Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-29, 17:25
Medlem
Är aktiv jägare och läste på jägareförbundets blogg om naturfotografen Terje Hellesø´s bilder och huruvida dom var äkta eller inte.

Själv blev jag mycket skeptisk när jag kollade in hans sida, men jag är helt okunnig vad gäller fotografering så jag frågar expertisen här vad ni anser.

Jag är inte okunnig vad gäller djur och natur och Terjes berättelser om hur han "blir vän" med lodjur etc. låter väldigt tvivelaktiga.

Terjes sida där han även försvarar sina bilder:

http://terjehelleso.wordpress.com/

Inlägget i jägareförbundets blogg:

http://www.jagareforbundet.se/blogg/...08/drombilden/

------------------

På förekommen anledning kommer här länkar till sammanfattningen och andra länkar som kan vara av intresse:

Den som frågar efter sammanfattning eller postar humorbilder i tråden får från och med nu pungen insparkad.

//Mod
Senast redigerad av Hamilkar 2012-09-05 kl. 22:47. Anledning: Nya länkar till sammanfattning - texter och allmän sammanfattning ett år senare,.
Citera
2011-08-29, 22:26
Medlem
l0lErs avatar
Håller med om att den ser tillgjord ut. Möjligvis har han dragit hårt i nivåer då bilden var mycket mörk innan redigering.
Citera
2011-08-30, 08:36
Moderator
rotadents avatar
Jag tycker att det känns som att bloggaren är sur över att fotografen blev utsedd till årets naturfotograf och dessutom inte gillar mårdhundsprojektet, och därför vill försöka skada hans rykte. Det där med vilka bilder som är "äkta" kan man älta hur länge som helst utan att komma överens eftersom det inte finns någon definition som accepteras av alla. Hans svart-vita lodjursbild var hårt redigerad i photoshop, vilket också syns tydligt och inte bör vara något att uppröras över. Jag ser inte Photoshop som fusk över huvud taget, utan som nödvändig efterbehandling. I så fall är det väl ett värre övertramp om han har fotat i hägn eller klonat in djuren mot bakgrunden, men med tanke på hur hans bilder är redigerade i övrigt så tvekar jag på att han skulle klara att genomföra det på ett trovärdigt sätt...

Hela diskussionen känns lite konstig.
Citera
2011-08-30, 09:01
Medlem
honkans avatar
Jag har haft nöjet att vara med terje ute i naturen! och har gått kurser för honom! dessutom känner jag honom genom Naturfotograferna/N och det finns inte i denna världen att han skulle ens tänka tanken att klona in ett element i en bild som inte finns där från början!, hela denna historien är löjeväckande! om man varit med om hur terje närmar sig natur och djur är det mer förvånande att lodjuren inte sitter i en ring runt honom!. Han har arbetat med det här projektet i över tio månader från så gott som gryning till skymning! det här är trams!, dessutom välkomnar han alla som vill att titta igenom hans arkiv med orginalbildfiler!. Skulle en sådan fotograf som terje göra det han är anklagad för så skulle han lika gärna kunna slänga sin utrustning i sjön och börja knyppla eller nått istället! för han skulle inte få ett jobb efter det!, blir förbannad! seriöst!.
Citera
2011-08-30, 09:36
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honkan
Jag har haft nöjet att vara med terje ute i naturen! och har gått kurser för honom! dessutom känner jag honom genom Naturfotograferna/N och det finns inte i denna världen att han skulle ens tänka tanken att klona in ett element i en bild som inte finns där från början!, hela denna historien är löjeväckande! om man varit med om hur terje närmar sig natur och djur är det mer förvånande att lodjuren inte sitter i en ring runt honom!. Han har arbetat med det här projektet i över tio månader från så gott som gryning till skymning! det här är trams!, dessutom välkomnar han alla som vill att titta igenom hans arkiv med orginalbildfiler!. Skulle en sådan fotograf som terje göra det han är anklagad för så skulle han lika gärna kunna slänga sin utrustning i sjön och börja knyppla eller nått istället! för han skulle inte få ett jobb efter det!, blir förbannad! seriöst!.

Ja, det känns som en smutskastningskampanj. Jag har tittat igenom bloggen nu på morgonen och gillar hans bilder. Väldigt speciellt bildspråk, men jag tycker att det är attraktivt. Jägarna verkar arga på honom av någon anledning, men det här touchar väl rovdjursfrågan och de flesta som debatterar den blir ju helt skogstokiga (oavsett sida)...
Citera
2011-08-30, 10:51
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Bara jag som tyckte att vissa bilder var grymt fula/dåligt tagna?
Citera
2011-08-30, 11:08
Medlem
honkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpirituzSancti
Bara jag som tyckte att vissa bilder var grymt fula/dåligt tagna?
Hahahaha..... terje HAR ett lite speciellt bildspråk/bildstil som inte alla uppskattar! =) speciellt på senare år gör han gärna lite mörkare lite "oskarpare" bilder där han leker med höga iso och medveten oskärpa i många bilder!, inte många fotografer jag känner skulle få för sig att gå omkring i skogen mitt i natten och faktiskt forografera och få användbara bilder!!!!!. Titta istället ppå hans många bilder bla från hallands väderö på vild harar! en del är fantastiska till episka mått! därmed inte sagt att jag är ett fan av alla hans bilder! långtifrån! men en ärligare och ödmjukare fotograf vad det gäller hans yrke är svårt att hitta idag!.
Citera
2011-08-30, 11:19
Medlem
honkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det känns som en smutskastningskampanj. Jag har tittat igenom bloggen nu på morgonen och gillar hans bilder. Väldigt speciellt bildspråk, men jag tycker att det är attraktivt. Jägarna verkar arga på honom av någon anledning, men det här touchar väl rovdjursfrågan och de flesta som debatterar den blir ju helt skogstokiga (oavsett sida)...

Ja tyvärr så jägarna deras förbund kanske inte helt förälskade i terje! och faran i att den här debatten blossat upp är att den lockar oseriösa till lomarkerna och skrämmer iväg djuren! många jägare har en skrämmande syn på våra få rovdjur i det här landet! jag kan förstå att bestånden måste hållas efter! men mångas åsikter om totalt avskjutande är osmaklig! =/.
Citera
2011-08-30, 11:35
Medlem
Hur kan man seriöst tro att dessa bilder är äkta?
http://terjehelleso.files.wordpress....pg?w=600&h=402
http://terjehelleso.files.wordpress....110816-003.jpg

Ser ut som att en amatör har klippt och klistrat i photoshop för första gången.
Citera
2011-08-30, 11:45
Medlem
honkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raissac

De är äkta!..
Citera
2011-08-30, 11:56
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raissac

Nej, jag tror du har fel. Jag tror ganska bestämt att bilderna är äkta. Det kan bli som det har hänt mig några fåtal ggr. Jag har plåtat någonting, sedan i efterhand ser det ut som att bilderna är fejkade i typ photoshop. Då får man sitta och ändra en oredigerad bild för att få den att INTE se photoshopad ut. Bakvänt alltså.
Citera
2011-08-30, 12:10
Medlem
Kan han (fotografen) inte bara lägga ut bilden oretuscherad, så borde väl problemet vara löst? Eller är det någon slags konstnärskodex att vägra?

Ska tillägga att jag inte läst all info om fallet..

Edit: Läste nu på hans blogg att han vägrar att lägga upp originalet. Ja, då får han stå ut med att folk spekulerar, inte svårare än så.
Senast redigerad av Örfil 2011-08-30 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in