Citat:
Jag tolkar det som att CP framfört två olika budskap till GF. Dels att han skjutit Palme, dels att han inte minns. Det är där motsättningen ligger. ”Visst är det konstigt”, som GF sa.
CP verkar alltså inte ha framfört ett enhetligt budskap: ”jag kan ha skjutit Palme”. Det hade ju inte varit ”konstigt” eller inneburit någon egentlig nyhet eftersom han sagt så förr. Och där finns ingen motsättning.
GF återger CP ordagrant och där är det ganska tydligt att CP säger att han sköt Palme. Vilket verkar ha varit vad som fick överåklagaren att vilja hålla nya förhör med CP. Och som gjorde att man höll förhör med GF.
Vidare har CP, dessutom, sagt att han inte minns. Två olika budskap. Som jag tolkar det.
CP verkar alltså inte ha framfört ett enhetligt budskap: ”jag kan ha skjutit Palme”. Det hade ju inte varit ”konstigt” eller inneburit någon egentlig nyhet eftersom han sagt så förr. Och där finns ingen motsättning.
GF återger CP ordagrant och där är det ganska tydligt att CP säger att han sköt Palme. Vilket verkar ha varit vad som fick överåklagaren att vilja hålla nya förhör med CP. Och som gjorde att man höll förhör med GF.
Vidare har CP, dessutom, sagt att han inte minns. Två olika budskap. Som jag tolkar det.
Jag vet inte vad Fylking menar, men noterar hans övertygelse och iver gällande saken. Och att det är lika oklart och diffust som traditionen bjuder när CP:s erkännanden är i svang.
Jag menar att uppgifterna framstår som tämligen oanvändbara.
Att utredningen, som vid tiden fortsatt trodde på CP som GM, reagerade på uppgifter om konkreta erkännanden och håller något förhör med anledning av sådant indikerar knappast något. Vad som möjligen gör det är att man därefter inte går vidare med saken. Ett utpekande i kombination med ett redigt erkännande torde ha varit tillräckligt för fällande dom. Ett redigt erkännande skulle dessutom innebära en ny och avgörande omständighet av sådant slag som typiskt sett skulle kunna utgöra grund för att bevilja en resningsansökan. Något åklagarna ju var begivna på vid den här tiden.