Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Tror det handlar om etiska regler. Det är längesedan man hänger ut etnicitet innan någon är brottsanklagad och dömd. Ibland slinter journalisterna på tangenterna och så sipprar det ut något, men det känns som om det inte är så vanligt numera. Och publika inrättningar, såsom Skånetrafiken, hänger på. Och självklart skall de skydda sina anställda. Skam vore annars. F ö tror jag det var en svenskfödd. Amanda sa att hon inte alls trodde det hade med religion att göra. Och det hade hon nog inte sagt om det varit en invandrare. Jag tror hon hade hållit tyst om det.
Företaget han är anställd hos är Nobina. De tar med säkerhet inga andra beslut än de som är bra för företaget. De har att hantera en anställd som dabbat sig rejält och skapat en folkstorm.
Samtidigt kan de inte vara för hänsynslösa, det kunna göra det svårare för dem att behålla och nyrekrytera busschaufförer. Ett av de största problemen är de aggressiva, fulla och hotfulla resenärer som förarna möter. Ger företaget intrycket att alltid slänga förarna till hundarna så vill färre jobba där.
Och rekryteringen av kvalificerade förare är ett stort problem, som kanske en del märkt.
Skånetrafiken, som köper trafiken av Nobina, skulle kanske vilja gå ut med etniciteten av politiska skäl - men det är inte riktigt deras sak.
Region Skåne ställde snabbt krav på att Nobina skulle agera. När de nu gjorde det tror jag inte man går längre.
Vi ska inte underskatta hur chauffören kanske mår. Han har kanske tyckt sig sköta jobbet korrekt. Såsom han lärde sig det på 90-talet innan normupplösningen. Och finner sig plötsligt i en skitstorm.
Han är ingen politiker, ingen med vana att vara i offentligheten. Skulle inte förvåna mig om han mår riktigt illa.