2019-08-04, 10:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Att maskinen överbelastades ganska snabbt efter 2000 m höjd, ser jag också som högst sannolik.

Data från webtrak säger ju att maskinen hade relativt rak kurs, god framåtfart och vertikal hastighet till 2310 m höjd. Nästa datapunkt är på 1950m med nosen pekandes åt ett helt annat håll.

Det betyder i klartext att maskinen var hel och flög aerodynamiskt stabilt fram till 2310m. Att maskinen befinner sig på samma plats horisontellt vid nästa datapunkt, 1950m tyder på att ngt hände väldigt nära 2310m tidsmässigt. Det är inte riktigt rimligt att anta att det hände sent i upptagningen. Om maskinen hade försökt ta upp under en stund hade vertikala hastigheten minskat och den horisontella hastigheten ökat. Det har inte skett, det har vi bra data på.

Slutsatsen av det och att maskinen helt slutat förflytta sig är att den bröts itu och började spinna relativt nära 2310m.

Kopplar vi in aktuellt väder där molnbasen för brutna moln, täcker mellan 5-7 åttondelar, låg på 8200 fot( 2500m) så har vi troligen ringat in det helt.
Reaktionstid + tiden det tar att bygga upp G-kraft är sannolikt den höjddifferens vi ser.
Citera
2019-08-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Data från webtrak säger ju att maskinen hade relativt rak kurs, god framåtfart och vertikal hastighet till 2310 m höjd. Nästa datapunkt är på 1950m med nosen pekandes åt ett helt annat håll.

Det betyder i klartext att maskinen var hel och flög aerodynamiskt stabilt fram till 2310m. Att maskinen befinner sig på samma plats horisontellt vid nästa datapunkt, 1950m tyder på att ngt hände väldigt nära 2310m tidsmässigt. Det är inte riktigt rimligt att anta att det hände sent i upptagningen. Om maskinen hade försökt ta upp under en stund hade vertikala hastigheten minskat och den horisontella hastigheten ökat. Det har inte skett, det har vi bra data på.

Slutsatsen av det och att maskinen helt slutat förflytta sig är att den bröts itu och började spinna relativt nära 2310m.

Kopplar vi in aktuellt väder där molnbasen för brutna moln, täcker mellan 5-7 åttondelar, låg på 8200 fot( 2500m) så har vi troligen ringat in det helt.
Reaktionstid + tiden det tar att bygga upp G-kraft är sannolikt den höjddifferens vi ser.

Ja, sannolikt kom sikten tillbaka vid 2500-2300 m, det "något" som hände kan väl bara vara en påbörjad uträtning/upptag, med för stora påkänningar som följd. Du har ju själv sagt att planets manöverdelar var trimmade för låg fart = större utslag på små rörelser, vilket blir katastrof i hög hastighet, eller?
Citera
2019-08-04, 13:10
Medlem
Citat:
Har man för låg höjd och bara skog i framrutan är det det som gäller. Det finns beskrivet i generella utbildningsunderlag men även i nödåtgärderna för åtminstone vissa flygplanstyper.

Skog har hunnit rädda livet på rejäla mängder människor i flygolyckor - finns inte tomma fält att landa på är det klart bättre att hoppas på inbromsning av trädkronor.

När planet som i detta fall gick rakt ner är det däremot svårt - då är det tyvärr lätt att enskilt träd i stället spetsar planet. Planet är tungt men får så liten fallyta som kan interagera med trädkronor.
Citera
2019-08-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
OK! Och i så fall som generellt lärande, liksom det väl kan bli eftertanke o lärande betr. UmeFallet, lyckas man då även diskutera om hur det blir om man lägger en lång svart bränsleslang på backen i smb med att det är varmt ute? Resp. om vanans makt, att även under en nödsituation svänga iväg in över högstammig, icke landningsbar skog? När rätt alt. är att svänga iväg nån annanstans?

Det är inte möjligt att landa någon annanstans. Alternativet är att vända tillbaka och landa på en gräsbana som går parallellt med huvudbanan han startade på. Jag vet inte om du varit på flygfältet och vet vad jag menar, men motorstötningarna började precis strax före den grusväg som korsar landningsbanan, den väg du kör om du ska till fallskärmsklubben. Höjden var inte mer än 70-80 meter. Piloten planar ut och gör en svag vänstersväng och sen försvinner planet bakom trädtopparna.

Andra alternativ fanns, men hade troligtvis slutat med fler omkomna, dels i planet och dels på marken.
Citera
2019-08-04, 14:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, sannolikt kom sikten tillbaka vid 2500-2300 m, det "något" som hände kan väl bara vara en påbörjad uträtning/upptag, med för stora påkänningar som följd. Du har ju själv sagt att planets manöverdelar var trimmade för låg fart = större utslag på små rörelser, vilket blir katastrof i hög hastighet, eller?
Med full klaff är maxfarten 97 kt (vit båge) inte 185 (Vne), fast han kan ju lagt ur klaffen i fallet.
Citera
2019-08-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Det är inte möjligt att landa någon annanstans. Alternativet är att vända tillbaka och landa på en gräsbana som går parallellt med huvudbanan han startade på. Jag vet inte om du varit på flygfältet och vet vad jag menar, men motorstötningarna började precis strax före den grusväg som korsar landningsbanan, den väg du kör om du ska till fallskärmsklubben. Höjden var inte mer än 70-80 meter. Piloten planar ut och gör en svag vänstersväng och sen försvinner planet bakom trädtopparna.

