Citat:
Ursprungligen postat av
Saauron
Nej jag godtar beskrivningsmodellen för hur det sker, men inte att det bara kan ha skett av sig själv eftersom det verkar vara intelligent design.
Om en vattenpöl hade kunnat prata så hade den sagt "Wow! Jag passar alldeles perfekt i det här hålet. Universum måste vara gjort för mig"
Men pölen kan mycket väl vara ett resultat av att det fanns ett hål där, utan att någon hade intentioner om att det ska vara en pöl.
Citat:
Att naturen fungerar som ett självspelande maskineri utesluter inte möjligheter att det finns levande krafter bakom det som upprätthåller lagarna av vilja. Men ja, jag har aldrig varit intresserad av fysik/matematik så det kanske förklarar mina tillkortakommanden i att komma till bukt med saken.
Om du försöker att bryta ner alltet i enklare och mindre delar istället för att lägga till ännu mer komplexa grejer så tror jag att du kommer närmare vettiga svar.
Fråga dig istället vad energi är. Något är det. (Nej, ”gud gjorde det” är inte ett svar på frågan vare sig det finns någon gud eller ej). Det är information (i alla fall i slutändan)! Var är en bit information, vad representerar det, och vad är alternativet?
Citat:
Alltså, om man själv finns så kan ju Gud lika gärna finnas?
Det finns säkert (till och med om den är ologisk) information som representerar något som något hade kallat för ”gud”. Men den är inte nödvändig för att förklara något. Snarare så tror jag isåfall att den vore en konsekvens av samma sak som resulterat i oss. Så det är lika intressant som kattugglan.
Jag förstår inte alls behovet av att klämma in någon magisk varelse någonstans i ledet. Hur hjälper det? Det varken behövs eller förenklar, tvärtom blir det bara rörigare eftersom du då måste förklara den förmodligen ännu mer komplexa gudens ursprung.
Citat:
Jag tycker att vi ser ut som intelligenta, meningsfulla rymdvarelser som inte bara borde ha uppstått ur icke-liv. Om liv har upostått ur en kombination av död materia, så är det ju inte i egentlig mening levande.
Väldigt konstigt stycke.
Vad menar du egentligen? Vad är ”död materia”? Hur skiljer sig det från levande menar du?
Och varför är det inte levande isåfall? Jag har aldrig hört en sådan definition ordet ”levande” förr.
Är DNA levande materia? Prioner? Molekyler? Atomer? Elektroner? Kvarkar? En bit information?
Citat:
Gud kan betyda vad som helst men materialism stänger butiken lite för tidigt tycker jag. Så Gud ligger trots allt närmare till hands imo.
Det är ordet "gud" som stänger dörren. Folk stannar ju där och nöjer sig med en bisarr icke-förklaring som bara ökar komplexiteten. Någon som vill veta hade med all rätta kritiskt frågat "Såååå var kommer guden ifrån?"