Citat:
Det sistnämnda stämmer inte riktigt. Jag har inte skrivit något om avsaknad av bevis utan om frånvaro av spår, tips eller uppgifter vilket inte alls är samma sak. Inga uppgifter om någon revolver i kretsarna kring Sigge t ex. Eller vittnesuppgifter om att någon följt efter paret från biografen, osv osv.
Vad gäller kyla och precision vid mordet; - jag tror inte du kan hitta någon inom kriminalpolisen som under det första året säger annat än att det ufördes kallblodigt. Krusell - som mer än någon annan representerar tron på CP skrev att det var ett typiskt professionellt mord. Ett minimikrav på gm är att han hade bekantat sig med vapnet och skjutit tidigare. Jag har själv varit yrkesmilitär och vet hur benägen man är att fumla med avfyrning den första gången. För att inte tala om att avfyra en revolver i steget i minusgrader och snålblåst.
I övrigt består dina argument mest av avfärdanden. Vad gäller Pelle Svings teori så är den inte värre än somliga andras konspirationsteorier som att Holmer i egen hög person var mördaren eller att Palme beställt mordet på sig sjäv. Dock är den vid närmare påseende oseriös för att inte säga rent stollig. Återkommer till de när jag får tid.
Vad gäller kyla och precision vid mordet; - jag tror inte du kan hitta någon inom kriminalpolisen som under det första året säger annat än att det ufördes kallblodigt. Krusell - som mer än någon annan representerar tron på CP skrev att det var ett typiskt professionellt mord. Ett minimikrav på gm är att han hade bekantat sig med vapnet och skjutit tidigare. Jag har själv varit yrkesmilitär och vet hur benägen man är att fumla med avfyrning den första gången. För att inte tala om att avfyra en revolver i steget i minusgrader och snålblåst.
I övrigt består dina argument mest av avfärdanden. Vad gäller Pelle Svings teori så är den inte värre än somliga andras konspirationsteorier som att Holmer i egen hög person var mördaren eller att Palme beställt mordet på sig sjäv. Dock är den vid närmare påseende oseriös för att inte säga rent stollig. Återkommer till de när jag får tid.
Gör gärna det och berätta om vad som gör det till en konspirationsteori, i meningen att det är stolligt och verklighetsfrämmande. Jag skulle vilja säga att de flesta som avfärdar CP som GM i allmänhet tror på någon form av konspiration mellan fler än två personer istället. Det är inte heller i sig inte orimligt och jag avfärdar inte alls att mordet skulle kunna ett resultat av en sådan konspiration av personer som hatade Palme.
Det är på inget sätt avgjort hur professionellt skytten agerad och det går inte att avgöra. Så vill jag sammanfatta läget i den frågan.
För all del, vi kan utöka frånvaron av bevis till frånvaron av riktigt konkreta tips och vittnesuppgifter av vissa slag, men resultatet blir detsamma: du kan inte använda absence of evidence is evidence of absence på en sådan fråga därför att det inte håller logiskt och det är inte samma sak som slutsatsen från den egendomliga episoden att hunden inte skäller.
Jag förstår att du anser att det bara är ett allmänt avfärdande, men det är i sin tur alltså en följd av att du drar långtgående och svepande slutsatser som inte har logisk täckning. Ja, avsaknaden av de spår du efterlyser är förstås en brist i stöd för teorin om CP som GM, men det gör den i sig inte så osannolik som du hävdar.
Du noterade väl det där med att det inte finns något stöd för att CP var gravt berusad vid tidpunkten för mordet? Det är ju ett exempel på en konkret omständighet där det går att bemöta dina osannolikhetsargument, men det finns det ju inte alltid sådana motbevis finns och hur som helst måste argumenten brytas ned ett och ett. Exempel på ett annat sådant är är påståendet att Jeppson måste känt igen CP om det var han. Det är en missuppfattning jag diskuterat här i tråden och bemött.
Jag uppfattar det som om du likt GW Persson anser att CP känns som fel snubbe och sedan hela tiden kraftigt övervärderar skäl till att det bör förhålla sig på ett annat sätt eller avfärdar CP med skäl som det här med helrören på Oxen och Lars Jeppson som inte är vad de ibland påstås vara.
Men vi bör komma ihåg att CP trots allt är oskyldig därför att han är frikänd i rätten. Vad vi diskuterar här är inte hans skuld till mordet så mycket som vad i bevisen som trots allt var besvärande för honom och talade i hans riktning.