Citat:
Ursprungligen postat av
buzzkillington
Hoppledaren har i stort sett ingenting att göra med att se till att det är bra flygförhållanden. Det är helt upp till piloten. Angående molnen är det, som sagts många gånger nu, inga problem att hoppa genom så höga moln. Men om piloten tycker att flygförhållandena är för dåliga kan han givetvis avbryta när som helt. Tycker hoppledaren att molnen eller vinden eller något annat plötsligt utgör en oacceptabel risk för hopparna kan han när som helst anropa planet och säga att hoppningen avbryts.
Jag har förstått det, min fråga var nog en anings retorisk....Vi kan nog konstatera att piloten försökte nå fällningspunkten, kanske genom att försöka gå över ett högt moln, i låg fart. Då konstaterar jag att piloten inte försökte avbryta "inflygningen" mot fällning, utan försökte parera ett, sannolikt, sent och ganska plötsligt uppkommet hinder. Det ledde till stall, och resten är ganska väl beskrivet i sina olika faser.
Vi kan konstatera att: piloten avbröt inte, hoppledaren hade ingen anledning att avbryta heller, denna gång gick det helt fel. Man måste vara medveten om att det gått bra, 1000-tals gånger, oklart hur många som var liknande just denna. Väder, är en faktor, som lever sitt eget liv, kan just denna specifika situation göra piloter och hoppledare lite mer kloka i sina beslut? Med det som jag vet/förstår, är det tveksamt, det kommer nog att vara en bedömning, en mänsklig bedömning, av de individer som gör den, i varje situation. Slutsatsen blir nog, att det inte finns ett färdigt recept, det blir upp till bedömning, baserad på kunskap och erfarenhet.