Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Vi vet iaf att kvinnan inte skapades av en del av mannen. Som det står i bibeln.
Det är så du har valt att tolka din bibeln sådär helt obildat typ 3000 år efter att den skrevs..
Du demonstrerar dessutom tydligt att du inte besitter ens det minsta intresse av att förstå, tvärtom.
Läste du mina tidigare länkar alls?
Ursäkta om jag tänder till lite, men självvald dumhet irriterar mig.
Enligt bibeln:
Adam (namnet på människan) betyder 'röd' (från 'röd jord'). Jorden heter Adamah (samma fast i feminin form).
I bibels skapelseberättelse står det - Människan är formad av jord. Kvinnan från den
potenta* jorden.
*'Potens' kopplades enligt gammal mystik till det
maskulina, och 'Fruktbarhet' till det
feminina.
Logiken:
Människan (man) kommer från jorden (kvinna) och den mänskliga kvinnan är sprungen ur tillblivelsen av mänskligheten.
Egentligen så menar bibeln att både mannen och kvinnan är av lika natur, endast två olika aspekter av samma.
Önskar helst inte försvara bibeln. Men när fan sitter och läser den är det svårt att låta bli ,
Då den omogna boken är fundamentet till den moderna världen. Visst uppskattar vi väl modern civilisation?
Citat:
Du tror att världen är indeterministisk OCH att lagen om orsak och verkan samt sakförhållanden alltid föreligger? Du ser ingen motsättning i detta?
Nejdå, så otroligt trångsynt är jag inte.
Jag tror på att naturen har en funktion av delvis oberoende återkoppling (feedback).
Ser du detta som en logisk omöjlighet? Ens mindre sannolikt än spontana slumpmässiga brott mot naturlagen?
Du tror mer på att allt är determinism med en släng av slump, än på att medvetanden kan göra val?
Det faktum som betingar världen dess indeterminism, givetvis. Hänger du med i konversationen?
Citat:
Det är samma sak. Vi säger att det var slumpen för att vi inta har alla variabler.
Slumpen är alltså PRECIS som "Gud"?
Citat:
Du är alltså inte troende.
Jo, jag tror på absolut sanning.
Citat:
Vi är rätt nära. Vi kan se nästan ända tillbaka till Big Bang och enligt en del forskare ska vi också kunna se vad som hände innan, nu när Higgsbosonen är bekräftad. Fråga mig inte hur.
Länka gärna till något skrivet om saken om du inte förstår själv vad du skriver om.
Citat:
Civilisation, ja kanske. Vetenskap, absolut inte. Tvärtom. Vetenskap är utveckling, kyrkan är statisk.
Skryt inte med din låga bildning. Tror du att det är av en slump som vetenskapen uppstått ur de religiösa institutionerna?
"Statisk"?
Ditt korta intellekt har kanske inte förmåga att göra annat än att leva ur hand i mun?
Citat:
Jag tror att människan alltid haft övernaturliga förklaringsmodeller, men alltefter vi gör vetenskapliga rön så försvinner de. Som Tor och åskan.
Vad kommer först, orsak eller verkan?