2019-08-05, 17:08
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Några nya spännande fakta, källor och gräl i tråden som en semesterfirare har missat? Är mysteriet löst?
Citera
2019-08-05, 17:14
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Det är faktiskt lite konstigt att han har tagit kred för det. Men, troligtvis har han hört och läst om det så många gånger att han till slut intalat sig själv att det inträffade.

Även du måste ju hålla med om att det är underligt att ingen har lyckats hitta det i efterhand (fastän så många påstår sig veta exakt när han säger det).
Ja det är underligt att citatet inte gått att finna. Det föranleder frågan vem/vilka som gjort efterforskningarna och det gick till. Sen kan kopian på KB ha redigerats så det finns lite frågetecken att bena ut.

Personligen tror jag inte Arne skulle ta kred för något han inte sagt. Det vore ett självbedrägeri att stoltsera med något han inte sagt när han lever på det talade ordet och hur man vinklar till det.
Citera
2019-08-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Ja det är underligt att citatet inte gått att finna. Det föranleder frågan vem/vilka som gjort efterforskningarna och det gick till. Sen kan kopian på KB ha redigerats så det finns lite frågetecken att bena ut.

Personligen tror jag inte Arne skulle ta kred för något han inte sagt. Det vore ett självbedrägeri att stoltsera med något han inte sagt när han lever på det talade ordet och hur man vinklar till det.

Det har aldrig hittats för att Arne inte sagt det där. Allt tyder på det.

Finns prat om att en annan kommentator sagt det i radiosändningar men att Arne sagt det förefaller helt osannolikt.

Att arkivets exemplar skulle redigerats är så nära folihatt man kan komma. Det är olagligt och det finns ingen rimlig anledning till att redigera bort det. Både SVT och PK-medierna har ju själva blåst upp citatet.
Senast redigerad av avec 2019-08-05 kl. 17:20.
Citera
2019-08-05, 17:19
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Boken är bara en kul grej, riktiga citat varvat med vaga minnesfragment och rent hittepå. Eller tror du att Rolf Zetterlund sagt alla dessa också?

""Kom ihåg grabbar - det finns inga järnvägar till framgång."

"Nöden har ingen djungel."

"Ni tre bildar en kvadrat på mittplan."

"Grabbar, ni jobbar för dåligt och är alldeles för loja. Får jag se den minsta lojalitet i den andra halvleken byter jag ut er direkt."

"Vi har varit inne i en djup cirkel."

"Niklas Kindvall gjorde 23 mål i allsvenskan - om jag inte minns rätt."

"Lugn grabbar, ni är inte ett dugg bättre än vad dom är."

"Lugn grabbar! Lönen kommer radioaktivt"

"Idag har vi tänkt spela 4-4-3." svar när en journalist frågade "Kör ni utan målvakt?"

"Hela säsongen har vi stått och balanserat på ett bananskal."

"Vi hade dem på gaffeln men glömde att knyta till."

"Vi har spelat elva träningsmatcher, sex vunna, två oavgjorda, två förluster."

"Detta har varit en morot för oss alla och nu har den släckts." efter att AIK åkt ur UEFA-cupen

"Det var en morot för hela laget, men den brann upp."

"Man kan inte äta kakan om man inte bjuder till."

"Det var en match med två halvlekar."

"Före matchen är grabbarna lite nervösa, men när de går in på planen ska det tindra under fötterna på dem!"

"Vi halkade in som ett bananskal!"

"Kom igen nu grabbar! Nu börjar vi om från cash!"

"Det var en bra match idag. De spelade som älgar på grönbete."

"Janne Möller är bra efter marken, så har du läge - skjut över ribban."

"Det är aldrig för sent att ge upp!"

"Okej gubbar, nu delar vi och spelar två-mål. Hälften här, hälften där och resten här"

"Nöden har ingen djungel"

"Träningslägret i Spanien var i Portugal någonstans"

"Nu går vi ut och visar var båten skall stå"

"Före matchen är grabbarna lite nervösa, men när de går in på planen ska det tindra under fötterna på dem!"

