2020-01-10, 16:45
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Förmodligen, eller lögn. I vilket fall är det off topic här.

Antingen säger du vilken match det var, langar upp nåt bevis eller så är det bara att avfärda dig som ännu en lallare i tråden.

Jag återkommer med information om när jag släpper boken ifråga.
Citera
2020-01-10, 16:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag återkommer med information om när jag släpper boken ifråga.

Ok lögn alltså. Hejdå.
Citera
2020-01-10, 17:15
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Vad ska tillföras genom att läsa tråden?
Jag såg själv på matchen och hörde uttalandet som jag skrattade åt redan då.
Tror du på allvar att jag, föregående postare samt Arne himself skulle ha drabbats av något mystiskt hjärnspöke.
Släpp det för i helvete.

För övrigt är trådnamnet gravt felaktigt: en myt, på svenska, innehåller allt som oftast grekiska/romerska gudar, asagudar etc. TS kanske avser vandringssägen eller motsvarande. En myt är det inte.

Det är lika underhållande varje gång när någon kommer in i den här tråden och pösaktigt försäkrar att han vet exakt var, hur och när han sett och hört det omtalade citatet men försvinner snabbt med nedhasade brallor.
Myt kan för övrigt också betyda vanföreställning, enligt SAOL.
Citera
2020-01-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Det är lika underhållande varje gång när någon kommer in i den här tråden och pösaktigt försäkrar att han vet exakt var, hur och när han sett och hört det omtalade citatet men försvinner snabbt med nedhasade brallor.
Myt kan för övrigt också betyda vanföreställning, enligt SAOL.

Man märker dessutom hur dessa personer inte har kunskap om hur minnet fungerar. De inbillar sig att folk måste minnas rätt när det tvärtom är väldigt vanligt att folk minns fel.

Egentligen kan man inte klandra dem. Jag tyckte också det var helt sjukt när Krister Pettersson inte dömdes efter Lisbeths Palmes vittnesmål och utpekande. Men när man får mer kunskap om minnet inser man hur korrekt hovrätten dömde.
Citera
2020-01-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
I en radiointervju häromdagen bekräftade Arne själv att citatet är sant. Dock kunde han inte specifisera från vilken match det kommer. Han sade dock att Kamerun låg under med många mål då en bild visades av avbytarbänken. Han sade också att det var en spontan kommentar och inte menat som något vitsigt. Med tanke på hans nuvarande hälsomässiga tillstånd kanske man ska ta hans bekräftelse med en nypa salt trots allt.

Det här är ett bra exempel på hur minnet förändras. För 20 år sedan sa Arne att han inte mindes att han sagt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". I nutid hävdar han att han minns att han sagt det. Skrattretande!
Citera
2020-01-10, 19:56
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det här är ett bra exempel på hur minnet förändras. För 20 år sedan sa Arne att han inte mindes att han sagt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". I nutid hävdar han att han minns att han sagt det. Skrattretande!

Det var nog snarare så att han ville tona ner avsiktligheten i citatet och inte få det att verka som om han satt och gjorde ett övervägt negerskämt i direktsändning. Därför gav han sken av att oj då, det där slank bara ur mig och det var andra som märkte dubbeltydigheten.

Nu på äldre dar är han en frifräsare likt Bergman och Kamprad och orkar inte hålla med charader längre. Mänskligt.
Citera
2020-01-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja precis, Arne Negerfors i ett nötskal!
Citera
2020-01-10, 20:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det var nog snarare så att han ville tona ner avsiktligheten i citatet och inte få det att verka som om han satt och gjorde ett övervägt negerskämt i direktsändning. Därför gav han sken av att oj då, det där slank bara ur mig och det var andra som märkte dubbeltydigheten.

Nu på äldre dar är han en frifräsare likt Bergman och Kamprad och orkar inte hålla med charader längre. Mänskligt.

Men hallå, ’betala uppmärksamhet’ är tillbaka! Det trodde man inte.

Vilken match var det då, så kan vi ta det därifrån sen.
Citera
2020-01-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo

Tror du verkligen det på riktigt?
Arne har kommenterat tusentals matcher i TV. Sannolikheten att han skulle minnas just detta är i princip 0 även om han nu mot förmodan skulle ha sagt det.

Vi vet att att hans historia om England Kamerun och citatet är bluff.
Senast redigerad av avec 2020-01-10 kl. 20:20.
Citera
2020-02-11, 00:17
Avstängd
SmartSkalles avatar
Har sett klippet ett par gånger.
Dels under matchen 90, sen senare under någon tillbakablick under 90-talet, dvs innan censuren rensade ut den.
Även om det varit ett "vitt" lag hade han sagt det eftersom han refererade till uppgivenheten på avbytarbänken.
Handlade inte om rasism utan var en beskrivning av hopplösheten hos Kameruns spelare.
Matchen måste finnas i arkivet hos SVT.
Citera
2020-02-11, 04:33
Medlem
Jag var själv helt övertygad om att jag hörde det när jag såg en match på TV men det är fullständigt uppenbart när man tittar närmre att det faktiskt inte skett och att mitt minne är sk konfabulation eller falskt minne.
Jag har helt enkelt hört det sägas så ofta att min hjärna skapat ett falskt minne.

Det kallas konfabulation och är faktiskt väldigt vanligt, både kollektivt och på individuell nivå.
Människors minne är notoriskt dåligt och lättmanipulerat. De vanligaste exemplen är barndomsminnen som ofta inte är äkta minnen utan fabulerade baserade på historier man har fått berättat för sig.

För ett tag sedan var det vanligt med sk undertryckta minnen om sexuella övergrepp som man fick fram via terapi.
Man vet numera att risken för att skapa falska minnen är väldigt stor vid den typen av terapi och att det är nästan omöjligt för patienterna att kunna särskilja mellan faktiska och skapade minnen.

Det finns en "rolig" förklaring för det utanför psykologin när det kommer till kollektiv konfabulation som kallas Mandela effekten.
Den kallas Mandela effekten för att väldigt många tydligen "kommer ihåg" att Mandela dog under sin tid i fängelset(vilket han alltså inte gjorde).
Den handlar om multipla dimensioner/tidslinjer och går helt enkelt ut på att man tror att något skedde vid den tidpunkten för att tidslinjerna skulle förändras. De som kommer ihåg något som inte här hänt skulle alltså komma ihåg det för att det inträffade i deras tidslinje men något inträffade som fick tidslinjen att delas och nu befinner de sig i en tidslinje där händelsen från minnet alltså aldrig inträffade.
Citera
2020-02-15, 20:56
Medlem
Danneliuss avatar
Det räcker att läsa en fup där 10 vittnen som sett samma sak minns allt helt olika. Har hört Arne säga det jag med, men verkligheten stämmer inte alltid överens med minnesbilder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in