Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-29, 18:51
Medlem
Skånetrafiken har visat framfötterna och tagit tag på detta på ett bra sätt. Enligt Sydsvenskan har man haft ett "långt samtal" idag och chauffören har inte kunnat ge ett klart svar på varför han gjorde som han gjorde. DET anser jag märkligt. Mycket märkligt. Han får ta och rannsaka sig själv. Och det ordentligt. Sånt här kommer inte från det blå.

Men - EN incident skall han inte få sparken för. En gång är ingen gång, även om det blåsts upp rejält för att vara en enskild händelse.
Citera
2019-07-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok. Då är det fastslaget. Citerar också:

Efter fredagens incident har mannen stängts av från att köra buss tills vidare, han har även fått en skriftlig varning och kommer att skickas på en kurs i kundbemötande.

Han skall uppenbarligen skickas på charmkurs!

Amanda säger i artikeln: – Det beteendet finns hos män i alla delar av samhället. Jag tror bara att han var en man som tyckte sig kunna säga till en kvinna hur hon ska klä sig.

Om chauffören i samma artikel: Föraren är medveten om beskyllningarna mot honom i sociala medier. Han mår dåligt efter uppståndelsen och avböjer intervjuer, enligt David Erixon.

Hade det varit okej för henne om det var en kvinnlig bussförare som ansåg att hon var hänsynslös?? Konstigt att det ska vara sådan grej att det var en manlig förare.
Citera
2019-07-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Det här med ”utvisning” är lönlöst att hoppas på. De största leverantörerna av skit har ingen ångervecka, ”bytt är bytt”.

Det är helt korrekt, bussföraren har nog aldrig varit aktuell för utvisning. Oavsett om detta varit ett brott eller inte, så skulle det inte vara ett brott med utvisning som påföljd. Det hade ju i så fall varit om han har något slags försörjningskrav, men efter 20 år skulle det förvåna mig. Men jag kan ju inte veta.
Citera
2019-07-29, 18:59
Medlem
Så här säger Amanda i Sydsvenskan:

Citat:
– Jag väntar egentligen bara på den utlovade ursäkten direkt från föraren sen är jag redo att lägga det här bakom mig, säger hon.

Bra! Hon står på sig. Hon kräver att föraren själv ska be om ursäkt direkt till henne.

Om han inte gör det, så tror jag inte ett dugg på att han inte hade religiösa eller politiska motiv. Då tror jag att han agerade utifrån vad han ansåg vara rätt, och då vill han nog inte be om ursäkt till Amanda. Då gömmer han sig fegt nog bakom ryggen på David Erixon, presschef på Nobina, som nu försäkrar att bussföraren ångrar sig.

Och så slutar det väl med att David Erixon och andra chefer på Nobina fortsätter att prata med pressen och fortsätter att upprepa att bussföraren ångrar sig, och att han skickar en hälsning till Amanda och hoppas hon mår bra, men att han av olika personliga skäl inte själv kan prata med Amanda.

Och snart kör han buss igen som om ingenting hade hänt. Ska vi slå vad om att han är tillbaka på jobbet i morgon?
Citera
2019-07-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Så här säger Amanda i Sydsvenskan:

Bra! Hon står på sig. Hon kräver att föraren själv ska be om ursäkt direkt till henne.

Om han inte gör det, så tror jag inte ett dugg på att han inte hade religiösa eller politiska motiv. Då tror jag att han agerade utifrån vad han ansåg vara rätt, och då vill han nog inte be om ursäkt till Amanda. Då gömmer han sig fegt nog bakom ryggen på David Erixon, presschef på Nobina, som nu försäkrar att bussföraren ångrar sig.

Och så slutar det väl med att David Erixon och andra chefer på Nobina fortsätter att prata med pressen och fortsätter att upprepa att bussföraren ångrar sig, och att han skickar en hälsning till Amanda och hoppas hon mår bra, men att han av olika personliga skäl inte själv kan prata med Amanda.

Och snart kör han buss igen som om ingenting hade hänt. Ska vi slå vad om att han är tillbaka på jobbet i morgon?
Han är avstängt "tills vidare". Vilket brukar betyda "obestämd tid". Men vem vet?
Citera
2019-07-29, 19:09
Medlem
Citat:
Vi vet ingenting om bussförarens etnicitet, så det är ju klart att han kan vara svensk. Dock har vi haft stor invandring till Malmö i mer än trettio år.

Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade bussbolaget garanterat klargjort det i ett uttalande i stil med ”för att undvika ryktesspridning och spridande av fördomar i sociala medier vill vi klargöra att bussföraren inte har invandrarbakgrund”.

Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade bussbolaget inte behövt klargöra att agerandet inte hade religiösa motiv.

Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade Amanda inte sagt att ”beteendet finns hos män i alla delar av samhället”.

Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade detta klargjorts från början.
Citera
2019-07-29, 19:12
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Inga religiösa eller politiska motiv? Jag skulle vilja veta mer om den där busschauffören innan jag tror på det.
Precis. Okej, låt oss säga att det stämmer. Att han gjorde det varken av religiösa eller politiska motiv. Frågan som dock fortfarande kvarstår är: Varför gjorde du det då ?. Något måste det ha varit. Kan ju inte bara tagit beslutet ur "tomma luften". Något skäl måste det finnas. Något som "triggade" ställningstagandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skånetrafiken har visat framfötterna och tagit tag på detta på ett bra sätt. Enligt Sydsvenskan har man haft ett "långt samtal" idag och chauffören har inte kunnat ge ett klart svar på varför han gjorde som han gjorde. DET anser jag märkligt. Mycket märkligt. Han får ta och rannsaka sig själv. Och det ordentligt. Sånt här kommer inte från det blå.

Men - EN incident skall han inte få sparken för. En gång är ingen gång, även om det blåsts upp rejält för att vara en enskild händelse.
Håller med. Jag tror inte riktigt på detta med att han inte kunnat ge något "klart svar" till sitt beteende. Snarare anar jag att han försöker dölja hela /eller delar av den verkliga orsaken. Som jag skriver ovan. Jag har mycket svårt att föreställa mig att han bara plötsligt får för sig att stoppa henne bara så där. Något måste de bara ha varit.
Senast redigerad av Celeron 2019-07-29 kl. 19:26.
Citera
2019-07-29, 19:18
Medlem
Citat:

Bör mannen som dagen innan inte fick kliva på eftersom att han inte hade någon tröja, också utkräva en ursäkt?

Om mannen kontaktar media med sina upplevelser i morgon, vad kommer det leda till?
Det skulle ju kunna bli en riktig sensation, eller hur? Idag fick vi höra om Amanda. Om det imorgon visar sig att en annan människa inte fått kliva ombord utan tröja, har det ju potential att bli ett riktigt ramaskri! Eller..?
Citera
2019-07-29, 19:20
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Jaha så chauffören ska ha haft en "dålig dag på jobbet" och ska gå på utbildning för detta. Jag tror, att under de här 20 åren så kan det inte vara den enda gången han haft en "dålig dag"...
Hade gärna sett att han fick sparken för skitsnacket om en dålig dag tror jag fan inte på, så enkelt var det att sopa under mattan.
Jag hoppas även att namnet dyker upp här i tråden. Hade även hoppats på att Amanda skulle få en ursäkt från busschauffören också men jag lutar åt att ursäkten inte är riktig, damage control.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/busschaufforen-backar-efter-att-amanda-slangdes-av-bussen?fbclid=IwAR1WAmtSM9PMz2pp4Yc5roIQze7bvYqpw V62sAuPVMH6WOTWUKMP3kjPvs0
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/busschaufforen-backar-efter-att-amanda-slangdes-av-bussen?fbclid=IwAR0qA2H_chpmLTwGdzmtn_1bSDCLbjyRs 887n8VT_yC9vxyZPbfP_VaMj8M
Citera
2019-07-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAlltid
Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade bussbolaget garanterat klargjort det i ett uttalande i stil med ”för att undvika ryktesspridning och spridande av fördomar i sociala medier vill vi klargöra att bussföraren inte har invandrarbakgrund”.

Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade bussbolaget inte behövt klargöra att agerandet inte hade religiösa motiv.

Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade Amanda inte sagt att ”beteendet finns hos män i alla delar av samhället”.

Hade bussföraren varit en etniskt svensk man hade detta klargjorts från början.
Inte alls säkert. De är inte intresserade att överhuvudtaget hänga ut nån chaufförs etniska bakgrund, vit eller svart. De behövde klargöra vad det INTE handlade om, eftersom de har läst Flashback och allt om invandrare, religiösa skäl osv osv osv.

Jag tycker Skånetrafiken löst det bra. De är inte ett dugg intresserade att dementera eller bekräfta den etniska bakgrunden, bara att det inte handlade om religion. Helt rätt.
Citera
2019-07-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Enligt bussbolaget har man ingen fast policy utan låter istället chaufförerna avgöra baserat på sunt förnuft. Vilket är vad chauffören gjorde.

Vart har du hört att bussbolaget låter chaufförerna avgöra det utifrån sunt förnuft? En källa på det tack.
Citera
2019-07-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Men vore det inte bra för integrationen om det är en svensk? Skulle inte en uthängning av denna svenska chaufför desarmera sverigedemokratiska argument om att invandrare står för allt dåligt? Vore inte det ganska smart att hänga ut svensken? Varför tar man inte chansen när det handlar om så lågt hängande frukt?

Då det personliga lidandet för den man har ett arbetsgivaransvar för hade varit för stort vågar man inte. Risken för höga skadestånd avskräcker. Fullt förståeligt, skadeståndet skulle kunna hamna på årslöner för bussföraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in