofta. Kanske en 10 gånger sammanlagt under utbildningen. Desto oftare dock under ditt arbete som läkare. Det beror säkert också på var man jobbar, men där jag jobbar förväntas läkare göra egna presentationer några gånger om året. Man håller även i bl.a. ronderna, vilket man kanske kan tycka är jobbigt om man har svårt för att tala inför publik.

Man bör givetvis vara delaktig i PBL och försöka tillföra något, oavsett om man anser PBL givande eller inte.
Citat:
Spelaronderna entligen så stor roll var man läser läkarprogrammet om man vill få jobb i till exempel England?
Vet faktiskt inte hur bra koll de har på lilla Sverige utomlands. Men framför allt Karolinska och eventuellt Lund kanske de har hört talas om (de enda svenska universitet som ligger i topp 100, vilket givetvis skiljer sig från olika mätningar). Uppsala är säkert väsentligen likvärdigt med Lund (1).
1. https://www.timeshighereducation.com...rsities-europe
Citera
2020-01-21, 19:12
Medlem
Är det inte arbetslivserfarenhet dom kollar på utomlands i länder så som England istället för vilket universitet?
Citera
2020-01-21, 22:21
Medlem
Malus.Darkblades avatar
En fråga jag har till Linköpingsstudenter som klarat av T1 är ifall man behöver "the cell" respektive "lehningers biochemistry" för att klara av kursen? Dessa böcker är ju bland de mest omfattande läroböckerna inom sina fält och lär därför ta mycket tid att läsa/arbeta med.

Har därför tittat på "Essential cell biology" samt "lippincotts biochemistry" som verkar populära vid andra lärosäten och som jag helst skulle köpa. Är bara orolig att de inte räcker till då LiU rekommenderar endast mastodontböcker.

Tacksam för svar!
Citera
2020-01-22, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Antingen läser man kurser eller båsår/bastermin på komvux, högskola eller folkhögskola. Om du kan allt redan gällande kursinnehållet så är ju kanske prövningar hos komvux en väg att gå. Det kostar 500 kr per prövning och innebär att man får ett prov i kursen som man behöver läsa in och ett gymnasiebetyg efter det resultat som man uppvisar. Vissa kurser kräver dock kanske även praktiska moment.

Blir nog ingen läkarprogram för mig. Det kommer ta för lång tid och ej värt i längden. Siktar på något annat men tack för ditt svar, det uppskattas.
Citera
2020-01-22, 12:42
Medlem
VikingCarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malus.Darkblade
En fråga jag har till Linköpingsstudenter som klarat av T1 är ifall man behöver "the cell" respektive "lehningers biochemistry" för att klara av kursen? Dessa böcker är ju bland de mest omfattande läroböckerna inom sina fält och lär därför ta mycket tid att läsa/arbeta med.

Har därför tittat på "Essential cell biology" samt "lippincotts biochemistry" som verkar populära vid andra lärosäten och som jag helst skulle köpa. Är bara orolig att de inte räcker till då LiU rekommenderar endast mastodontböcker.

Tacksam för svar!

Läser visserligen i Umeå, men kan bara säga att "Essential Cell Biology" är en mycket bättre bok än fullversionen ("The Cell"). Essential har all information man behöver och utelämnar överflödiga detaljer. Gäller Umeå i alla fall. Kan inte tänka mig att Linköping är särskilt annorlunda.

Gällande biokemi har jag bara erfarenhet av Lippincotts. Bra bok.
Citera
2020-01-22, 13:24
Medlem
Malus.Darkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingCarrot
Läser visserligen i Umeå, men kan bara säga att "Essential Cell Biology" är en mycket bättre bok än fullversionen ("The Cell"). Essential har all information man behöver och utelämnar överflödiga detaljer. Gäller Umeå i alla fall. Kan inte tänka mig att Linköping är särskilt annorlunda.

Gällande biokemi har jag bara erfarenhet av Lippincotts. Bra bok.

Okej det låter ju trevligt och tack för svar. Får bli att jag satsar på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in