2019-07-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carcalla
Den attityden är hänsynslös.

Det är inte bara mitt problem. Alla välfungerande fertila män distraheras och unga tjejer tar efter slampigt beteende som de ser i äldre unga tjejer.
Har fortfarande ingen betydelse. Om era hormoner går agurk så är det ERT problem. Inte kvinnornas. Du vill väl inte påstå att det är en kvinnas fel, i shorts och linne, att hon blir våldtagen också? Bara för att såna som du inte kan tygla sig när ni ser en lättklädd kvinna? Det llåter som om du är en hund som går på instinkt. Säger såååå mycket om dig.
Citera
2019-07-29, 13:46
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
I själva verket klarar man hetta bättre med luftiga och avpassade kläder. Det är därför man är påklädd i varma länder.
Det bästa "klädseln" i riktigt varmt väder är egentligen ingen klädsel alls. Då kan huden "andas" fullt ut utan hindrande klädlager. Då kan kroppen också tillgodogöra sig en svalkande vind på bästa sätt. För att inte tala om att man maximerar det solljus som du får på kroppen som b.l.a ger nyttigt D-vitamin. Och om man är rädd för att få för mycket sol kan man ju bara gå in i skuggan. Utan att för den skull behöva ta på sig en endaste klädtrasa.

Hur kommer det sig vidare att de så kallade "naturfolken" i länder med varmt klimat mest gick omkring nakna under tusentals år innan kläder och bruket av dem introducerades av "högmoraliska" västerländska upptäcksresande och/eller kolonisatörer. När man än idag hittar små stammar i t.e.x Amazonas som faktiskt ej har haft kontakt med yttervärlden så gissa hur de går "klädda". i ingenting alls. För att det egentligen är bäst, bekvämast, mest praktiskt. Särskilt i varmt och fuktigt klimat. De har ej heller påverkats av den pryda moralismen som är stark inom stora religioner som kristendomen och islam med dess medföljande klädkoder. Slutligen kan man också tycka att om det nu vore så praktiskt med kläder i varmt klimat så borde de väl med tiden ha uppfunnits också av de här isolerade naturfolken.

Att man är påklädd i i en hel del varma länder beror till stor del att de, ofta starkt religiöst påverkade, sociala koderna kräver det. Så strikta har dessa koder, bestämmelser, normer varit och fortfarande är på många håll, så att istället för att gå emot och kämpa för att ändra normerna började man se hur man kunde omskapa tygerna så att det skulle bli mer bekvämt men fortfarande lika påklätt. Glöm inte heller t.e.x alla strikt klädda muslimer i Sverige som klagar på att de känner sig "oförklarligt" trötta, sömniga, hängiga men där förklaringen kan sökas i det faktum att de aldrig kan tillåta sig att vistas utomhus annat än fullt täckta utom till händer och ansikte vilket i det långa loppet leder tiil D-vitamin brist. Vilket i sin tur förklarar deras "sjukdoms-symptom".
Senast redigerad av Celeron 2019-07-29 kl. 13:49.
Citera
2019-07-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, men det kan hända att det varit fler incidenter men att de inte anmälts. Hoppas de i så fall tar kontakt med Skånetrafiken nu.

Kan ju finnas en annan fullt logisk förklaring, att det inte har kommit någon mer lättklädd människa hittills. Inte helt orimligt med tanke på inlägget om Rom tidigare i tråden.
Citera
2019-07-29, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av Carcalla
Den attityden är hänsynslös.

Det är inte bara mitt problem. Alla välfungerande fertila män distraheras och unga tjejer tar efter slampigt beteende som de ser i äldre unga tjejer.
Livet består av distraktioner, det är din uppgift att ducka och inte leva ut dina impulser. Precis som reklamen omkring dig, du har ju lärt dig att inte agera så fort du ser reklam, borde det inte vara lika enkelt att inte låta sig distraheras av lättklädda tjejer? Prova att ta kontrollen över dina känslor och se om det funkar bättre?
Citera
2019-07-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag försökte inte försvara busschaufförens agerande, bara ge en möjlig förklaring till hur det kunde hända.

Och jag tror fortfarande inte att busschauffören hade kunnat slänga av Amanda på Triangeln, Gustav Adolfs torg eller Centralstationen. Där styr de svenska värderingarna, vilket de nog inte gör på samma sätt på Södervärn.

Är det verkligen en svensk värdering att vara halvnäck ute på stan bland folk?? Eller blev det så för två dagar sedan när Bali ville bli lite poppis?
Citera
2019-07-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Livet består av distraktioner, det är din uppgift att ducka och inte leva ut dina impulser. Precis som reklamen omkring dig, du har ju lärt dig att inte agera så fort du ser reklam, borde det inte vara lika enkelt att inte låta sig distraheras av lättklädda tjejer? Prova att ta kontrollen över dina känslor och se om det funkar bättre?
Det är ju så att det är just bristande impulskontroll som gör att vissa män tillåter sig att reagera, och agera ut, sina "lustar". Vi har tusentals män som är nya i vårt samhälle som har åsikten att kvinnor som går lättklädda är kränkbara och lovligt byte. Att vi har svenskar med samma värderingar visste jag inte. Riktigt skrämmande.
Citera
2019-07-29, 14:00
Medlem
Carcallas avatar
Citat:
Har fortfarande ingen betydelse. Om era hormoner går agurk så är det ERT problem. Inte kvinnornas. Du vill väl inte påstå att det är en kvinnas fel, i shorts och linne, att hon blir våldtagen också? Bara för att såna som du inte kan tygla sig när ni ser en lättklädd kvinna? Det llåter som om du är en hund som går på instinkt. Säger såååå mycket om dig.

