2019-07-25, 23:11
Medlem
Alfrids avatar
Sälj anonyma digitala poletter för typ 100 kr st som man kan använda till olika saker, typ stänga av reklamen 1 månad, eller nåt annat roligt.
Citera
2019-07-26, 00:11
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är just detta som skiljer Flashback och "marknaden". Varför tror du att vissa företag inte vill synas på Flashback? Det beror inte på inlägg som dessa:

(FB) Linjär algebra - kortaste avståndet mellan linjer
(FB) (Flervariabel analys) Randvärdesproblem svag formulering.

Eller inlägg som dessa:

(FB) Fuskande naturfotograf! Terje Hellesø (Bevisat, sammanfattning i startinlägget)
(FB) Sexbilder på kungen kommer... - Bilden Terjad! /Mod

Det är inte litteraturforumet som är ett problem.

"detta ambitiösa, mångfacetterade och läsfrämjande litteratursamtal pågår på på ett av våra mest suspekta internetforum och inte på, exempelvis bibliotekens webbplatser"

"Flashbackmedlemmarna diskuterar författare som Ngugi wa Thiong'o, Victoria Benedictsson och Judith Butler. En virtuell bokcirkel om Houellebecqs "Plattform" är i full gång. Nobelpristagare avhandlas och klassisk lyrik analyseras."

"När Svenska Akademien delar ut sitt nästa bibliotekariepris borde utmärkelsen gå till Flashback."

(FB) DN: De bästa litterära samtalen finns på Flashback
https://www.dn.se/kultur-noje/bocker/de-basta-litterara-samtalen-finns-pa-flashback/

Däremot så är det mer kontroversiellt med trådar som dessa:

(FB) 15-åring i Bjästa dömd för våldtäkt mot barn - Oskyldig!(?) (Se sammanfattning //Mod)
(FB) Den stora tråden om djurplågaren i Lerum !
(FB) Flashback löste djurplågerifallet i Lerum
(FB) Vem är det som mördar katter i Högsbo? (Göteborg)

Och helt omöjligt med trådar som dessa:

(FB) Mina vänner är pedofiler, hjälp!
(FB) Två bröder dömda för hundratals våldtäkter på barn i Skåne o Västernorrland
(FB) P1 dokumentär om pedofilbröder på flashback

Vilket är just det som gör Flashback så unikt.
Jag vet att "korkade rasister" som röstar på SD, och "äckliga knarkare" som använder narkotika inte är någon lyckad målgrupp, om man ska ha en realistisk affärsmodell. Men om alla aktörer var lika rädda, så skulle vi få ett väldigt farligt debattklimat.
Vad händer om avvikande åsikter inte längre är tillåtna?
Vad händer om företag inte vill synas på sidor som tillåter åsikter de inte själva delar?
Vad händer ifall företagen som annonserar riskerar att bli hotade?
Och de som hotar samarbetar med enskilda journalister?
Som arbeter på medier som är hotade av Flashbacks "affärsmodell"?

Det fantastiska är att Flashback är öppet för alla.
Du behöver inte vara inloggad.
Du behöver inte vara medlem.
Du behöver inte gilla sidan.
Du kan t.o.m. blockera sidan med annonsblockerare.
Vi har inga planer på att kasta ut läsare som använder annonsblockerare.

Du hänvisar till Facebook, Instagram och andra sociala medier, som alla har det gemensamma att de förbjuder delar av de ämnen som diskuteras på Flashback.

Du skriver att du inte kommer att ge några donationer, och det är helt OK. Du är välkommen att vara här ändå. Du skriver vidare att orsaken är att du anser att vi bör bli "konkurrenskraftiga", medan jag anser att vi bör sträva efter kvalitet framför lönsamhet.

admin
På sociala medier får man använda ordet trippelparenteser. Förbjudet på forumet vars slogan är "yttrandefrihet på riktigt". Berätta igen varför man ska donera pengar.
Senast redigerad av Tjyvas 2019-07-26 kl. 00:14.
Citera
2019-07-26, 00:17
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
På sociala medier får man använda ordet trippelparenteser. Förbjudet på forumet vars slogan är "yttrandefrihet på riktigt". Berätta igen varför man ska donera pengar.

I ditt fall för att du behöver en plats där du kan diskutera judens handel och vandel. Den diskussionen bör ju vara viktigare än att du kan skriva på reddit-lingo?
Citera
2019-07-26, 00:18
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
I ditt fall för att du behöver en plats där du kan diskutera judens handel och vandel. Den diskussionen bör ju vara viktigare än att du kan skriva på reddit-lingo?
Så viktig är inte juden.
Citera
2019-07-26, 00:23
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Så viktig är inte juden.

