2017-06-19, 18:58
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
60% av alla som börjar på läkarlinjen kommer ju från gymnasiet och ungefär 40% från högskoleprovet. Så minst 60% som är under 20 år gamla borde det vara.
Detta kan inte stämma. Vad baserar du siffrorna på? Baserar du de på antagningskvoterna så får du tänka på att man inte måste komma direkt från gymnasiet för att söka med betyg, sen får du tänka på att vissa kommer in genom HP direkt efter gymnasiet.
Citera
2017-06-19, 21:55
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Detta kan inte stämma. Vad baserar du siffrorna på? Baserar du de på antagningskvoterna så får du tänka på att man inte måste komma direkt från gymnasiet för att söka med betyg, sen får du tänka på att vissa kommer in genom HP direkt efter gymnasiet.

Lägg därtill att på vårterminerna kan man knappast komma direkt från gymnasiet eftersom det har då gått runt ett halvår innan dess.
Citera
2017-06-19, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Lägg därtill att på vårterminerna kan man knappast komma direkt från gymnasiet eftersom det har då gått runt ett halvår innan dess.

Ja jag prata om antagningskvoterna som är 60/40. Det borde vara så ändå. Det är väl inte mer som kommer in via HP än med betygen via gymnasiet? Så 60/40 låter ändå som en rimlig siffra, kanske +-5 %?
Citera
2017-06-20, 20:39
Medlem
Vilket lärosäte är bäst om man vill forska samtidigt som man studerar?
Citera
2017-06-24, 23:59
Medlem
SanctusAetass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskkapitalist
Vilket lärosäte är bäst om man vill forska samtidigt som man studerar?

1. KI
2. Lund
3. Uppsala

Allmänt känt att KI bedriver mestadels av forskningen. Jag har fått höra 40% men enligt https://www.biostock.se/2016/11/narm...nsk-forskning/ verkar det vara ännu mera.

De olika lärosätena håller dock på med lite olika områden.
Citera
2017-06-25, 19:29
Medlem
Citat:
60% av alla som börjar på läkarlinjen kommer ju från gymnasiet och ungefär 40% från högskoleprovet. Så minst 60% som är under 20 år gamla borde det vara.

Om vi tar uppsala om exempel med 135 antagna därav 53 sökte med Hp.

Åldersfördelningen är 94 st <= 24 år, 19 st mellan 25-34 år och 2 st över 35

Med den statistiken går det egentligen inte att säga hur många som är direkt från gymnasiet och hur många som kommer in efter gymnasiet med hjälp av Hp.

Någon som studerar läkarprogrammet som kan ge en bild?
Citera
2017-06-27, 00:18
Medlem
Jag hoppas at dom fortsätter. Jag hade tänkt söka via hpsu HT-18.

Tror att dom bestämmer en period i taget hur det ska vara. Det har ju förlängts ett antal gånger tidigare, och det verkar gå bra för dom studenter som kommit in den vägen.

Så det känns som att det är rätt bra chans att det blir en period till tycker jag.
Citera
2017-06-27, 16:06
Medlem
Erfarenheter av byte till KI

Hej,

Läser just nu termin 3 på läkarprogrammet i Örebro och funderar på att byta till KI p.g.a. närhet till familj i samband med VT18.

Att gå bakåt en termin är inte hela världen, men att gå om två är det. Har någon genomfört ett liknande byte? Brukar man gå om högst 1 termin?
Citera
2017-06-27, 17:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade. /Mod.
Citera
2017-06-29, 22:31
Medlem
Ännu en fråga kopplad till min andra fråga ovanför: När man ansöker om tillgodoräkning så vill de på KI få reda på bl.a. "studiemeritförteckning ur Ladok". I Örebro använder vi Studentportalen (det visar väl studieuppgifter i Ladok?) där det framgår om man fått G eller U på kurserna man läst. Det är väl dessa som är studieresultat? Eller vill de veta resultaten poängmässigt? För på Studentportalen visas det ej poängmässigt utan endast om man har fått G eller U på kurserna/examinationerna...

Om någon har erfarenhet av byte till KI (läkarprogrammet) så berätta gärna vad de söker (poäng eller endast om man fått G eller U på proven).
Citera
2017-06-30, 12:46
Bannlyst
Någon som läser läkarprogrammet och skulle kunna svara på denna fråga?

Vilka av dessa alternativ är svårast?

1: Läsa ett naturvetenskapligt program på gymnasiet och få A i allt.

2: Läsa de 3 första åren på läkarprogrammet och få GODKÄNT på allt?

Vad säger ni?
Citera
2017-06-30, 13:56
Medlem
Citat:
Någon som läser läkarprogrammet och skulle kunna svara på denna fråga?

Vilka av dessa alternativ är svårast?

1: Läsa ett naturvetenskapligt program på gymnasiet och få A i allt.

2: Läsa de 3 första åren på läkarprogrammet och få GODKÄNT på allt?

Vad säger ni?

Jag har inte börjat med utbildningen än men jag tror att svaret är självklart; man måste få A på alla ämnen på gymnasiet för att sen kunna komma in på läkarprogrammet och få godkänt på ämnena där

Eller du kanske tänkte att skita i gymnasiet och få bara E sen göra HP, men där måste man plugga åxå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in