Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Men vore det inte bra för integrationen om det är en svensk? Skulle inte en uthängning av denna svenska chaufför desarmera sverigedemokratiska argument om att invandrare står för allt dåligt? Vore inte det ganska smart att hänga ut svensken? Varför tar man inte chansen när det handlar om så lågt hängande frukt?
Tror det handlar om etiska regler. Det är längesedan man hänger ut etnicitet innan någon är brottsanklagad och dömd. Ibland slinter journalisterna på tangenterna och så sipprar det ut något, men det känns som om det inte är så vanligt numera. Och publika inrättningar, såsom Skånetrafiken, hänger på. Och självklart skall de skydda sina anställda. Skam vore annars. F ö tror jag det var en svenskfödd. Amanda sa att hon inte alls trodde det hade med religion att göra. Och det hade hon nog inte sagt om det varit en invandrare. Jag tror hon hade hållit tyst om det.
Citera
2019-07-29, 19:42
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menusch
Vart har du hört att bussbolaget låter chaufförerna avgöra det utifrån sunt förnuft? En källa på det tack.

Det behövs vl ingen källa på det. De har ingen detaljerad klädpolicy. Därför får man avgöra från fall till fall.
Ibland hår det bra - ingen kommer att lyfta två strån för att dreva om den svettige mannen som fick ta på sig en tröja.
Unga Amanda visade sig vara ett impopulärt beslut, och därmed får föraren en kraftfull reaktion.
Citera
2019-07-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menusch
Vart har du hört att bussbolaget låter chaufförerna avgöra det utifrån sunt förnuft? En källa på det tack.

Det var i ett första uttalande av Skånetrafiken strax efter händelsen som det dök upp. Mark hette väl den killen som sa det. Expressen vet jag körde med det. Sedan plockade Bali och rasisterna upp hela grejen, och Skånetrafikens facebook blev plöjd. Då backade de från det uttalandet. Han var inne på att Skånetrafiken hade vissa värderingar, och att sunt förnuft gällde, plus att man kunde inte gå naken till matvarubutiken.
Citera
2019-07-29, 19:44
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Då det personliga lidandet för den man har ett arbetsgivaransvar för hade varit för stort vågar man inte. Risken för höga skadestånd avskräcker. Fullt förståeligt, skadeståndet skulle kunna hamna på årslöner för bussföraren.
Kanske, jag vet inte. Du kanske har rätt. Det finns i alla fall maximalt med PK-points att hämta, såvida man verkligen har en Svensson på halster just nu. Om en uthängning sker, får man fråga vilken etnicitet du i så fall hoppas på?
Citera
2019-07-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
F ö tror jag det var en svenskfödd. Amanda sa att hon inte alls trodde det hade med religion att göra. Och det hade hon nog inte sagt om det varit en invandrare. Jag tror hon hade hållit tyst om det.

Det vet jag faktiskt inte om jag håller med dig om, Amanda har nog varit ganska klar hela tiden vad orsaken var, att busschaffisen var en man. Hade föraren varit en kvinna, är jag nästan säker på att Amanda inte ens ringt till Skånetrafiken. Hennes önskan var att göra en poäng av att en man försökte bestämma klädsel, och inget annat.