"Vi tog emot dem med öppna servetter!"

"Nu grabbar går vi ut och tar på oss plåtstället!"

"Kom igen nu killar! Knäna i knähöjd!"

"Då bryter vi ihop!"

Enligt Anrells böcker är det så.
Jag har inte läst boken och jag känner inte Anrell eller har någon insikt i hur han författat sitt opus. Om nu allt i boken är amsagor kan man fråga sig varför han bemödat sig att få en bekräftelse av Hegerfors?
Citera
2019-08-05, 17:21
Medlem
Citat:
Jag har inte läst boken och jag känner inte Anrell eller han någon insikt i hur han författat sitt opus. Om nu allt i boken är amsagor kan man fråga sig varför han bemödat sig att få en bekräftelse av Hegerfors?

Som sagts tidigare så säger Arne att han själv inte minns att han sagt det, så hans ord är irrelevant i sammanhanget.

Anrell har blivit tipsad. Sannolikt av någon som hittat på citatet.
Citera
2019-08-05, 17:22
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Som sagts tidigare så minns Arne själv inte att han sagt det så hans ord är irrelevant i sammanhanget.

Anrell har blivit tipsad. Sannolikt av någon som hittat på citatet.

”Tydlig bekräftelse från Arne...”
Citatet gick från omtalat till folkligt när Sportbladets före detta krönikör Lasse Anrell skrev en bok om idrottsfloskler och tog Hegerfors ord.

Han har märkt av granskningen på forumet Flashback. Flera användare har hört av sig, men inte heller han kan presentera någon förstahandskälla när Jack Werner ringer upp.

– Det jag har sagt till någon som ringt upp mig är att jag fick en tydlig bekräftelse när Arne Hegerfors själv i något tevetal för några år sedan drog fram detta citat som det han skulle komma att bli ihågkommen från, säger han.

Alla genomgångar till trots, det finns fortfarande flera möjligheter att citatet är äkta. Kanske har det sagts i någon annan Kamerun-match, eller kommer det kanske från något studioprogram i samband med matchen mot England.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt

Den här artikeln borde klistras i trådstarten.
Senast redigerad av Netizen 2019-08-05 kl. 17:24.
Citera
2019-08-05, 17:24
Medlem
Citat:
Citatet gick från omtalat till folkligt när Sportbladets före detta krönikör Lasse Anrell skrev en bok om idrottsfloskler och tog Hegerfors ord.

Han har märkt av granskningen på forumet Flashback. Flera användare har hört av sig, men inte heller han kan presentera någon förstahandskälla när Jack Werner ringer upp.

– Det jag har sagt till någon som ringt upp mig är att jag fick en tydlig bekräftelse när Arne Hegerfors själv i något tevetal för några år sedan drog fram detta citat som det han skulle komma att bli ihågkommen från, säger han.

Alla genomgångar till trots, det finns fortfarande flera möjligheter att citatet är äkta. Kanske har det sagts i någon annan Kamerun-match, eller kommer det kanske från något studioprogram i samband med matchen mot England.

Arne tror att han sagt det och bekräftade.

Han har själv berättat att han själv inte minns, så han är en usel källa.
Citera
2019-08-05, 17:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jag har inte läst boken och jag känner inte Anrell eller han någon insikt i hur han författat sitt opus. Om nu allt i boken är amsagor kan man fråga sig varför han bemödat sig att få en bekräftelse av Hegerfors?

Anrell har inte bemödat sig alls. Det är andra som frågat Hegerfors om det där och till Aftonbladet svarade han så här tvärsäkert på saken:

"– Jag tror inte det är ett felaktigt citat, även om jag inte kommer ihåg allt jag sagt under tusen fotbollsmatcher, säger Hegerfors själv."