Men att du får använda just trippelparentesen för att peka ut de som beter sig judiskt är det?
Är det inte lite barnsligt att sura över den grejen i flera år? Jo, jag tycker nog det. Släng in en slant och gläds över ämnesfriheten istället.
Citera
2019-07-26, 00:25
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quincke
Bara om man lägger ut swishnumret så det är offentligt - inget nummer visas väl när man skickar en betalningsbegäran till ett mobilnummer, utan en art mottagarnamnet?

En annan möjlighet är att använda sig av en betalningsleverantör som brandvägg. Man lägger upp olika donationsbelopp och swish som betalningsalternativ, och så går swishbetalningen till exv dibs istället, som skickat vidare pengarna till flashbacks bankgiro.

https://www.dibs.se/easy

Hur länge kan man hålla ett Swishnummer hemligt?
Kan man begära skadestånd från banken om de offentliggör det och det leder till attack med 50 öresbetalnongar?

Så DIBS ska kolla vilka som sponsrar FB då?
Citera
2019-07-26, 00:28
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jo men denna styrning så att inte några som är emot Flashback skickar 50 öre som sedan kostar Flashback typ 1kr i avgifter

Det var ju det jag ifrågasatte om det skulle fungera med fasta belopp om swishnumret kommer ut och det går att betala vad man vill.
Citera
2019-07-26, 01:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Till admin
Är det någon speciell summa ni behöver varje månad för att överleva?
Citera
2019-07-26, 03:34
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Till admin
Är det någon speciell summa ni behöver varje månad för att överleva?
Undrar också om det, har för mig att när Wikipedia vill ha pengar så redovisar de ett mål?

Det måste väl finnas en budget för de förbättringar som flashback nu ska införa?
Tillexempel ny server 10000kr

Hur mycket är det rekommenderat att betala?
Citera
2019-07-26, 06:20
Medlem
Mullrets avatar
Om de som brukar vara online, 15000 - 50000 individer, lägger 10:-/månad så blir det alldeles utmärkt.

10:- har alla råd med.

Nu går det inte sätta månadsbetalning i vissa banker då de kräver ett kontonummer i stället för bankgiro. BG är knutet till ett fast kontonummer.
Men som sagt, fram med kontonumret så kommer det deg varje månad.
Citera
2019-07-26, 10:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om de som brukar vara online, 15000 - 50000 individer, lägger 10:-/månad så blir det alldeles utmärkt.

10:- har alla råd med.

Nu går det inte sätta månadsbetalning i vissa banker då de kräver ett kontonummer i stället för bankgiro. BG är knutet till ett fast kontonummer.
Men som sagt, fram med kontonumret så kommer det deg varje månad.

Det går att manuellt på en och samma gång skapa betalningar till ett BG i månader och år framåt. Lite extraarbete förvisso. Men när det är gjort, så sköter det sig själv.
Citera
2019-07-26, 10:37
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag vet mycket väl om ditt resonemang om ämnets berättigande och jag håller inte med, jag anser att det inte ens är något att debattera, det ska tigas till döds.

Fast problemet försvinner inte genom att vi undviker att prata om det. Det är väl just detta vi bör göra. Synliggöra problemen. Exempelvis så startades i januari 2017 en tråd, där medlemmen i skydd av anonymitet, berättar om sin livslånga vänskap med två pedofiler i 35-årsåldern, som i 15 års tid utsatt hundratals barn för våldtäkter.

(FB) Mina vänner är pedofiler, hjälp!

Det var tråden på Flashback som resulterade i att pedofilerna kunde gripas.

Hjälp! Mina vänner är pedofiler
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1212970?programid=909

Så satte offren dit pedofilbröderna
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7129703

Vi har pedofiler som behöver hjälp, men som idag inte vågar söka hjälp.
Andra söker hjälp, men får ingen.

(FB) Vem ska man prata med om sin läggning?
(FB) Är pedofil men får ingen hjälp

Vi har personer som blivit utsatta för sexualövergrepp, och som berättar om sina erfarenheter. Dessa trådar är obehagliga, men viktiga.

(FB) Sexuella övergrepp av äldre kusin
(FB) Ni kan fråga mig, för jag vet hur det är.
(FB) Brev till fb's pedofiler/ Tankar jag vill att ni läser noga.

Vi har även anhöriga som behöver hjälp. En plats där de kan diskutera.

(FB) Tidigare gift med en pedofil
(FB) Släkting är pedofil

Jag vet att detta är OT, så jag ska inte försätta mitt försvar. Men eftersom det var flera som påpekade att de var kritiska till att detta ämne diskuteras på Flashback, så kanske de också borde fundera på alternativet. Jag har full förståelse för att vissa tycker ämnet är motbjudande, och inte borde få diskuteras. Men jag ogillar när vissa försöker få det till att Flashback skulle förespråka dessa övergrepp, när det är precis tvärtom.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in