2019-09-09, 13:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Big bang är också en i stora delar obevisad teori, bestående av idiotiska påståenden som inte KAN bevisas, vilket gör den obevisad och osann. Vetenskapen har faktiskt bevisat skapelseberättelsen.
Jag är inte någon expert på big bang så jag har lite svårt att säga något om hur mycket av den som det finns bevis för, men på grund av hur vetenskapen fungerar så har jag väldigt svårt att tro att "stora delar" är obevisat. Det bordee nämligen innebära att det är en hypotes och inte en teori. Det är som sagt viktigt att hålla ordning på dom två olika sakerna.
Du kanske blandar ihop teorin med andra hypoteser som är besläktade. Vilket ju inte skulle vara så konstigt eftersom du inte varit helt på det klara med skillnaden.

Citat:
Det är inte vad jag skrev. Vetenskapen har bevisat skapelseberättelsen, även om ingen av de vill erkänna det för att de missförstår bibeln.
Du får gärna förklara hur man ska tolka den då. Till exempel den där delen där det står att gud tar ett av Adams revben och tillverkar Eva. Det ska då alltså tolkas som att dom båda var nån slags förhistorisk fisk som sen klättrade upp på land? Eller?

Eller pratar du om någon helt annan skapelseberättelse? Det är kanske asatrons du menar?

EDIT lång tid efteråt: Eller såklart. Nu kom jag på det. Lustgården är havet. Den fisken som klättrade upp på land var då Kain när han förvisades. Det förklarar ju också syndafloden. Vi har ju alltid tolkat det som världens största folkmord, men egentligen så är det ju att han gav fiskarna större utrymme. Det är alltså fiskarna som är guds utvalda folk, ingen annan. Och sälarna är då Noas familj, dom levde på land men gud såg till att dom istället kunde leva i vattnet igen. Flytta tillbaka till edens lustgård.

Jag är ju inte helt klar med min hypotes än men jag tror jag är nått på spåret..
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2019-09-09 kl. 14:22.
Citera
2019-09-09, 14:16
Medlem
Citat:
Det är inte vad jag skrev. Vetenskapen har bevisat skapelseberättelsen, även om ingen av de vill erkänna det för att de missförstår bibeln.
Hur vet man om man förstår bibeln?
Och varför är inte Gud med i skapelseberättelsen?
Citera
2019-09-09, 15:31
Medlem
foer att foerstaa Bibeln kraevs att man aer Andedoept.
Gud saender till sitt barn Hjaelparen, den Helige Anden,
som Jesus(Guds Ord) utlovade foere sin himmelsfaerd.
Citera
2019-09-09, 15:35
Medlem
den Helige Anden vittnar om Jesus och undervisar den Andedoepte om Allt.
Citera
2019-09-09, 15:42
Medlem
detta aer helt obegripligt foer den 'sjaeliska', ofraelsta maenniskan. det kan endast begripas av en 'broder i Kristus'.
Citera
2019-09-09, 15:44
Medlem
den Helige Anden vittnar om Jesus och undervisar den Andedoepte om Allt.
Citera
2019-09-09, 16:03
Medlem
Guds Ord aer skarpare aen ett tveeggat svaerd,
traenger igenom maerg och ben, Aatskiljer sjael och ande och Avsloejar
hjaertats innersta tankar.
naer maenniskans ande aatskiljes fraan hennes sjael, faar den aater Liv.
hon blir nu en 'andlig' maenniska som aaterfaar (efter syndafallet) en
relation med sin Skapare.
Citera
2019-09-09, 16:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
detta aer helt obegripligt foer den 'sjaeliska', ofraelsta maenniskan. det kan endast begripas av en 'broder i Kristus'.
Så för att förstå kristendomen så måste man först tro på den? Det var ju attans så dumt konstruerat. En klubb för inbördes beundran i princip. Ja, det är ju inte så konstigt att folk har så konstiga idéer i så fall om gud krånglade till det så.

Det var ju attans puckat. Han kanske borde ha snackat med nån PR-byrå eller nått sånt där innan han byggde den.
Citera
2019-09-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Ok, då borde alla dessa ”broder i Kristus” vara överens. Är de det?
Är alla frälsta människor helt överens om ALLT?
Citera
2019-09-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag är inte någon expert på big bang så jag har lite svårt att säga något om hur mycket av den som det finns bevis för, men på grund av hur vetenskapen fungerar så har jag väldigt svårt att tro att "stora delar" är obevisat. Det bordee nämligen innebära att det är en hypotes och inte en teori. Det är som sagt viktigt att hålla ordning på dom två olika sakerna.
Du kanske blandar ihop teorin med andra hypoteser som är besläktade. Vilket ju inte skulle vara så konstigt eftersom du inte varit helt på det klara med skillnaden.

