2018-08-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Gilberts förlust måste ju svida lite extra när man tänker på vad han missade: Inbjudan till Shanghai Masters, topp 16 på rankingen, inkvalad till Champion of Champions, första rankingsegern, 150.000 pund. Han missade också känslan av att ha besegrat legenden och regerande världsmästaren i en stor final.
Ja, verkligen. På något märkligt sätt blev det ju nästan som att Williams hade allt att vinna idag, trots att han fick gälla som favorit inför matchen. Gilbert kanske aldrig får samma chans igen, samtidigt som det för Williams egentligen bara var en rankingfinal i mängden.

Williams har faktiskt goda möjligheter att ta över platsen som världsetta från Selby under säsongen. Selby måste försvara en massa rankingpoäng från säsongen 16/17, bla. segrarna i International Championship och UK Championship 2016 som tillsammans gav 295 000 pund. Williams å andra sidan spelade rätt mediokert för två år sedan.
Citera
2018-08-14, 17:46
Medlem
TilleyHats avatar
Ronnie O'Sullivans första tävling för säsongen blir Shanghai Masters som går 10-16 september, enligt en artikel i en brittisk tidning: https://www.express.co.uk/sport/othersport/999419/Ronnie-O-Sullivan-Snooker-news-2018-19-season-2018-Shanghai-Masters

Betyder detta alltså att han hoppar de tre kommande kvalen till Indian Open, European Masters och China Championship? Så tolkar jag det i alla fall.
Citera
2018-08-14, 19:52
Medlem
Citat:
Betyder detta alltså att han hoppar de tre kommande kvalen till Indian Open, European Masters och China Championship? Så tolkar jag det i alla fall.
Lottningarna till European Masters och China Championship publicerades idag. På fredag kommer O'Sullivan spela kvalmatch till European Masters mot Eden Sharav. Indian Open och China Championship ser han dock ut att hoppa över.

Förmodligen syftas det väl i artikeln på att Shanghai Masters är säsongens första huvudturnering.
Citera
2018-08-14, 23:07
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Lottningarna till European Masters och China Championship publicerades idag. På fredag kommer O'Sullivan spela kvalmatch till European Masters mot Eden Sharav. Indian Open och China Championship ser han dock ut att hoppa över.

Förmodligen syftas det väl i artikeln på att Shanghai Masters är säsongens första huvudturnering.

Det är ett sätt att tolka det, men i artikeln talas det om första tävlingen för året (säsongen). Nåväl, jag blev i alla fall lite förvånad över att han kanske skippar alla dessa turneringar. Jag hoppas att det inte blir så. Snart vet vi!
Citera
2018-08-16, 17:49
Medlem
TilleyHats avatar
Ronnie spelar inte European Masters:

http://www.worldsnooker.com/osullivan-pulls-out-of-european-masters/

Jag vet inte hur tidigt en spelare ska anmäla sig till tävlingarna. Lite synd att dessa storspelare ibland bara lämnar w/o i stället för att låta bli att anmäla sig. De har de facto ockuperat en plats som någon annan spelare hade kunnat ta. Nu får Ronnies motståndare i kvalet en frirond i stället.
Citera
2018-08-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ronnie spelar inte European Masters:

http://www.worldsnooker.com/osullivan-pulls-out-of-european-masters/

Jag vet inte hur tidigt en spelare ska anmäla sig till tävlingarna. Lite synd att dessa storspelare ibland bara lämnar w/o i stället för att låta bli att anmäla sig. De har de facto ockuperat en plats som någon annan spelare hade kunnat ta. Nu får Ronnies motståndare i kvalet en frirond i stället.
När spelaren drar sig ur lite tidigare brukar denne ersättas av en amatör.

Egentligen är det inte så anmärkningsvärt att Ronnie hoppar över dessa tre turneringar. (Kanske något oroande att han anmält sig och sedan drar sig ur, men det kan också finnas någon naturlig förklaring.)

Förra året spelade han visserligen i Hong Kong och Kina under sommaren, men det såg han nog mest som uppvisning och jag kan tänka mig att det hade med sponsorer att göra. Säsongen startade på riktigt i och med English Open, vilket känns ganska sannolikt även i år.
Citera
2018-08-17, 09:29
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
När spelaren drar sig ur lite tidigare brukar denne ersättas av en amatör.

