2019-09-10, 14:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Precis, och jord är inte kött, ben och hud. Trots det står det i bibeln att vi är skapade av jord, med samma byggstenar som forskare 3000 år senare säger är grunden för liv. Inte ens en planta är gjord fix och färdig av jord, men den får sin näring av jorden, så jag kan bara konstatera att du inte vill erkänna att bibeln har rätt.

Nej, för människan uppstod inte fix och färdig ur jorden. Allting som lever idag har samma ursprung:
https://en.wikipedia.org/wiki/Last_universal_common_ancestor
Citera
2019-09-10, 15:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nej, det är tvärtom. Hela processen från hypotes, teori till naturlag går ut på att de vill BEKRÄFTA andras resultat, precis som de själva vill bli bekräftade. Allt annat bevisar bara att de och de som kommit före de (Einstein, Darwin) är korkade människor som inte vet eller förstår någonting.

Sann religion har profeter som tillrättavisar alla falska profeter.
Och det är här du helt missuppfattar det. Religion funkar så ja, vetenskap funkar precis tvärtom. Den "sanna vetenskapen" rättar konstant sig själv.
Du inledde ju själv med att fråga varför jag kunde tro på den eftersom den hela tiden visade sig ha fel. Det är ju just det som är poängen. Hade den funkat som du påstår, som en religion med profeter, så hade den ju aldrig visat sig ha fel.

Du motsäger ju dig själv.
Bestäm dig. Visar den aldrig att den har fel eller visar den hela tiden att den har fel? Du kan inte köra på båda.

Citat:
Förklara i så fall varför bibeln säger att vi är skapade av jord, dvs samma byggstenar som enligt dagens forskare är grunden för allt liv i hela universum. Jord är inte kött, ben och hud, trots det säger bibeln att vi är skapade av samma byggstenar som finns i jorden.
Va? Bibeln säger väl så eftersom dom som skrev den inte hade någon aning om hur det funkade. Alltså tog dom någon gammal historia som dom hade hört nån annanstans ifrån och skruvade lite på den och så påstår dom att Gud har sagt så.

Ingen seriös forskare skulle ju få för sig att påstå att jord är grunden för allt liv. Om vi lägger oss på din nivå med dom fyra elementen så är det ju i så fall vatten som är grunden till allt liv. Men som sagt, den nivån lämnade vetenskapen för flera hundra år sen. Beroende på hur djupt man vill gå så kanske DNA eller nukleotider, nukleotider som i sin tur består av en kvävebas, en sockermolekyl och lite fosfatgrupper. Det är väldigt långt ifrån "jord".
Citera
2019-09-10, 15:13
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är så det står i bibeln, ja. Det står "Gud försatte mannen i dvala, och när han sov tog Gud ett av hans revben och fyllde igen hålet med kött. Av revbenet som han hade tagit från mannen byggde Herren Gud en kvinna."
Enligt din svenska översättning som baserar sig på en feltolkning av vilken originaltext då?
Citat:
Enligt den versionen.
Alltså den bibliska menar du?

https://en.wikipedia.org/wiki/Adamah
Citat:
Adamah
From Wikipedia, the free encyclopedia

Adamah (Biblical Hebrew : אדמה) is a word, translatable as ground or earth, which occurs in the Biblical account of Creation of the Book of Genesis.[1] The etymological link between the word adamah and the word adam is used to reinforce the teleological link between humankind and the ground, emphasising both the way in which man was created to cultivate the world, and how he originated from the "dust of the ground".[1] Because man is both made from the adamah and inhabits it, his duty to realise his own potential is linked to a corresponding duty to the earth.[2] In Eden, the adamah has primarily positive connotations, although Adam's close relationship with the adamah has been interpreted as likening him to the serpent, which crawls upon the ground, thus emphasising his animal nature.[3]

After the fall of man, the adamah is duly corrupted with Adam's punishment of lifelong agricultural toil. This explains why God favours Abel's sacrifice of sheep to Cain's offering of the "land's produce" - Abel has progressed from the sin of his father, while Cain has not. The adamah is also complicit in Cain's later murder of Abel, swallowing Abel's innocent blood as if to try to conceal the crime.[1] God punishes Cain by making the ground barren to him, estranging him from the adamah.[4]