Du får gärna förklara hur man ska tolka den då. Till exempel den där delen där det står att gud tar ett av Adams revben och tillverkar Eva. Det ska då alltså tolkas som att dom båda var nån slags förhistorisk fisk som sen klättrade upp på land? Eller?

Eller pratar du om någon helt annan skapelseberättelse? Det är kanske asatrons du menar?

EDIT lång tid efteråt: Eller såklart. Nu kom jag på det. Lustgården är havet. Den fisken som klättrade upp på land var då Kain när han förvisades. Det förklarar ju också syndafloden. Vi har ju alltid tolkat det som världens största folkmord, men egentligen så är det ju att han gav fiskarna större utrymme. Det är alltså fiskarna som är guds utvalda folk, ingen annan. Och sälarna är då Noas familj, dom levde på land men gud såg till att dom istället kunde leva i vattnet igen. Flytta tillbaka till edens lustgård.

Jag är ju inte helt klar med min hypotes än men jag tror jag är nått på spåret..
Med tanke på att så mycket "seriös forskning" blir debunked förstår jag inte din inställning.

Jag kan väl börja med att Gud sa att Adam (människan) är skapad av jord. Vetenskapen har bevisat att liv uppstår ur dessa "byggstenar".
Citera
2019-09-09, 18:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Med tanke på att så mycket "seriös forskning" blir debunked förstår jag inte din inställning.
Du förstår inte att det är en bra sak att vi lär oss mer och mer? Det var en väldigt ovanlig inställning...

Läste du alls det jag skrev i förra inlägget? Man börjar med en hypotes, en gissning om du vill, om hur saker och ting funkar, sen testar man den för att se om det kan stämma. Visar det sig att det stämmer så blir det en teori. Jättebra. Visar det sig att den inte stämmer så var ju det synd, men då har man i alla fall lärt sig hur det inte är.
På vilket sätt skulle detta vara en dålig sak?

Fast om man tycker att vetenskapen står emot religionen så kan jag se varför du tycker så... Dom flesta människor tycker dock att kunskap är bättre än ignorans.

Citat:
Jag kan väl börja med att Gud sa att Adam (människan) är skapad av jord. Vetenskapen har bevisat att liv uppstår ur dessa "byggstenar".
Ur jord? Då får man tolka jord väldigt fritt också.. Men ok, "jord" betyder alltså atomer? Kvarkar? Eller vad ännu mindre byggstenar det nu finns?

Och när gud tog Adams revben och skapade Eva? Vad handlar det om? Och vad för vetenskaplig förklaring har du där?
Citera
2019-09-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du förstår inte att det är en bra sak att vi lär oss mer och mer? Det var en väldigt ovanlig inställning...

Läste du alls det jag skrev i förra inlägget? Man börjar med en hypotes, en gissning om du vill, om hur saker och ting funkar, sen testar man den för att se om det kan stämma. Visar det sig att det stämmer så blir det en teori. Jättebra. Visar det sig att den inte stämmer så var ju det synd, men då har man i alla fall lärt sig hur det inte är.
På vilket sätt skulle detta vara en dålig sak?

Fast om man tycker att vetenskapen står emot religionen så kan jag se varför du tycker så... Dom flesta människor tycker dock att kunskap är bättre än ignorans.

Ur jord? Då får man tolka jord väldigt fritt också.. Men ok, "jord" betyder alltså atomer? Kvarkar? Eller vad ännu mindre byggstenar det nu finns?

Och när gud tog Adams revben och skapade Eva? Vad handlar det om? Och vad för vetenskaplig förklaring har du där?
Men det är inte så det går till. Nån idiot kläcker ur sig (uppskattar) att kroppen har 100 miljarder celler, och eftersom det är Hawkings eller nån annan "auktoritet" som säger det antas det som en religion, och all forskning efter det baseras på denna felaktiga uppskattning. Så fungerar hypoteser, för ingen kolar om det första påståendet stämmer, och då blir resultatet därefter. Lååångt senare är det nån stjärna som faktiskt kontrollerar om det stämmer och kommer fram till att de använt unicorns som referens. Blowitouturassism.

Du lyssnar inte. Vetenskapen bekräftar skapelseberättelsen. Och hur kan resultatet bli nåt annat? Ni utforskar Guds skapelse!

Jord innebär vatten och andra "byggstenar". Jag använder ordet byggstenar för det är ordet som forskare använder för att förklara uppkomsten av liv. De har alltså inte kommit med nåt revolutionerande nytt, de har bara bekräftat bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in