Egentligen är det inte så anmärkningsvärt att Ronnie hoppar över dessa tre turneringar. (Kanske något oroande att han anmält sig och sedan drar sig ur, men det kan också finnas någon naturlig förklaring.)

Förra året spelade han visserligen i Hong Kong och Kina under sommaren, men det såg han nog mest som uppvisning och jag kan tänka mig att det hade med sponsorer att göra. Säsongen startade på riktigt i och med English Open, vilket känns ganska sannolikt även i år.

Han ska ju bli kinesisk medborgare så han borde i alla fall spela alla tävlingar i sitt kommande hemland. ;-)
Citera
2018-08-17, 15:58
Medlem
Citat:
Han ska ju bli kinesisk medborgare så han borde i alla fall spela alla tävlingar i sitt kommande hemland. ;-)
Haha.

Om jag inte är helt ute och cyklar så har han faktiskt hunnit med två vändor till Kina under sommaren. Ena gången för att bla. spela uppvisningsmatcher med Wenbo och andra gången för att marknadsföra Shanghai Masters.
Citera
2018-08-17, 17:44
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Haha.

Om jag inte är helt ute och cyklar så har han faktiskt hunnit med två vändor till Kina under sommaren. Ena gången för att bla. spela uppvisningsmatcher med Wenbo och andra gången för att marknadsföra Shanghai Masters.

Jo, han har varit nere någon sväng och lajat lite.

Vad tror du om den kommande säsongen? Blir det någon ny rankingvinnare eller blir det de gamla vanliga som kommer att dominera? Kan man se någon ny stjärna komma fram kanske?
Citera
2018-08-17, 20:31
Medlem
Citat:
Jo, han har varit nere någon sväng och lajat lite.

Vad tror du om den kommande säsongen? Blir det någon ny rankingvinnare eller blir det de gamla vanliga som kommer att dominera? Kan man se någon ny stjärna komma fram kanske?
Sannolikt lär det bli någon enstaka ny rankingvinnare, men nog kommer de vanliga spelarna dominera även under den kommande säsongen. Förra säsongen vann de fyra giganterna 12/20 rankingtitlar tillsammans. Jag bli inte förvånad om vi får se något liknande i år.

Vi kan ju fortsätta hoppas på Bingtao och de andra kineserna, men någon självklar framtida storstjärna kan jag inte se.
Citera
2018-08-18, 16:38
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Sannolikt lär det bli någon enstaka ny rankingvinnare, men nog kommer de vanliga spelarna dominera även under den kommande säsongen. Förra säsongen vann de fyra giganterna 12/20 rankingtitlar tillsammans. Jag bli inte förvånad om vi får se något liknande i år.

Vi kan ju fortsätta hoppas på Bingtao och de andra kineserna, men någon självklar framtida storstjärna kan jag inte se.

Största chansen att få se en ny rankingvinnare är, tror jag, i tävlingarna över kort distans och med många deltagare, typ Paul Hunter Classic där det är först till fyra frames genom hela tävlingen. Sen förstås Shoot-Out. Den kan till och med en gammal räv som Jimmy White vinna, men troligtvis vinns den tävlingen av någon typ Gheorgiou som knappt varit i närheten av slutskedet i en rankingtävling.

Om jag ska hoppas på något så vore det inte helt fel om Ali Carter fick en efterlängtad seger i någon av de stora, Masters eller UK. VM vill jag att Ding ska vinna.

Kanske Maguire kan ställa till med något denna säsong. Obegripligt att en sådan talangfull spelare inte vunnit mer.

Bingtao ser jag gärna som turneringssegrare. Samma med Lyu Haotian. Ronnie får också gärna vinna en och annan tävling, gärna ett Triple Crown-event.

Jag är också nyfiken på vad en sådan som Akani kan göra. Han har i och för sig börjat bedrövligt så nu kan det bara gå uppåt.

Kyren Wilson och Barry Hawkins borde också ha en turneringsseger i sig.

Sen tror jag precis som du att de stora spelarna kommer att dominera.

Kul med en ny säsong!
Senast redigerad av TilleyHat 2018-08-18 kl. 16:41.
Citera
2018-08-21, 17:12
Medlem
Indian Open som ska spelas i Kochi, kommer inte kunna avgöras som planerat i september på grund av de stora översvämningarna som drabbat området. Proffsorganisationen är noga med att påpeka att turneringen inte ställts in, utan förhoppningen är att hitta ett senare datum.

Det finns några småluckor under säsongen, bla. i november, så vi får se hur det blir med den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in