Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-21, 12:09
  #841
Avstängd
kaptenwhites avatar
Jag kommer donera via målvakt.
Annan persons namn. Som jag ger pengar till.
Citera
2022-07-25, 01:03
  #842
Medlem
whatthedeuces avatar
Ingenting är gratis. Du betalar med pengar, tid, hälsa eller energi. Men okej låt oss säga att det är ”gratis” att vara medlem här… så vaddå? Det är ju sen länge välkänt att om man som aktör en gång kliver ner i gratisträsket så kommer man inte upp.

Det gäller även wikipedia. Har fan sett donationsuppmaningar är nu i 3 månader minst.

Kanske är det läge för en del aktörer att sätta upp typ en kickstarter.
Citera
2022-08-14, 11:20
  #843
Medlem
Skulle man kunna få en uppdatering på donationerna, känslan är att nyhetens behag lagt sig (åtminstone är det så för mig)

Några få strävar nog på med månatliga mindre donationer, men det är antagligen delar av promille av användarna som skänker pengar idag.
Citera
2022-08-15, 17:10
  #844
Medlem
Jag tänker inte donera ett öre då flashback är nedlusad med reklam. Ungefär som att donera till Tv3. Blr det betalvägg kommer minst 85-90% skippa flashback
Citera
2022-12-10, 08:49
  #845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback har ingen betalvägg. Att vara medlem är gratis. Så kommer det alltid att vara. Vi vill samtidigt göra mycket mer. Vi tänker fortsätta att erbjuda en fri samhällsdebatt, utan yttre påverkan, som är öppen och tillgänglig för alla. Samtidigt så har vi mängder av idéer. Vi tror att vi skulle kunna bli så enormt mycket bättre. Men för att detta ska bli verklighet krävs större intäkter.

Det har på senare tid blivit allt svårare att finansiera verksamheten enbart genom annonsintäkter. Men med frivilliga donationer kan allt bli verklighet. Orsaken att vi inte erbjudit donationer innan är mitt fel. Ni medlemmar har föreslagit denna möjlighet i närmare 15 års tid.

2004: (FB) Slippa se reklam - Flashback borde fixa nån donationsgrej
2005: (FB) Donation till nya FB-servrar?
2007: (FB) Betala för Flashback? Möjlighet att ge bidrag?
2010: (FB) Kan man donera pengar till flashback?
2010: (FB) Stödja Flashback via Flattr?
2012: (FB) Alternativa inkomstkällor för Flashback än reklam?
2016: (FB) Flashback Donationer
2018: (FB) Donera till forumet m.h.a. kryptovaluta

Jag själv har varit mer ambivalent. Vilket också är orsaken till att funktionen aldrig har funnits. De som läst mina tidigare inlägg i ämnet, vet att mina åsikter om donationer har ändrats mer än en gång genom åren.

2005-04-03:



2005-04-07:


2006-05-28:



2007-04-24:


2014-01-10:


2017-08-02:


2019-06-09:


För att förstå frågan bättre, och vad som gjort att jag ändrade mig, så ska jag börja med att citera mig själv. Det första citat är från januari 2014, och det andra från juni 2019.
Forumets enda inkomst är från reklam. Men vi gör det väldigt besvärligt för oss själva på många plan. Genom att kryptera all trafik, så har vi mer än halverat annonsintäkterna. De flesta annonsnätverk kräver nämligen att få tillgång till ip-nummer. Vilket de givetvis inte får från Flashback.

Flashback nekar även flash, ljudbanners, pop-up, pop-under, annonser där det startar en tv-sändning och allt annat märkligt som annonsörerna hittar på. Det är inte konstigt att användarna tröttnar, och börjar blockera annonserna.

När användarna tröttnar så blir annonsörerna (och medierna) mer desperata, och till slut går det inte längre att besöka dessa sidor utan att ha blockerat annonserna först. Det är ett kortsiktigt tänkande (från medierna som accepterar dessa annonser), och även om jag förstår dem, så anser jag att de tänker helt fel här.

Vi har gjort en annan bedömning. Vi tillåter en lagom mängd annonser, och nekar alla annonser som vi anser vara för störande. Även om detta givetvis är subjektivt. Reklam för sexartiklar får t.ex. bara visas i sexavdelningen, men även där ska annonserna hålla sig inom vissa ramar.

De flesta annonsörerna betalar inte för antalet klick, utan för den totala mängden visningar. Varje förlorad visning innebär därför en minskad intäkt, vilket i sin tur leder till mindre resurser till att utveckla forumet.

Dessa intäkter är de enda inkomster forumet har. Det är tack vare dessa som forumet kan existera. Det är inget tvång att man måste se reklamen. Vi planerar t.ex. inte att som DN installera script som blockerar besökare med Adblock.