In Hebrew, adamah is a feminine form, and the word has strong connections with woman in theology. One analogy is that the adamah is to man as a woman is to her husband: man has a duty to cultivate the earth in the same way that a husband has a duty to be fruitful with his wife.[5] Irenaeus likened the Virgin Mary, who bore the Christ, to the adamah from which Adam came.[6]

Etymology
Adam (אדם) literally means "red", and there is an etymological connection between adam and adamah, adamah designating "red clay" or "red ground" in a non-theological context.[7] In traditional Jewish theology, a strong etymological connection between the two words is often assumed. Maimonides believed the word adam to be derived from the word adamah, analogous to the way in which mankind was created from the ground.[8] In contemporary biblical scholarship there is a general consensus that the words have an etymological relationship, but the exact nature of it is disputed. The word adam has no feminine form in Hebrew, but if it did, it would be adamah.[6] However, it is considered unlikely that the word adamah is a feminization of "adam", and the prevailing hypothesis is that both words originate from the verbal stem "adam" (to be red) and were chosen by the author of Genesis to convey the relationship between man and the adamah.[7][9]

There is additional relationship between the words adam and adamah and the word dam (דם), meaning blood.[10] This justifies the presence in the Kashrut of the prohibition of the consumption of blood: the blood of a slaughtered animal must be returned to the ground, and covered with earth.[11] The concept could also date back to primitive woman's "birth magic," or the making of clay manikins and anointing them with menstrual blood—the sacred "blood of life"—in order to conceive real children. Women were still making clay manikins to represent people by sympathetic magic through such manikins, in the Middle Ages when such pursuits were redefined as witchcraft. Clay was always a "feminine" material, sacred to women because it was their substance earth. Pottery was a woman's art because of this time-honored association of ideas.[12]

Role in Genesis
In the Jahwist's account of creation, God's first act is to create mankind from the adamah. Before the creation of man, the earth is barren of life, because "there was not a man to till the ground".[13] These verses signify the interdependence of man and adamah - the earth is a desolate wilderness without the attention of man, while mankind needs the produce of the soil to survive.[14]

Jag tror inte på skapelseberättelsen så som den beskrivs i bibeln, men skall man kritisera något bör kritiken vara giltig.
Citat:
Nej, inte ännu iaf. Men vetenskapen erkänner det, den hittar inte på saker bara för att fylla kunskapsluckorna.
Kanske ljuger du, men jag väljer att tro att du helt enkelt bara är obildad..

Det finns visst teleologiska förklaringar påhittade för att fylla kunskapsluckor inom vetenskapen, slumpbegreppet t.ex

Vetenskapen kommer med stor säkerhet aldrig att kunna svara på trådfrågan.
Vetenskapen kan eventuellt lyckas besvara frågan Hur vi kom hit, men med största sannolikhet aldrig frågan Varifrån.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-10 kl. 15:15.
Citera
2019-09-10, 15:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Enligt din svenska översättning som baserar sig på en feltolkning av vilken originaltext då?

Alltså den bibliska menar du?

https://en.wikipedia.org/wiki/Adamah

(1 Mos 2:21-22 – Folkbibeln) Då lät Herren Gud en tung sömn falla över mannen, och när han hade somnat tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött. Och Herren Gud formade en kvinna av revbenet som han tagit av mannen och förde henne fram till honom.

Citat:
Kanske ljuger du, men jag väljer att tro att du helt enkelt bara är obildad..
Vad är det jag ljuger om?

Citat:
Det finns visst teleologiska förklaringar påhittade för att fylla kunskapsluckor inom vetenskapen, slumpbegreppet t.ex
Vilket slumpbegrepp, deterministiskt eller indeterministiskt?

Citat:
Vetenskapen kommer med stor säkerhet aldrig att kunna svara på trådfrågan.
Vetenskapen kan eventuellt lyckas besvara frågan Hur vi kom hit, men med största sannolikhet aldrig frågan Varifrån.

Jodå, varifrån kommer vi nog att få veta framöver. Den fråga som vetenskapen förmodligen inte kommer att kunna svara på är varför, mer än i deterministiska termer.

"Varför" är ju frågan som religiösa vill ha svar på och det är därför man hittat på en utomuniversell figur som ligger bakom.
Citera
2019-09-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och det är här du helt missuppfattar det. Religion funkar så ja, vetenskap funkar precis tvärtom. Den "sanna vetenskapen" rättar konstant sig själv.
Du inledde ju själv med att fråga varför jag kunde tro på den eftersom den hela tiden visade sig ha fel. Det är ju just det som är poängen. Hade den funkat som du påstår, som en religion med profeter, så hade den ju aldrig visat sig ha fel.

Du motsäger ju dig själv.
Bestäm dig. Visar den aldrig att den har fel eller visar den hela tiden att den har fel? Du kan inte köra på båda.

Va? Bibeln säger väl så eftersom dom som skrev den inte hade någon aning om hur det funkade. Alltså tog dom någon gammal historia som dom hade hört nån annanstans ifrån och skruvade lite på den och så påstår dom att Gud har sagt så.

Ingen seriös forskare skulle ju få för sig att påstå att jord är grunden för allt liv. Om vi lägger oss på din nivå med dom fyra elementen så är det ju i så fall vatten som är grunden till allt liv. Men som sagt, den nivån lämnade vetenskapen för flera hundra år sen. Beroende på hur djupt man vill gå så kanske DNA eller nukleotider, nukleotider som i sin tur består av en kvävebas, en sockermolekyl och lite fosfatgrupper. Det är väldigt långt ifrån "jord".
Det jag säger är att vetenskapsmän är som falska profeter, för deras tolkingar av verkligheten, och religion för den delen, håller inte för granskning, vilket bevisas när det forskare och såna som du tidigare TROTT på blir debunked. Pot kettle.

Vetenskapen har ofta haft fel, för mycket forskning baseras på antaganden och uppskattningar.

Du förklarar inte hur Gud kunde säga så till Moses när det är uppenbart att jord inte är kött, ben hud och hår. Det är uppenbart att det är en förenkling av verkligheten, men absolut mer än tillräcklig eftersom Moses inte hade kunnat göra någonting med kunskap om DNA och annat. Det krävdes många hundra år av forskning innan vi ens började registrera celler, DNA, atomer, grundämnen och allt annat.

Det är inte jag som lägger mig på dagisnivå, det gör du själv, för att forskare än i dag hävdar saker som att om det finns vatten på Mars, då finns förutsättningar för liv, för alla andra byggstenar för liv finns därute i hela universum. Det är också en förenkling av verkligheten så att vanligt folk kan ha en uppfattning om vad de snackar om, alltså precis samma dilemma som mellan Gud och Moses när Gud ville förklara hur han skapade allting. Av jord är du tagen...vilket är en korrekt om än förenklad beskrivning av verkligheten. Vi är vad vi äter brukar forskare säga, för vi får vår näring av det jorden ger oss, om det nu är grönsaker eller kött.
Citera
2019-09-10, 17:58
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
(1 Mos 2:21-22 – Folkbibeln) Då lät Herren Gud en tung sömn falla över mannen, och när han hade somnat tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött. Och Herren Gud formade en kvinna av revbenet som han tagit av mannen och förde henne fram till honom.

Vad är det jag ljuger om?
Förmodar som sagt att du inte ljuger, utan att du istället bara är ignorant..

Du vet väl om att det där textstycket du citerar är översatt och egentligen är skrivet på biblisk hebreiska?
Hur många gånger behöver jag påpeka Adam/Adamah-problematiken i tolkningen av genesis innan du reagerar?
Dessutom är Bibeln en religionsfilosofisk samling politiska böcker skrivna för snart två millennier sedan,
Det känns väldigt mossigt att kritisera detaljer i dess skapelseberättelse, när vi inte har ett så definitivt svar idag heller.
Citat:
Vilket slumpbegrepp, deterministiskt eller indeterministiskt?
Deterministisk slump är som du säkert vet bara en simpel brist på kunskap om orsakssambanden/händelsekedjan.
Det som kallas Indeterministisk slump tror jag endast är en mänsklig idol påhittad av samma anledning som ovan.