Med samma logik är det kvinnans problem när hennes hormoner "går agurk", (vilket för övrigt är ca 100 gånger vanligare).

Det är hennes problem att hon blir uttittad, visslad på, utkastad från bussen och utnyttjad av sexuella rovdjur.

Du skriver som en kvinna som går på instinkt. Säger såääå mycket om dig.
Citera
2019-07-29, 14:01
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Är det verkligen en svensk värdering att vara halvnäck ute på stan bland folk?? Eller blev det så för två dagar sedan när Bali ville bli lite poppis?

Tror inte det. Den genuina svenska värderingen är den som kunde läsas hos Magdalena Ribbing - och hon hade inte gillat Amanda (men heller inte tyckt att hon skulle hånas).
Men hon är död och nu är det slut med anständighet.
Citera
2019-07-29, 14:01
Medlem
Det här är framtidens Sverige. Nya kulturella influenser. En gång i tiden badade man nakna och solade toppless men den tiden är över.
Citera
2019-07-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
För att gubbar skiter på sig ska Amanda klä på sig? Du målar med en jävligt bred pensel här, det förstår du va?

Citat:
Karln får ståk*k när han ser lättklädda tjejer. Så på med burkan damer. Vi vill ju inte fresta männen. Nej, skämt åsido är jag väldigt tacksam att Amanda röt till efter händelsen så det blir fokus på vissa mäns sjuka jävla kvinnosyn.

Nej, penseln är inte speciellt bred. Jag visade på ett behov av sociala normer, för att ALLA ska kunna vistas i en offentlig miljö. Jag talar alltså om att man ska behöva visa hänsyn, alltså jorden snurrar inte bara kring dig din lilla snöflinga, utan det finns andra människor med.

Då är det också sant att visa människor upplever lättkläddhet som obehaglig. Beror på många olika saker. Till exempel brukar mina kollegor ofta vara tvungen att byta om i lunchrummet, jag upplever det inte som jättekul att stirra rakt in i en gubbröv när jag äter lunch. Men det har inget med en dålig kvinnosyn att göra eller en sexuell upphetsning. Jag bara inte gillar det. Så är det för många. Då är det bra om samhällets invånare respekterar det, och använder kläder på stan.

Precis som att jag duschar innan jag går ut. JAG känner inte min kroppslukt, men andra gör det. JAG visar alltså hänsyn mot andra.

Och om jag nu tycker att både tjejer och killar borde tvingas ha tröja på sig, hur visar det en konstig kvinnosyn? Borde det inte vara precis tvärt om??
Citera
2019-07-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakasemla
Det här är framtidens Sverige. Nya kulturella influenser. En gång i tiden badade man nakna och solade toppless men den tiden är över.

Filmen badjävlar är väl inte jättegammal va?? Tyckte inte den visade att nakenhet är någon självklarhet i "svensk kultur", Änglagård är väl 90-talet, Per Oscarsson i Hylands hörna, var väl i och för sig på 60-talet. Lena PH med det gör ont, många upprörda då, hon tog väl en annan klänning efter den stormen tror jag.
Citera
2019-07-29, 14:07
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, penseln är inte speciellt bred. Jag visade på ett behov av sociala normer, för att ALLA ska kunna vistas i en offentlig miljö. Jag talar alltså om att man ska behöva visa hänsyn, alltså jorden snurrar inte bara kring dig din lilla snöflinga, utan det finns andra människor med.

Då är det också sant att visa människor upplever lättkläddhet som obehaglig. Beror på många olika saker. Till exempel brukar mina kollegor ofta vara tvungen att byta om i lunchrummet, jag upplever det inte som jättekul att stirra rakt in i en gubbröv när jag äter lunch. Men det har inget med en dålig kvinnosyn att göra eller en sexuell upphetsning. Jag bara inte gillar det. Så är det för många. Då är det bra om samhällets invånare respekterar det, och använder kläder på stan.

Precis som att jag duschar innan jag går ut. JAG känner inte min kroppslukt, men andra gör det. JAG visar alltså hänsyn mot andra.

Och om jag nu tycker att både tjejer och killar borde tvingas ha tröja på sig, hur visar det en konstig kvinnosyn? Borde det inte vara precis tvärt om??
Kallar du mig snöflinga, medan du bittergråter sönder tråden för att du tvingas uthärda synen av tajta kvinnor som du aldrig kommer att få komma i närheten av? Du har nu dragit svettkortet, bakteriekortet, normkortet, ska vi inte försöka närma oss problemets kärna på riktigt? Sexuell frustration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in