2020-09-10, 01:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Anhöriga skriver på SvD Debatt - sorgesamt, välformulerat och framåtriktat.
Citera
2020-09-10, 01:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Jag var tvungen att poängera detta. Idag är piloter mer rädda för att stalla, vet inte de får prova på det på riktigt längre men i USA vet jag att de tagit bort det momentet från pilotutbilningarna av någon anledning. Att bryta en stall från hög höjd är inget jätteproblem, bara peka nosen nedåt och låt farten öka...

Som sagt blir det komplicerat med en stor massa i planet som kan förflytta sig lite som den vill... Nu borde ju hopparna åkt _framåt_ i planet vid en stall? Om inte planet dök med stjärten först för då har du riktiga problem

Men vilken soppa, kan hoppas att det lagsiftas om i alla fall lite mer regler på området.
Det som sannolikt ställde till det var att de hamnade/befann sig i moln efter stallen.
Har svårt att se att de haft några sportsliga chanser att ta sig ur den situationen men tanke på att piloten aldrig ens haft IFR-behörighet.
Citera
2020-09-10, 01:21
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det som sannolikt ställde till det var att de hamnade/befann sig i moln efter stallen.
Har svårt att se att de haft några sportsliga chanser att ta sig ur den situationen men tanke på att piloten aldrig ens haft IFR-behörighet.

Jag är ganska säker att jag läste i rapporten att piloten hade behörighet för mörkerflygning. Är inte det samma sak som att flyga i moln? I båda fallen används instrumenten för att avgöra om du flyger uppåt, nedåt eller upp och ner.

Jag är inte pilot ännu, men logiken säger mig det. Men jag kan ha fel. Du är pilot och kan svara på det.
Citera
2020-09-10, 01:30
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Jag är ganska säker att jag läste i rapporten att piloten hade behörighet för mörkerflygning. Är inte det samma sak som att flyga i moln?
Nej, det är två helt olika saker.
Mörkerflygning innebär att man fortfarande förlitar sig på visuella referenser även om det är mörkt ute. Det är en liten tilläggsutbildning till PPL.
Instrumentbehörighet är en utbildning som är lika omfattande som hela PPL-utbildningen och sedan krävande att upprätthålla. Då ska man kunna operera enligt IFR-reglerna och både flyga och navigera enbart genom instrumentflygning.
Även med en sådan utbildning kan det vara en utmaning att ta sig ur en rejäl vikning i moln.
Citera
2020-09-10, 01:46
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det är två helt olika saker.
Mörkerflygning innebär att man fortfarande förlitar sig på visuella referenser även om det är mörkt ute. Det är en liten tilläggsutbildning till PPL.
Instrumentbehörighet är en utbildning som är lika omfattande som hela PPL-utbildningen och sedan krävande att upprätthålla. Då ska man kunna operera enligt IFR-reglerna och både flyga och navigera enbart genom instrumentflygning.
Även med en sådan utbildning kan det vara en utmaning att ta sig ur en rejäl vikning i moln.

Vad finns det för referenser utanför flygplanet när det är bäcksvart?
Citera
2020-09-10, 02:39
Medlem
Hiss-kissares avatar
Jag har läst haverirapporten och det var ju en del anmärkningar milt sagt. Visst måste väl fallskärmsklubben vara pressade ekonomiskt då de ju "godkänner" dessa flygningar som bryter mot regelverket?
Flygansvarig på klubben borde riskera kåken?
De har ju ofta passerat flera gränser och töjt på reglerna tydligen men denna gången gick det åt pipan med ett tragiskt slut.
Citera
2020-09-10, 05:54
Medlem
En farlig hobby måste kosta det som är nödvändigt för att det ska bli så säkert som möjligt. Jag tycker inte det verkar så lämpligt att låta en oerfaren (billig?) pilot flyga ett för den valda användningen för litet flygplan på för hög höjd syremässigt sett. Allt i olycksprocessen har uppenbarligen varit en aning över gränsen, vilket naturligtvis har varit ett medvetet val.
Det kan vara mycket svårt för en ovan att stå emot specialintresserade hobbyisters krav. Det finns en anledning till att vissa former av autism ibland kallas nördsyndrom. Med en sån där nörd i familjen vet jag hur tjatigt det kan bli...
Jag har inte läst något om att hopparna skulle öva på formationshoppning, men efter att ha sökt lite så har jag förstått att det finns något som heter FS8, där åttan är antalet hoppare. Är det därför man har legat på gränsen viktmässigt (få in alla som måste vara med), krävt en mycket låg uthoppshastighet (för att hålla sig vettigt samlade vid uthopp) och behövt hög höjd (för att hinna med alla sluga manövrar)? Enligt Svenska Fallskärmsförbundet så är arbetstiden i formationshopp med åtta i laget satt till 50 sekunder. Jag vet inget om fallhastighet vid den sortens fallskärmshopp, men om man räknar med 200 km/h fallhastighet så blir fallhöjden under 50 sekunder 2750 meter.
Citera
2020-09-10, 06:05
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Måne, stjärnor, ljus på marken- du vet vad som är upp och ned
Citera
2020-09-10, 06:07
Medlem
Citat:
var är det bäcksvart...? De flesta länder lyser ju som solar på natten sedan elektriciteten är uppfans. Det är således rätt enkelt att håla ordning på exempelvis upp och ner...
Citera
2020-09-10, 08:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Läst slutrapporten. Tycker det är en i grunden förödande kritik från haverikommissionen mot hur fallskärmshopp bedrivits inom Umeå fallskärmsklubb, en låt-gå-mentalitet som slutade i katastrof. Risken är stor att det ser, eller såg, likadant ut i andra klubbar.

