2013-06-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaza17
Helt rätt att man inte kommer så långt efter att ha gjort en magnetcheck. Min teori bygger förstås på att checklistan inte har följts. Bränslekranen ska, enligt SFIn, kontrolleras när man taxar ut. Den här versionen har sina tankar i vingarna. Kranen KAN ha stått mot en tank som inte innehållit särskilt mycket. Men åter igen; Detta hade upptäckts om man följt checklistan.....
OM man inte gör någon magnetkoll, räcker bränslet ungefär så där långt som det gjorde i det här fallet. Statistiken vimlar av bränslekransrelaterade haverier. Jag ser med spänning fram mot vad HavK kommer fram till!
Vad havkom kommer fram till eller inte är ju värt ungefär fågelfjun.....dom gissar.

Hur Många piloter vet f.ö. att det är no-no att skifta tank EFTER det att man gjort en magnetcheck......mörkret är rätt så kompakt och det mesta handlar om glada flygexperiment.
Vilka tyvärr ibland även drabbar "allmänheten" på varierande sätt....
Citera
2013-06-04, 22:19
Medlem
Flygplanstypen betraktas som mycket säker, mer troligt då med pilotfel bakom haveriet. Men det är klart att just denna flygplats och den riktningen är ju inte önskvärd att ha om det blir motorhaveri i starten. Blir ju få alternativ. Men vattnet hade ju varit bättre.
Citera
2013-06-04, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Flygplanstypen betraktas som mycket säker, mer troligt då med pilotfel bakom haveriet. Men det är klart att just denna flygplats och den riktningen är ju inte önskvärd att ha om det blir motorhaveri i starten. Blir ju få alternativ. Men vattnet hade ju varit bättre.

Var det 12 eller 30 gubben använde?
Citera
2013-06-04, 22:41
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Sen kan det ha spelat in att han visste att en nödlandning i vatten eller på åker/äng med stor sannolikhet hade skadat planet mycket svårt. Då kanske han valde det "felaktiga" alternativet att försöka vända tillbaka och sätta ned planet på banan igen och slippa förstöra flygplanet.
Enbart en spekulation, oavsett fick han betala det högsta priset för det som skedde.
Citera
2013-06-04, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Sen kan det ha spelat in att han visste att en nödlandning i vatten eller på åker/äng med stor sannolikhet hade skadat planet mycket svårt. Då kanske han valde det "felaktiga" alternativet att försöka vända tillbaka och sätta ned planet på banan igen och slippa förstöra flygplanet.
Enbart en spekulation, oavsett fick han betala det högsta priset för det som skedde.

Dvs error in judgement
Citera
2013-06-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

En klok tanke.....det är ett alltför vanligt "fenomen" , att piloter försökt att rädda sitt alldeles egna och kanske unika plan i ett farligt läge. Vilket konkret innebär att de försökte sig på en potentiellt livsfarlig manöver (en sväng tillbaks mot startbanan, vanligen), istället för att landa på dålig mark och sannolikt göra kaffeved av åkdonet...

Hände ex.vis i Axamo, Jönköping i maj 1988...fyra döda.
Citera
2013-06-05, 00:11
Medlem
In.Controls avatar
Citat:
Jag har letat, men jag tror inte den rapporten blev offentlig. Alldeles säkert plötslig sjukdom dock.

Är det inte denna rapporten då?

http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2013-12
Citera
2013-06-05, 07:04
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandy
Var det 12 eller 30 gubben använde?

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
[...]Jag har inte lyckats hitta uppgifter om var planet kraschade. Vinden den dagen var svag och runt 90-110 grader, jag antar att starten gick mot sydost (bana 12). Det passar med uppgifter om att arrangören (?) sprang mot olycksplatsen, och fick springa mycket långt. Aktiviteterna var koncentrerade runt byggnaderna i norra delen av området, närmast västra banänden. Vi körde själv bana 12 hela dagen.
Någon i klubben sa att dom trodde det hände i skogen precis norr om östra banänden, men jag har inte hittat något som bekräftar detta.
Citera
2013-06-05, 23:24
Medlem
Avva66s avatar
Jag får olycksrapporten genom klubben, jag skriver ner det
haverikommissionen kommer fram till då.
Citera
2013-06-06, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Någon i klubben sa att dom trodde det hände i skogen precis norr om östra banänden, men jag har inte hittat något som bekräftar detta.
En av de två som såg olyckan sa att det gick söder om landningsbanan, de flesta tittade på den delen av banan där uppvisningen av ett modellplan skedde. Hade han haft hela banan på sig hade det varit ett helt annat läge.
Citera
2013-06-10, 16:28
Bannlyst
Stämmer ryktet att han skrek i radion ända ner i marken? Då märkte han ju att det var kört rätt tidigt? Vilken bana startade han ifrån? Koordinat på kraschplatsen?
Citera
2013-06-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag får olycksrapporten genom klubben, jag skriver ner det
haverikommissionen kommer fram till då.
Eller så kan man prenumerera på alla rapporter på havkom..
Får man hela rapporten samma sekund som den är klar.
http://www.havkom.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in