Trots att de flesta annonsörer kräver att vi lagrar ip-adresser, och lämnar uppgifter om användarna tilll tredje part, så har vi vägrat. Det finns ingen Facebookpixel eller motsvarande kaka på Flashback, som kartlägger vilka andra sidor du besöker. Flashback har gjort det medvetna valet att inte lagra någon information som kan användas för att identifiera dig som person.

Om vi börjar lagra dessa uppgifter, så kommer vi bli tvingade att lämna ut uppgifter om er användare. Om vi nekar, så kan de tillgripa tvångsmedel för att komma åt sådana uppgifter. Vi kan bara neka myndigheter dessa uppgifter ifall vi inte lagrar dem över huvud taget.

Genom att inte lämna ut uppgifter om användarna till tredje part så förlorar vi lågt räknat 90% av de möjliga annonsintäkterna. Men att avstå från att lagra konfidentiell information är samtidigt en förutsättning för att kunna garantera er anonymitet. Ett högt pris i form av de ovan beskrivna begränsningarna av annonsintäkter, men ett pris som vi anser är korrekt prioriterat.

Våra intäkter har också påverkats av att många numera använder annonsblockerare. Detta är en naturlig utveckling, och till skillnad mot de sidor som nu försöker stänga ute besökare som blockerar reklamen, så anser vi att alla ska kunna besöka Flashback.

Jag har nekat möjligheten till donationer av flera skäl. Jag ville att alla skulle kunna besöka Flashback, utan att behöva känna dåligt samvete. Att de som har det sämre ekonomiskt, inte skulle tvingas känna att även de måste hjälpa till. Flashback är en plats där alla är välkomna. Genom annonserna kunde detta bli verklighet.

Men en fri samhällsdebatt är samtidigt långsiktigt svår att finansiera enbart genom annonsintäkter (vissa annonsörer vill inte ens sammankopplas med Flashback, och andra ställer krav på vårt innehåll). Vi kan inte acceptera att annonsörerna dikterar villkoren för vad som diskuteras, och vi tänker inte heller kompromissa när det kommer till er anonymitet. Så när det blir mindre intäkter, så utvecklas inte forumet på samma sätt som det borde. Så har det varit under lång tid. Vilket är orsaken till att jag nu tagit beslutet att införa möjligheten till donationer. Inte bara för att forumet ska kunna bedrivas mera långsikt, utan också för att jag anser att det kan bli så enormt mycket bättre. Och att detta är något som borde ha gjorts för längesen.

För ett år sedan uppmärksammades det att Reddit enligt Alexa numera är större än Facebook i USA, och Joakim Jardenberg diskuterade saken i teknikpodden #ensakidag. Han frågade sig också vilken roll Flashback spelar i den svenska samhällsdebatten. Enligt honom är Reddit ett användarskapat community och kan lite beskrivas som ett Flashback ifall vi tagit hand om tekniken och vårdat vår community lite bättre.

Reddit större än Facebook i USA
https://www.youtube.com/watch?v=x0NBbGDw0mE

Reddit just overtook Facebook as the third most popular website in the U.S.
https://news.vice.com/en_us/article/...site-in-the-us

Jag tycker att skillnaderna mellan Reddit och Flashback är ganska stora, men tyckte samtidigt att nyheten var intressant. Ifall vi tar den med en stor nypa salt (och inte ger Alexa större trovärdighet än nödvändigt), och inte fokuser för mycket på om Flashback skulle kunna bli större än Facebook (vilket aldrig varit någon ambition), så är istället frågan vad vi kunde ha gjort bättre.

Om vi enbart inkluderar sidor som är på svenska, så är Flashback enligt Alexa idag en av Sveriges 10 mest besökta sidor, och låg vid uppmärksammandet i maj 2018 på en femteplats. Jag tror att många ibland glömmer hur stort Flashback är, och inte förstår hur mycket bättre Flashback skulle kunna bli med rätt resurser. Men dessa måste komma från rätt håll. Inte från intressen som vill påverka innehålet, och som kräver att diskussioner som de anser opassande plockas bort. Det är just toleransen mot avvikande åsikter som gjort Flashback unikt.

Från och med idag är det därför möjligt, för alla som vill, att stödja Flashback genom en donation. Vi har nu öppnat ett bankgiro, där alla bidrag går oavkortat till servrar, bandbredd, underhåll och utveckling av flashback.org. Om du uppskattar Flashback, så får du jättegärna ge ett bidrag. Ditt bidrag kommer att göra stor skillnad. Tillsammans kan vi göra detta till något riktigt bra.

Bankgiro: 211-4106 (flashback.org)
Flashback är viktigt och jag ska ge mitt bidrag liksom jag har gjort tidigare. Alla moderatorer gör ett fantastiskt arbete. Det jag kan sakna lite är att med er lugn och intelligents faktikst ger er in lite mer i diskutioner på Flashback för det ger tyngt och mer seriositet. I övrigt är jag som sagt supernöjd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback