2019-08-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag noterade också att Paul Hunter Classic inte är en rankingtävling längre. Hur sker inbjudan dit?
Såvitt jag vet har det inte getts någon officiell förklaring angående vilka spelare som bjudits in.

http://www.snooker.org/res/index.asp?event=853

Det ska in ytterligare en amatör på den lediga platsen i lottningen.

Som jag har förstått det finns det i grunden inte ekonomi för att arrangera turneringen på samma sätt som den spelats under de senaste åren. Känslan är att man verkligen har försökt behålla ett "värdigt" format som samtidigt påminner (lite) om hur det hela började, alltså en pro-am-turnering.

Matthew Stevens var mycket nära vän till Hunter och också den spelare som Paul besegrade i finalen i Fürth 2004. Jag antar att fler av de äldre spelarna som är med i årets turnering hade någon slags relation till Hunter, dessutom är King, Holt, Hawkins och Murphy spelare som gick till final och vann turneringen under de tidigare åren.

Så min gissning är att man bjudit in äldre spelare med koppling till Hunter och/eller turneringen och kryddat med unga, lovande talanger samt den regerande mästaren Kyren Wilson.
Citera
2019-08-16, 21:15
Medlem
Citat:
Då kommer det vara ännu fler spelare som är nervösa över tappade rankingpoäng.
På det temat kan vi konstatera att Ding åtminstone måste gå till kvartsfinal i China Championship för att fortsatt vara rankad som bästa kines. (Eventuellt ännu längre, beroende på hur det går för Bingtao.)

Det blir i så fall första gången som Ding inte är rankad som bästa (fastlands)kines. (Fu blev professionell fem år tidigare och var bättre rankad i början av Dings karriär och även säsongen 09/10) Egentligen inget märkvärdigt med tanke på hur få vettiga resultat han gjort de senaste åren, men ändå lite intressant att notera.
Citera
2019-08-17, 12:12
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
På det temat kan vi konstatera att Ding åtminstone måste gå till kvartsfinal i China Championship för att fortsatt vara rankad som bästa kines. (Eventuellt ännu längre, beroende på hur det går för Bingtao.)

Det blir i så fall första gången som Ding inte är rankad som bästa (fastlands)kines. (Fu blev professionell fem år tidigare och var bättre rankad i början av Dings karriär och även säsongen 09/10) Egentligen inget märkvärdigt med tanke på hur få vettiga resultat han gjort de senaste åren, men ändå lite intressant att notera.

Vi är bortskämda med Dings framgångar men som han spelar just nu känns det mer som han sett sina bästa dagar. Inte en tävling bättre än kvartsfinal förra säsongen, har jag för mig.

Michael White är en annan spelare som inte rosat marknaden på sistone.
Citera
2019-08-17, 14:20
Medlem
Citat:
Michael White är en annan spelare som inte rosat marknaden på sistone.
Det är väldigt många turneringar och rankingpoäng att spela om innan VM och säsongen är över, men det är ändå intressant att titta till den preliminära slutrankingen emellanåt. (Där man alltså tagit hänsyn till alla poäng som spelarna kommer förlora under den pågående säsongen.) Som bekant måste man hålla sig topp-64 för att vara garanterad en plats på touren även nästa säsong.

Marco Fu (54)
Anthony McGill (55)
Martin Gould (63)
Michael White (74)

För Fu, McGill och Gould krävs det inte några sensationella resultat för att behålla topp-64-platserna, men om någon gör en riktigt dålig säsong kan det skita sig. White däremot måste göra en ganska bra säsong för att klara sig, men inledningen har varit lika svag som förra säsongen.

Som vanligt finns det också många veteraner som lär hamna runt 64-strecket mot slutet av säsongen, tex. Doherty och O'Brien.
Citera
2019-08-19, 17:57
Medlem
Senior-VM flyttade i år för första gången in i The Crucible och spelades under den gångna helgen. Jimmy White lyckades vinna titeln för andra gången efter 5-3 i en nervig final mot Darren Morgan. Jag har inte brytt mig om att följa seniortouren särskilt noga, men känslan är att formatet utvecklats och att man nu hittat en lagom seriös nivå på turneringarna.

Det blev iaf en succé att arrangera turneringen i The Crucible, förhoppningsvis bli det så även i fortsättningen. Otroligt fint att Jimmy fick stå där som mästare igår kväll. Naturligtvis finns det ingenting som snookermässigt kan kompensera för alla finalförlusterna i samma arena, men det syntes tydligt att denna seger betyder mycket för honom.
Citera
2019-08-19, 23:03
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Senior-VM flyttade i år för första gången in i The Crucible och spelades under den gångna helgen. Jimmy White lyckades vinna titeln för andra gången efter 5-3 i en nervig final mot Darren Morgan. Jag har inte brytt mig om att följa seniortouren särskilt noga, men känslan är att formatet utvecklats och att man nu hittat en lagom seriös nivå på turneringarna.

Det blev iaf en succé att arrangera turneringen i The Crucible, förhoppningsvis bli det så även i fortsättningen. Otroligt fint att Jimmy fick stå där som mästare igår kväll. Naturligtvis finns det ingenting som snookermässigt kan kompensera för alla finalförlusterna i samma arena, men det syntes tydligt att denna seger betyder mycket för honom.

Så länge Dennis Taylor är MC kan det inte bli särskilt seriöst. Tyvärr har han med åren blivit en snooker-clown och en garant för att eventet är en fars. Hoppas de byter ut honom snarast möjligt. Men otroligt fint att Jimmy White får lyfta en VM-buckla i the Crucible efter alla år. Otroligt att en sådan stark spelare inte fick vinna "riktiga" VM, men det visar ju bara hur otroligt dominant Stephen Hendry var. Whites chans var nog egentligen första finalen mot Steve Davis. Då var han hungrig och på uppåtgående. Mot Hendry var han alltid i ett stort mentalt underläge.
Citera
2019-08-21, 14:37
Medlem
TilleyHats avatar
Den nyblivne seniorvärldsmästaren Jimmy White kan, om han har lite flax med resultaten i de kommande kvalificeringsturneringarna, få spela Champion of Champions:

http://www.worldsnooker.com/seniors-champ-white-could-earn-ricoh-spot/
Citera
2019-08-21, 17:02
Medlem
Citat:
Så länge Dennis Taylor är MC kan det inte bli särskilt seriöst. Tyvärr har han med åren blivit en snooker-clown och en garant för att eventet är en fars. Hoppas de byter ut honom snarast möjligt.
Haha, härlig sågning av Taylor.

Taylor kommenterade visserligen matcher, men var han också MC under turneringen?

Citat:
Den nyblivne seniorvärldsmästaren Jimmy White kan, om han har lite flax med resultaten i de kommande kvalificeringsturneringarna, få spela Champion of Champions:

http://www.worldsnooker.com/seniors-champ-white-could-earn-ricoh-spot/
Visserligen är det en inbjudningsturnering utan rankingpoäng, men ändå lite tveksamt att man lägger till turneringar på inbjudningslistan efter att turneringen avgjorts. Darren Morgan hade naturligtvis inte erbjudits en plats i CoC.
Citera
2019-08-22, 00:35
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Haha, härlig sågning av Taylor.

Taylor kommenterade visserligen matcher, men var han också MC under turneringen?

Visserligen är det en inbjudningsturnering utan rankingpoäng, men ändå lite tveksamt att man lägger till turneringar på inbjudningslistan efter att turneringen avgjorts. Darren Morgan hade naturligtvis inte erbjudits en plats i CoC.

Taylor fånade sig i vanlig ordning inför en match och då valde jag att titta på något annat. Om han var MC eller bara kommentator kan jag inte svara på. Att vara "rolig" och dra ett skämt är viktigare för honom än att vara seriös. Särskilt tramsigt blir det om John Virgo är med honom. Nåväl, nog om den saken.

White är förstås inte tillräckligt bra för Champion of Champions och visst är det nog så att man vill ha med honom av nostalgiska skäl. Hur som helst tycker jag det vara väldigt trevligt att han fick vinna en VM-titel i the Crucible till slut.
Citera
2019-08-26, 14:43
Medlem
TilleyHats avatar
För ordningens skull kanske vi ska nämna att Barry Hawkins vann Paul Hunter Classic i en tät final mot Kyren Wilson. 4-3 blev det.
Citera
2019-08-27, 17:46
Medlem
Kul att Hawkins vinner något iaf, det är ganska länge sedan han gjorde ett bra resultat i en större turnering. Som alltid var det en riktig folkfest i Fürth. Synd att det ska vara så svårt att få ekonomin att gå ihop i de europeiska turneringarna, för arrangerad publik finns det gott om.

Shaun Murphy deltog inte i PHC pga. en skadad hälsena(!) Spontant känns det som att det inte borde hålla honom borta från snookern särskilt länge.

Som jag förstår det har Mark Allen separerat från sin fru som han haft ett förhållande med sedan 2011. Hans insatser under andra hälften av förra säsongen (särskilt VM) kändes mycket halvhjärtade, det skulle inte förvåna mig om det är privatlivet som påverkat.
Citera
2019-09-07, 12:50
Medlem
6-reds-VM har som vanligt avgjorts i Bangkok den här veckan. Maguire besegrade Higgins med 8-6 i finalen och vann därmed titeln för andra gången i karriären. Det går knappast att dra några större slutsatser av det med tanke på formatet, men jag tycker ändå det är värt att notera att Maguire nu under sommaren vunnit både World Cup (med Higgins) och 6-reds. Innan det var det ca 5 år sedan han vann något överhuvudtaget.

Maguires seger innebär också att Reanne Evans och Jimmy Whites chanser att få spela Champion of Champions ökar. Maguire var redan kvalificerad tack vare segern i World Cup. För Evans krävs nu bara att en(1) av de fyra kvarvarande turneringarna vinns av någon som redan är kvalificerad och för White krävs det två sådana turneringsvinnare.

___

På måndag startar Shanghai Masters. O'Sullivan gör säsongsdebut och därmed är det första turneringen sedan VM där samtliga stjärnor är med. Personligen känner jag mig inte supertaggad, men nu börjar säsongen verkligen rulla igång på allvar.

Ronnie har redan varit i Kina i ett antal veckor och gjort lite av varje, bla. uppvisningar med Wenbo, Higgins och Fu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in