Citat:
Ursprungligen postat av
pluggisenn
Tack för svar!
Jag vet inte varför medicin anses vara så otroligt svårt på många håll. Folk verkar ha en allmän uppfattning att det är jättetufft och jättekrävande. Men nu känns det ändå bättre efter att ha läst era svar. Borde klara av det! Jag tänkte börja i Örebro, eftersom det verkar lättare att hitta bostad där än på andra håll. Har förstått att det är mycket PBL i Örebro som i Linköping, men det borde inte vara något problem.
Det är sant att man måste ta in väldigt mycket information, men om du utnyttjar arbetstiden så bör du klara det. Var inte rädd för "enkla" böcker, de är oftast mer sammanfattade och ger bra helhetsbild och förståelse. Många väljer avancerade böcker, t.ex. Boron (fysiologi), medan enklare fysiologiböcker kommer ge förståelse. Detaljer glömmer man efter tentan, men förståelsen sitter kvar längre. Har man byggt upp en förståelse går det lättare att fylla i detaljer när man väl tentapluggar.
Studieteknik är också viktigt. Att sammanfatta för sig själv, anteckna, diskutera med pluggkompisar, är oftast effektivt och man kommer ihåg bättre. Sitta slappandes på en föreläsning med facebook framför sig, sällan effektivt.
Disciplin är jätteviktigt. Jag rekommenderar att du håller ett jämnt arbetstempo över hela terminen. Då blir det mycket roligare också när man är aktiv på alla seminarium t.ex.