Visst tror jag att världen är indeterministisk, men inte som effekt av att slumpen skulle vara en verklig faktor i naturen,
Utan på grund av sakförhållanden i inflationsfältet under universums utvecklingsfas, och därmed naturlagen.
Jag tror att naturen är ett syntaktiskt objekt där både lagen om orsak och verkan samt sakförhållande alltid föreligger.

Jag tror inte på spontana brott mot naturlagen, som majoriteten verkar göra.
Naturlagen är deterministisk till sin definition: https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturlag
Citat:
Vad krävs då av en lag för att kallas naturlag?
1. Den skall vara sann (så långt vi kan förstå) och stå i överensstämmelse med våra observationer.
2. Den skall ha bredd, d.v.s. den skall ge information om så många observationer som möjligt.
3. Den skall ha en viss förutsägelseförmåga, alltså även vara en deterministisk lag.

Naturen är dock inte deterministisk, och det med största sannolikhet med anledning av FAKTUM.

Jag en av dem som föredrar att svara "vet inte" framför att använda den teleologiska icke-förklaringen "det var Slumpen".
Förstår att det är skönt att alltid ha ett färdigt svar att tillgripa på frågor där man saknar kunskap om händelseförloppet,
Men jag är inte intresserad av att alltid ha ett färdigt svar, jag är intresserad av logik och rationalitet.

Citat:
Jodå, varifrån kommer vi nog att få veta framöver. Den fråga som vetenskapen förmodligen inte kommer att kunna svara på är varför, mer än i deterministiska termer.

"Varför" är ju frågan som religiösa vill ha svar på och det är därför man hittat på en utomuniversell figur som ligger bakom.
Du har höga tankar om den vetenskapliga metoden om du tror att den kan fastslå universums yttersta ursprung.

Nej dumheter heller, man har hittat på den universella figuren för att ha ett fundament till civilisation och vetenskap.
Hur länge tror du att människan talat i termer som 'sanning' kontra 'gudar'?..
Varför tror du att det heter THEist, THEsis och THEory? Vilket ord använde Platon för 'sanning'?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-10 kl. 18:43.
Citera
2019-09-10, 19:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Förmodar som sagt att du inte ljuger, utan att du istället bara är ignorant..

Du vet väl om att det där textstycket du citerar är översatt och egentligen är skrivet på biblisk hebreiska?
Hur många gånger behöver jag påpeka Adam/Adamah-problematiken i tolkningen av genesis innan du reagerar?
Dessutom är Bibeln en religionsfilosofisk samling politiska böcker skrivna för snart två millennier sedan,
Det känns väldigt mossigt att kritisera detaljer i dess skapelseberättelse, när vi inte har ett så definitivt svar idag heller.
Vi vet iaf att kvinnan inte skapades av en del av mannen. Som det står i bibeln.

Citat:
Deterministisk slump är som du säkert vet bara en simpel brist på kunskap om orsakssambanden/händelsekedjan.
Det som kallas Indeterministisk slump tror jag endast är en mänsklig idol påhittad av samma anledning som ovan.

Visst tror jag att världen är indeterministisk, men inte som effekt av att slumpen skulle vara en verklig faktor i naturen,
Utan på grund av sakförhållanden i inflationsfältet under universums utvecklingsfas, och därmed naturlagen.
Jag tror att naturen är ett syntaktiskt objekt där både lagen om orsak och verkan samt sakförhållande alltid föreligger.

Jag tror inte på spontana brott mot naturlagen, som majoriteten verkar göra.
Naturlagen är deterministisk till sin definition: https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturlag

Du tror att världen är indeterministisk OCH att lagen om orsak och verkan samt sakförhållanden alltid föreligger? Du ser ingen motsättning i detta?

Citat:
Naturen är dock inte deterministisk, och det med största sannolikhet med anledning av FAKTUM.
Vilket faktum?

