Citat:
Ursprungligen postat av
Netizen
”Tydlig bekräftelse från Arne...”
Citatet gick från omtalat till folkligt när Sportbladets före detta krönikör Lasse Anrell skrev en bok om idrottsfloskler och tog Hegerfors ord.
Han har märkt av granskningen på forumet Flashback. Flera användare har hört av sig, men inte heller han kan presentera någon förstahandskälla när Jack Werner ringer upp.
– Det jag har sagt till någon som ringt upp mig är att jag fick en tydlig bekräftelse när Arne Hegerfors själv i något tevetal för några år sedan drog fram detta citat som det han skulle komma att bli ihågkommen från, säger han.
Alla genomgångar till trots, det finns fortfarande flera möjligheter att citatet är äkta. Kanske har det sagts i någon annan Kamerun-match, eller kommer det kanske från något studioprogram i samband med matchen mot England.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt
Den här artikeln borde klistras i trådstarten.
För det första "minns" fel Hegerfors när han berättar om kommentaren (i SVT-intervjun). Han har fel på resultat (han säger 3-1 till Kamerun, det stod 2-1) samt är osäker på vilken match det var (han säger att Kamerunseger inneburit kvartsfinal eller semifinal). Det är inte helt osannolikt att han minns fel på om han överhuvudtaget sagt det i matchen.
- - -
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Här har du en sammanfattning.
Oavsett. Anrell hävdar först att citatet kommer från VM94. Detta ändrades senare till VM90 och en specifik tidpunkt i en specifik match. Det har inte hittats, och nu är det osäkert vilken match det egentligen var i.
Edit: Och det "osäkra" (i vilken match det var) känns ofta som efterhandskonstruktioner i takt med att folk tar sig tid att undersöka saken. Folk minns vilken öl dom drack, och med vem - men har visst haft fel på fyra år, tid på dygnet, match, kommentator, medium osv när det visar sig att dom haft fel från början.