Andra alternativ fanns, men hade troligtvis slutat med fler omkomna, dels i planet och dels på marken.
Var där, vet hur det ser ut! Rakt fram eller lite åt höger hade jag valt. Eller ännu hellre hade man gett faen i att köra hoppare där alls - nödlandning bland höga träd, med total impact, såna dåliga planerare.
Han i ope liksom han i ume hade väl skärm på sig, i vilka mkt udda fall ska dom få användning för sin f.skärm?? Ellet är det bara för syns skull?
Citera
2019-08-04, 16:29
Medlem
Kaellkritiks avatar
Det finns en minnestext om piloten på Facebooksidan som tillhör Jo*an *ellström
(h,H)
Texten är skriven av en av klubbens andra piloter.
Citera
2019-08-04, 17:01
Medlem
Citat:
Var där, vet hur det ser ut! Rakt fram eller lite åt höger hade jag valt. Eller ännu hellre hade man gett faen i att köra hoppare där alls - nödlandning bland höga träd, med total impact, såna dåliga planerare.
Han i ope liksom han i ume hade väl skärm på sig, i vilka mkt udda fall ska dom få användning för sin f.skärm?? Ellet är det bara för syns skull?

Rakt fram då hade han landat i skogsdungen nere vid E14, vilket skulle fått samma resultat. Till höger så är det åkermark blandat med några enstaka träd och villor med gårdar. Troligtvis hade han störtat in i ett hus. Jag tror att många piloter väljer att nödlanda bland träd då dessa dämpar hastighet och nedslag. Jag tror mycket väl att utgången varit en annan om planet inte slagit runt.

Östersunds fallskärmsklubb har haft otur. Senaste incidenten jag känner till är då maskin tappade propellern över ottsjön i Åre. Vet inte om det var gop:en eller ixk som gjorde det (osäker vilket år), men piloten känner jag iaf. Sedan så störtade gop:en och före detta hade dom en pc6:a som var med om två incidenter, varav den sista gjorde att dom sålde planet.
Citera
2019-08-04, 18:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Med full klaff är maxfarten 97 kt (vit båge) inte 185 (Vne), fast han kan ju lagt ur klaffen i fallet.

Fäller man med ett steg klaff från GA-8?
Citera
2019-08-04, 18:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Var där, vet hur det ser ut! Rakt fram eller lite åt höger hade jag valt.

Det är väldigt lätt att vara efterklok om man får titta på kartan och fundera ett litet tag med en kopp kaffe i handen, tillbakalutad i skinsoffan. Ingen stress, kaffet doftar gott och radion kanske spelar en avslappnande musik.
I verkligheten har man någon sekund på sig att bestämma sig, från 70-80m med 25m höga träd är det mer eller mindre rakt fram som gäller. Man sitter till vänster så mannser bättre åt vänster frammåt ån åt höger frammåt. Innan man hinner tänka är nosen hög och skymmer ännu mer. Det viktigaste man lär sig är att fatta ett tillräckligt bra beslut och sedan hålla fast vid det såvida man inte blir väldigt överbevisad att det är läge att ändra sig.
I detta fall kan jag tycka att du(Niklas P) måste ha problem med att förstå situationen om du inte kan acceptera att piloten faktiskt räddade livet på tre personer. Kände inte piloten, flög inte i den hoppklubben men har tillräckliga data för att avgöra att han gjorde ett gott jobb mht de förutsättningar som fanns.

Jag citerar dig från 2013, efter haveriet med en Safir i Söderhamn:

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Då kanske han valde det "felaktiga" alternativet att försöka vända tillbaka

Citat:
En klok tanke.....det är ett alltför vanligt "fenomen" , att piloter försökt att rädda sitt alldeles egna och kanske unika plan i ett farligt läge. Vilket konkret innebär att de försökte sig på en potentiellt livsfarlig manöver (en sväng tillbaks mot startbanan
Citera
2019-08-05, 02:22
Medlem
Citat:
Det är väldigt lätt att vara efterklok om man får titta på kartan och fundera ett litet tag med en kopp kaffe i handen, tillbakalutad i skinsoffan. Ingen stress, kaffet doftar gott och radion kanske spelar en avslappnande musik.
I verkligheten har man någon sekund på sig att bestämma sig, från 70-80m med 25m höga träd är det mer eller mindre rakt fram som gäller. Man sitter till vänster så mannser bättre åt vänster frammåt ån åt höger frammåt. Innan man hinner tänka är nosen hög och skymmer ännu mer. Det viktigaste man lär sig är att fatta ett tillräckligt bra beslut och sedan hålla fast vid det såvida man inte blir väldigt överbevisad att det är läge att ändra sig.
I detta fall kan jag tycka att du(Niklas P) måste ha problem med att förstå situationen om du inte kan acceptera att piloten faktiskt räddade livet på tre personer. Kände inte piloten, flög inte i den hoppklubben men har tillräckliga data för att avgöra att han gjorde ett gott jobb mht de förutsättningar som fanns.

Jag citerar dig från 2013, efter haveriet med en Safir i Söderhamn:
Tjötar du om den stackars safirpiloten på fd F15 nu? Han var hemma på det fältet. Borde styrt svagt vä. från banänden 12. Samt bukat apparaten. Då hade han levt idag.
På likn. sätt borde opepilot gått svagt hö. ...samt landat. Inga svängar tillbaks, nää!!
Citera
2019-08-06, 13:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
en räknare på hemsidan med över ”400 live saved”.
Avrundade du, eller har det blivit fyra till (404 nu) redan från igår kväll? Hm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in