Citat:
Jag en av dem som föredrar att svara "vet inte" framför att använda den teleologiska icke-förklaringen "det var Slumpen".
Det är samma sak. Vi säger att det var slumpen för att vi inta har alla variabler.
Citat:
Förstår att det är skönt att alltid ha ett färdigt svar att tillgripa på frågor där man saknar kunskap om händelseförloppet,
Men jag är inte intresserad av att alltid ha ett färdigt svar, jag är intresserad av logik och rationalitet.
Du är alltså inte troende.

Citat:
Du har höga tankar om den vetenskapliga metoden om du tror att den kan fastslå universums yttersta ursprung.
Vi är rätt nära. Vi kan se nästan ända tillbaka till Big Bang och enligt en del forskare ska vi också kunna se vad som hände innan, nu när Higgsbosonen är bekräftad. Fråga mig inte hur.

Citat:
Nej dumheter heller, man har hittat på den universella figuren för att ha ett fundament till civilisation och vetenskap.
Civilisation, ja kanske. Vetenskap, absolut inte. Tvärtom. Vetenskap är utveckling, kyrkan är statisk.

Citat:
Hur länge tror du att människan talat i termer som 'sanning' kontra 'gudar'?..
Varför tror du att det heter THEist, THEsis och THEory? Vilket ord använde Platon för 'sanning'?
Jag tror att människan alltid haft övernaturliga förklaringsmodeller, men alltefter vi gör vetenskapliga rön så försvinner de. Som Tor och åskan.
Citera
2019-09-10, 20:52
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Vi vet iaf att kvinnan inte skapades av en del av mannen. Som det står i bibeln.
Det är så du har valt att tolka din bibeln sådär helt obildat typ 3000 år efter att den skrevs..
Du demonstrerar dessutom tydligt att du inte besitter ens det minsta intresse av att förstå, tvärtom.
Läste du mina tidigare länkar alls?

Ursäkta om jag tänder till lite, men självvald dumhet irriterar mig.

Enligt bibeln:
Adam (namnet på människan) betyder 'röd' (från 'röd jord'). Jorden heter Adamah (samma fast i feminin form).
I bibels skapelseberättelse står det - Människan är formad av jord. Kvinnan från den potenta* jorden.

*'Potens' kopplades enligt gammal mystik till det maskulina, och 'Fruktbarhet' till det feminina.
Logiken:
Människan (man) kommer från jorden (kvinna) och den mänskliga kvinnan är sprungen ur tillblivelsen av mänskligheten.

Egentligen så menar bibeln att både mannen och kvinnan är av lika natur, endast två olika aspekter av samma.

Önskar helst inte försvara bibeln. Men när fan sitter och läser den är det svårt att låta bli ,
Då den omogna boken är fundamentet till den moderna världen. Visst uppskattar vi väl modern civilisation?
Citat:
Du tror att världen är indeterministisk OCH att lagen om orsak och verkan samt sakförhållanden alltid föreligger? Du ser ingen motsättning i detta?
Nejdå, så otroligt trångsynt är jag inte.
Jag tror på att naturen har en funktion av delvis oberoende återkoppling (feedback).
Ser du detta som en logisk omöjlighet? Ens mindre sannolikt än spontana slumpmässiga brott mot naturlagen?
Du tror mer på att allt är determinism med en släng av slump, än på att medvetanden kan göra val?
Citat:
Vilket faktum?
Det faktum som betingar världen dess indeterminism, givetvis. Hänger du med i konversationen?
Citat:
Det är samma sak. Vi säger att det var slumpen för att vi inta har alla variabler.
Slumpen är alltså PRECIS som "Gud"?
Citat:
Du är alltså inte troende.
Jo, jag tror på absolut sanning.
Citat:
Vi är rätt nära. Vi kan se nästan ända tillbaka till Big Bang och enligt en del forskare ska vi också kunna se vad som hände innan, nu när Higgsbosonen är bekräftad. Fråga mig inte hur.
Länka gärna till något skrivet om saken om du inte förstår själv vad du skriver om.
Citat:
Civilisation, ja kanske. Vetenskap, absolut inte. Tvärtom. Vetenskap är utveckling, kyrkan är statisk.
Skryt inte med din låga bildning. Tror du att det är av en slump som vetenskapen uppstått ur de religiösa institutionerna?
"Statisk"?
Ditt korta intellekt har kanske inte förmåga att göra annat än att leva ur hand i mun?
Citat:
Jag tror att människan alltid haft övernaturliga förklaringsmodeller, men alltefter vi gör vetenskapliga rön så försvinner de. Som Tor och åskan.
Vad kommer först, orsak eller verkan?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-10 kl. 21:23.
Citera
2019-09-10, 21:01
Medlem
kvantlogiks avatar
Vi är för fan en produkt uppstådd genom syntaktisk processering av naturlogiken (lagen) och kommer således ifrån Naturen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Natur
Citat:
Natur kan i sin vidaste definition syfta på den levande materiella världen i stort. Den spänner då från det subatomiska till det kosmiska,[1] men kan också enbart syfta på biosfären. Ibland avser natur enbart idén om den av människan orörda miljön i form av växter, djur, landformer etc. Natur avser även inre egenskaper som bestämmer ett beteende och ändamål i någon eller något ("sakens natur"). Det är ett begrepp som har tolkats och definierats sedan antiken i olika sammanhang, och har genomgått flera betydelseförskjutningar och därmed blivit mångtydigt och ideologiskt laddat.
Förslag på synonymer: Universum, Realiteten, Världen, Alltet, Sanningen, Systemet, Verkligheten, Gud och Slumpen.