Jag spekulerar dock.
Citera
2019-07-29, 19:48
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Jaha så chauffören ska ha haft en "dålig dag på jobbet" och ska gå på utbildning för detta. Jag tror, att under de här 20 åren så kan det inte vara den enda gången han haft en "dålig dag"...
Hade gärna sett att han fick sparken för skitsnacket om en dålig dag tror jag fan inte på, så enkelt var det att sopa under mattan.
Jag hoppas även att namnet dyker upp här i tråden. Hade även hoppats på att Amanda skulle få en ursäkt från busschauffören också men jag lutar åt att ursäkten inte är riktig, damage control.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/busschaufforen-backar-efter-att-amanda-slangdes-av-bussen?fbclid=IwAR1WAmtSM9PMz2pp4Yc5roIQze7bvYqpw V62sAuPVMH6WOTWUKMP3kjPvs0
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/busschaufforen-backar-efter-att-amanda-slangdes-av-bussen?fbclid=IwAR0qA2H_chpmLTwGdzmtn_1bSDCLbjyRs 887n8VT_yC9vxyZPbfP_VaMj8M
Nej, det här var svagt. Verkar närmast som att de godtar den mycket lama ursäkten att han hade "en dålig dag". Och skicka honom på "utbildning" ??. Vad då för jäkla utbildning ??. Titta på en rad med dia-bilder med ett antal olika folk i olika kläder så han förstår att det är en bred tillåtelse över vilka man släpper ombord. Sedan så undrar jag en del över vissa av chaufförens formuleringar i samband med händelsen: "du visar för mycket hud" alt. "du visar för mycket". Låter precis som ord som någon med en t.e.x muslimsk bakgrund skulle använda för att uttrycka sig i en sådan här situation. Eller har jag fel ?. Skulle någon med en svensk bakgrund verkligen använda ord som dem ?.
Citera
2019-07-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Kanske, jag vet inte. Du kanske har rätt. Det finns i alla fall maximalt med PK-points att hämta, såvida man verkligen har en Svensson på halster just nu. Om en uthängning sker, får man fråga vilken etnicitet du i så fall hoppas på?

Ser det som oviktigt. Men hade det varit en blond tjej, eller egentligen, hade det varit en tjej, hade jag dansat av lycka. Då jävlar hade Amanda varit en av de smartaste jag träffat :-D

Orsaken att jag ser det som oviktigt har jag varit inne på tidigare, vi kommer aldrig kunna bevisa att det beror på religion eller ursprung. Jag kan köpa att en svensk antagligen hade inte hade vågat säga något, det gör att det rimligen är en invandrare, men en svensk hade lika gärna kunna tycka, som jag är ett bevis på.
Citera
2019-07-29, 19:53
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Nej, det här var svagt. Verkar närmast som att de godtar den mycket lama ursäkten att han hade "en dålig dag". Och skicka honom på "utbildning" ??. Vad då för jäkla utbildning ??. Titta på en rad med dia-bilder med ett antal olika folk i olika kläder så han förstår att det är en bred tillåtelse över vilka man släpper ombord. Sedan så undrar jag en del över vissa av chaufförens formuleringar i samband med händelsen: "du visar för mycket hud" alt. "du visar för mycket". Låter precis som ord som någon med en t.e.x muslimsk bakgrund skulle använda för att uttrycka sig i en sådan här situation. Eller har jag fel ?. Skulle någon med en svensk bakgrund verkligen använda ord som dem ?.

Ja det var mycket svagt, man borde markera. "Du visar för mycket hud" följt av lögnen om policyn, nej det här var förarens mycket personliga åsikter. Att han sedan har kört buss i 20 år betyder att han har sett väldigt mycket så jag tror inte alls på att det här är första gången han gjort så här eller första gången han har sett någon som visar lite mage.
Anledningen till "ursäkten" och "utbildningen" är att kunna säga "ja vi tycker inte om detta så nu har vi gjort såhär". Hade de kunnat skita i det så hade de det, men de var inte beredda på den shitstorm som skulle äga rum.
Det MINSTA de kunde göra var att se till att föraren bad om ursäkt, en ursäkt från ett företag är bara tom, ursäkten är standard typ ett klipp och klistra svar på valfri Facebooksida.
Citera
2019-07-29, 19:55
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror det handlar om etiska regler. Det är längesedan man hänger ut etnicitet innan någon är brottsanklagad och dömd. Ibland slinter journalisterna på tangenterna och så sipprar det ut något, men det känns som om det inte är så vanligt numera. Och publika inrättningar, såsom Skånetrafiken, hänger på. Och självklart skall de skydda sina anställda. Skam vore annars. F ö tror jag det var en svenskfödd. Amanda sa att hon inte alls trodde det hade med religion att göra. Och det hade hon nog inte sagt om det varit en invandrare. Jag tror hon hade hållit tyst om det.