Instämmer.

Jag hoppas att denna utredning och dess kritik tas på allvar av berörda myndigheter, förbund och klubbar. Att det idag ställs högre krav på en reklamflygare än någon som transporterar levande personer känns helt osannolikt.

” Olycksdagen hade samma plan redan gjort två lyft med fallskärmshoppare.
Då hade den så kallade stallvarningen tjutit flera gånger när planet var i luften.
Den larmar när lyftkraften understiger flygplanets massa.
– Det är väldigt allvarligt när den tjuter. Då kan man tycka att det är konstigt att chefspiloten låter dem åka iväg på en tredje flygning. Det är helt oförståeligt, säger Julia.

Av haverikommissionens rapport framgår att det går cirka 12 sekunder från det att piloten förlorar kontrollen över planet fram till kraschen.
När planet faller okontrollerat utlöses alla reservfallskärmar inne i planet, men ingen av de åtta ombord klarade av göra ett nödhopp.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vj97q/darfor-dog-fanny-och-hennes-vanner-i-flygolyckan-i-umea

Undrar hur ofta övervikt eller stallvarningar nonchalerades på detta sätt? Eller att hopparna inte ens var fastspända?

Jag tycker att nyckelpersoner hos Umeå Fallskärmsklubb har all anledning till självkritik. Och att andra klubbar, som läser haverirapporten skärper sina säkerhetsrutiner och på eget bevåg utbildar sina piloter och hoppare.

Denna låt-gå-attityd kostade 8 ungdomars liv.
Citera
2020-09-10, 09:47
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Det är det sällan på natten, om det inte är helmulet, och då flyger man inte om man inte är IFR-utbildad. Har själv flugit på natten, och det är oftast rätt lätt att flyga visuellt. Jag har även provat att flyga i moln, och det är extremt lätt att tappa orienteringen, glömma vad som är upp och vad som är ner och hamna i ett flygläge man inte tar sig ur. Så när planet väl gick in i moln var det kört i det här fallet.
Citera
2020-09-10, 09:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Anhöriga skriver på SvD Debatt - sorgesamt, välformulerat och framåtriktat.

Japp.

En mycket enkel åtgärd hade varit att flyga med färre antal hoppare för att skapa rimliga säkerhetsmarginaler. Förvisso borde man alltid flugit med färre antal hoppare i ett plan av den här modellen. Utredningen visar nämligen att planet var överlastat och att beräkningen av tyngdpunkten i lastutrymmet var felaktig.

Det var precis det här jag misstänkte. Snålheten fick lov att bedra visheten:

Varför lastar man ett plan så fullt? Tyvärr kan det finnas ekonomiska incitament bakom. Det visar sig att en del av personerna som var ansvariga för flygverksamheten, och därmed säkerheten, också ingår i styrelsen för det bolag som bedriver verksamheten inom Umeå fallskärmsklubb. Detta kan innebära en onödig intressekonflikt mellan säkerhet och pengar till verksamheten, särskilt när ett tydligt reglemente saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in