Några andra adekvata förslag?
Tycker ni att något av ovan förslag skall förkastas? Vilket och varför?

Jag hävdar att ’Slumpen’ skall bort ur verklighetsbeskrivningen.

Någon som tror att naturen inte har sin logik?
Presentera då dina extraordinära bevis, eller vänligen grunda en övertygande argumentation.
Att du inte finner naturen logisk är inte ett giltigt skäl till att förkasta naturlogik.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-10 kl. 21:28.
Citera
2019-09-10, 22:39
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Big bang är också en i stora delar obevisad teori, bestående av idiotiska påståenden som inte KAN bevisas, vilket gör den obevisad och osann. Vetenskapen har faktiskt bevisat skapelseberättelsen.
Nja, det är den teori med mest koncensum bakom. Med astronomin vet man ju en del saker som sker och stödjer teorin. Även om det inte vore så att det inte fanns evidens tillräckligt, så betyder det ju inte ändå att skapelseberättelsen vore mer sann. Kanske i ditt önsketänkande? Det sista i ditt påstående stämmer överhuvudtaget inte alls, hur kan du ens hävda det? Har du ens någon koll på vetenskapen?
Citera
2019-09-10, 22:46
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
foer att foerstaa Bibeln kraevs att man aer Andedoept.
Gud saender till sitt barn Hjaelparen, den Helige Anden,
som Jesus(Guds Ord) utlovade foere sin himmelsfaerd.
Detta är lätt att motbevisa. Busenkelt. Mormonerna är döpta, pingstvänner är döpta, Jehovas vittnen är döpta och ändå har de olika uppfattningar och tolkningar av bibeln. Dopet ger i sig alltså ingen vidare "förståelse" av bibeln, det blir godtyckligt. Har du något bättre att komma med för att övertyga oss andra om din låtsaskompis?
Citera
2019-09-10, 22:48
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
orsaken till att Gud skapade jorden och manniskor var att till sig utvaelja ett folk till att befolka hans
Rike. maenniskan skapades till hans avbild, naestan till ett gudavaesen, dock INTE gudomlig.
Hans metod aer att aldrig tvinga naagon, han har gett oss en fri vilja att tacka ja eller nej till hans
inbjudan till 'broellopet'. TRO kommer av predikan av Guds Ord. om du med villigt hjaerta soeker
laera kaenna Gud i din Bibellaesning kommer han till din hjaelp aenda till den dag han gett dig full visshet i din tro. foerst daa ber Herren dig att laata doepa dig foer att bli FRAELST. du begraver (korsfaester)daa din gamla syndakropp foer att med Kristus uppstaa till en ny skapelse. Du har
bestaemmt dig foer att foelja 'Lammet' vart det aen gaar.
Det finns inget "lamm" att följa. Dina postulat hänger i luften..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in