Företaget han är anställd hos är Nobina. De tar med säkerhet inga andra beslut än de som är bra för företaget. De har att hantera en anställd som dabbat sig rejält och skapat en folkstorm.
Samtidigt kan de inte vara för hänsynslösa, det kunna göra det svårare för dem att behålla och nyrekrytera busschaufförer. Ett av de största problemen är de aggressiva, fulla och hotfulla resenärer som förarna möter. Ger företaget intrycket att alltid slänga förarna till hundarna så vill färre jobba där.
Och rekryteringen av kvalificerade förare är ett stort problem, som kanske en del märkt.

Skånetrafiken, som köper trafiken av Nobina, skulle kanske vilja gå ut med etniciteten av politiska skäl - men det är inte riktigt deras sak.
Region Skåne ställde snabbt krav på att Nobina skulle agera. När de nu gjorde det tror jag inte man går längre.

Vi ska inte underskatta hur chauffören kanske mår. Han har kanske tyckt sig sköta jobbet korrekt. Såsom han lärde sig det på 90-talet innan normupplösningen. Och finner sig plötsligt i en skitstorm.
Han är ingen politiker, ingen med vana att vara i offentligheten. Skulle inte förvåna mig om han mår riktigt illa.
Citera
2019-07-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Vi ska inte underskatta hur chauffören kanske mår. Han har kanske tyckt sig sköta jobbet korrekt. Såsom han lärde sig det på 90-talet innan normupplösningen. Och finner sig plötsligt i en skitstorm.
Han är ingen politiker, ingen med vana att vara i offentligheten. Skulle inte förvåna mig om han mår riktigt illa.

Jaha? Det låter som ett eko av Dan Eliassons episka uttalande ”vem vetbas han gått igenom”.
Känns det som att vi ska bry oss särskilt mycket om just det?
Citera
2019-07-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Företaget han är anställd hos är Nobina. De tar med säkerhet inga andra beslut än de som är bra för företaget. De har att hantera en anställd som dabbat sig rejält och skapat en folkstorm.
Samtidigt kan de inte vara för hänsynslösa, det kunna göra det svårare för dem att behålla och nyrekrytera busschaufförer. Ett av de största problemen är de aggressiva, fulla och hotfulla resenärer som förarna möter. Ger företaget intrycket att alltid slänga förarna till hundarna så vill färre jobba där.
Och rekryteringen av kvalificerade förare är ett stort problem, som kanske en del märkt.

Skånetrafiken, som köper trafiken av Nobina, skulle kanske vilja gå ut med etniciteten av politiska skäl - men det är inte riktigt deras sak.
Region Skåne ställde snabbt krav på att Nobina skulle agera. När de nu gjorde det tror jag inte man går längre.

Nej. Jag misstänker att chaffisen mer eller mindre ligger i fosterställning nu. Faktum är att jag börjar tycka synd om honom. EN rejäl tabbe - och det blir ett mediadrev. Och sociala forum som Flashback svämmar över.

Kanske vi nu ska stryka ett streck över detta? Jag gör det nu i alla fall.

Godkväll på er.
Citera
2019-07-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Du börjar spåra ur. Så nu är Hanif Bali rasist också ?. Fick du inte någon mat i dig förut ??. Eller vad är det ?. Hela den här "sunt förnuft-grejen" har använts ett otal gånger i tråden. Mest som ett försök att rättfärdiga chaufförens handlande och att det visst skulle finnas några regler kring kläder. De enda som sades var att det inte hade någon klädpolicy utan att det handlade om "sunt förnuft".

Vilket den här chauffören verkligen inte hade. Att inte efter 20 års tjänstgöring veta dels vilka klädslar som är acceptabla här i landet att färdas i buss med, dels att det inte finns någon strikt policy om detta på bussbolaget han arbetar på är ju oootrooligt.

"Verkligen inte hade" var kanske lite väl hård. Det var en gränspuck får vi nog ge honom. Som sagt, enligt facebook har flera förare krävt att resenärer ska ha tröjor på sig, så helt omöjligt är det inte att det funnits en inofficiell policy. Det kanske bara är så att det inte kommit en megafeminist tidigare och brytt sig.

Ja, okej, rasist var kanske lite fel, invandrarfientlig eller mussehatare hade kanske passat bättre. Jag köper det. Möjligtvis Sd-wannabe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in