Anrell är mycket väl medveten om att många av citaten i hans böcker är skrönor och skarvningar. Men varför förstöra en bra historia.
Citera
2019-08-05, 17:42
Medlem
Citat:

Den här artikeln borde klistras i trådstarten.

För det första "minns" fel Hegerfors när han berättar om kommentaren (i SVT-intervjun). Han har fel på resultat (han säger 3-1 till Kamerun, det stod 2-1) samt är osäker på vilken match det var (han säger att Kamerunseger inneburit kvartsfinal eller semifinal). Det är inte helt osannolikt att han minns fel på om han överhuvudtaget sagt det i matchen.
- - -
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Här har du en sammanfattning.

Oavsett. Anrell hävdar först att citatet kommer från VM94. Detta ändrades senare till VM90 och en specifik tidpunkt i en specifik match. Det har inte hittats, och nu är det osäkert vilken match det egentligen var i.

Edit: Och det "osäkra" (i vilken match det var) känns ofta som efterhandskonstruktioner i takt med att folk tar sig tid att undersöka saken. Folk minns vilken öl dom drack, och med vem - men har visst haft fel på fyra år, tid på dygnet, match, kommentator, medium osv när det visar sig att dom haft fel från början.
Senast redigerad av J.G.R 2019-08-05 kl. 17:51.
Citera
2019-08-05, 17:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har inte läst boken och jag känner inte Anrell eller har någon insikt i hur han författat sitt opus. Om nu allt i boken är amsagor kan man fråga sig varför han bemödat sig att få en bekräftelse av Hegerfors?

Han har ju inte heller bemödat sig. Anrell har sett samma tv-klipp vi själva kan se på Youtube.

"jag fick en tydlig bekräftelse när Arne Hegerfors själv i något tevetal för några år sedan drog fram detta citat"

Alltså inte genom något slags personligt kontakt, utan i ett 'tv-tal'.
Citera
2019-08-05, 18:00
Medlem
Jag kan förövrigt konstatera att vi i sommar nu har fått två personer som båda oberoende av varandra, påstår sig ha inspelningar med citatet.

Det intressanta i sammanhanget är att deras påstådda inspelningar inte ens gäller samma match. En påstår sig ha inspelning av citatet från England Kamerun 1990. Den andra påstår sig ha inspelning av citatet från Brasilien Kamerun 1994.

Det de har gemensamt är att ingen vill bevisa att de faktiskt har någon inspelning. Detta verkar tyvärr utvecklas till en trolltråd där diverse troll kommer med kontroversiella påståenden för att väcka uppmärksamhet.
Senast redigerad av avec 2019-08-05 kl. 18:07.
Citera
2019-08-05, 18:27
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Fast det här var 1990 och jag tror många som såg matchen kommer ihåg det bevingade uttrycket. Det var liksom inte en vardagshändelse som etsade sig fast i minnet.

Uttrycket är alltså bevingat och inte en vardagshändelse. Då har vi rett ut det. Tidigare har du skrivit att det skrattades gott åt kommentaren. Då vet vi.

Då kan vi fortsätta med att konstatera att relativt många har bandat matchen. Fotbollsintresserade som jobbade och lät frugan banda. VM-nördar som vill se allt en gång till i ett tidevarv när internet knappt var uppfunnet. Engelsmän boende i Sverige. Och så vidare.

Du menar alltså att inget band eller någon inspelning överlevt in i den digitala åldern? Alla som spelade in matchen förstod inte storheten i det "bevingade uttrycket" som sagts trots att det "inte [var] en vardagshändelse". Ingen fann det roligt där och då och kände spontant att det kan vara kul att ha på band utan spelade glatt in två avsnitt Dallas på samma kassett?

Mycket underligt. Men som andra redan poängterat. Tesen som drivits sedan trådstarten är att citatet inte sagts. Bevisbördan ligger alltså på den som hävdar motsatsen, det vill säga dig. Än så länge har du inte presenterat någonting konkret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in