2019-07-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
När man läser trådkändisarna Per Svenssons och Maria Schottenius' såsiga och ohederliga krönikor i DN - det gör jag ibland, av rent diagnostiska skäl, dock utan att betala en spänn till tidningen - så ser man att det finns vissa återkommande narrativ. Ett av dem, särskilt hos Per Svensson, är att med en touche av bitterljuv ironi berätta om hur deras egen generation - baby-boomers, födda på 40-50-talen - hade turen att växa upp på (i minnets backspegel) höjdpunkten av den västeuropeiska civilisationen, höjdpunkten av det (*host* vita och sossiga) svenska samhället, ett samhälle som tycktes förena "the best of both worlds", det behagliga gamla livet och friheten i det nya rika överflödssamhället, oanade möjligheter att resa och utbilda sig, gammal god bildning och färg-tv, film, happenings & rockmusik osv osv. Men detta kunde tyvärr inte fortsätta, inte här i Västeuropa i alla fall, inte riktigt så bra, konstaterar de sedan under kokett suckande. Samtidigt beskriver man det som att "nu på 2000-talet har ju den tidigare tredje världen och Östeuropa fått det mycket bättre" och då, antyds det, är det bara rättvist att vi måste avstå en del av det som var fint, spännande och unikt med det land vi kände till, med den gamla goda tiden (dvs Sverige) för att hjälpa de andra att hämta upp den sträcka vi har legat före. (Att det också är jobb, bostäder och trygghet "vi" ska avstå sägs nästan aldrig högt...).

Det här koketterande meta-narrativet, tryfferat med en "svensk skuld" som aldrig närmare fixeras och med lösa utvikningar om hur "allt som är fast förflyktigas, ack ja" (i synnerhet fungerande nationer och icke-korrupta samhällsbyggen) är en stapelvara i DN och liknande tidningar. Idén bakom är att det ligger något slags historisk rättvisa i vissa samhällens förfall och att om man pekar på inneboende problem med den blinda globaliseringen av Europa, massinvandring, politiserad byråkrati osv s är det liktydigt med att gnälla över spilld mjölk och över att gräset var grönare och badvikarna bättre när man var barn. I Per Svenssons senaste krönika (på DN:s ledarsida idag) är det krusbäret, denna symbol för hemkänsla och goda minnen - och numera svårt att hitta på ICA eller andra storaffärer - som ställs mot "avförtrollningens", rationalitetens, upplysningens och den fria marknadens oemotståndliga triumftåg. Och mot andra frukter, t ex mango och avocado.

Naturligtvis är tillgången på krusbär dömd att förlora i en sådan kraftmätning, hela världen kan inte festa på färska (eller ens frusna) krusbär, antyder Svensson (eller ens färska jordgubbar och grädde, kan man tillägga). Tanken att på något sätt skydda tillgången på svenska bär eller andra företeelser som kanske är unika för 18-1900-talens Sverige eller Norden, att skydda dem för just vårt hörn av världen, skymtar inte ens i texten: dit globaliseringen leder oss, dit måste vi alla gå.

Det finns en slags trött determinism och brist på framtidstro i det här narrativet. Per Svensson skriver som en som vet att det samhälle där han växte upp och där han har verkat större delen av sitt liv tycks ha passerat sitt bäst-före-datum, och han anar att det är just de strukturer och makthavare han tjänar som vill att det ska bli så. Men han kan varken formulera en rimlig strategi för hur det ska bli bättre - bättre just här i Norden, inte i ett globalt genomsnitt - eller något slags motstånd mot förfallet; istället klämmer han fram halvsentimentala-cyniska krönikor som är till för att vagga in folk i en sussig känsla av att "ja, det var på vissa sätt bättre och tryggare förr, när vi var unga, men det finns inget att göra åt den saken, det är inte ens en tillåten grund för att skapa något slags politiska protester". Regressiv jumbo-liberalism.

Den resignation inför mångkultur och samhälleligt förfall, som du beskriver, skall nog inte underskattas. Den är ett av deras främsta vapen (kanske det främsta?) i kampen om väljarna. Åtminstone nu, när blott ett marginellt fåtal fanatiker fortfarande tror på argumenten om migranternas lönsamhet.

Vi har väl-lite förenklat- tre olika sorters synsätt i Sverige:

1 -migration är önskvärt
2 -migration är inte önskvärt
3 -har ingen bestämd åsikt.

Kampen står främst om medborgarna i kategori 3, som väl fortfarande får antas vara den enskilt största kategorin. Många i min bekantskapskrets är sådana personer: de är de passiva medlöparna. De tar inte ställning, men genom sin passivitet, genom att inte protestera, tryggar de ledarskapets fortsatta maktinnehav.

Människorna i kategori 3 är angenäma individer att samtala med, de är socialt smidiga och inte lagda för konflikt. Jag pratade med en man igår, boende i ett villasamhälle, omgivet av miljonprogram. Han sade något i stil med ”ja, vi bytte dagis, så att dottern skulle sig lära prata normal svenska. Ja, mångkultur fungerar dåligt, men nu ser ju situationen ut så här och vi får göra det bästa utav den.”

Jag pratade med en välvillig dam -inte batikhäxa, nota bene- som vill slå ett slag för integrationen och försöker lära migrantkvinnor vårt språk: ”ja, de försöker verkligen, men de är ju inte anställningsbara och kommer aldrig bli det. De här kvinnorna och deras barn kommer bara bli en börda för samhället, men nu ser ju situationen ut så här och vi får göra det bästa utav den.

Jag känner en lärarinna i en kaozskola. Hennes elever är samtliga migranter och följaktligen hopplösa. Med en blandning av plikttrogenhet och uppgivenhet säger hon om sitt arbete: ”ja, mina elever är ju hopplösa, de hör inte på mig, de utsätts för hedersförtryck, de bedriver kriminalitet. Det kommer aldrig fungera bra, men, men... nu ser ju situationen ut så här och vi får göra det bästa utav den.”

Dessa tre är alltså representanter för kategori 3 -det befolkningssegment som ser hoten mot vårt samhälle, men som väljer att inte agera. Att agera, har man ju fått lära sig, kan leda till socialt stigma, men framför allt är motståndet hopplöst. Att göra motstånd liknas vid att opponera sig mot naturlagar. Migrationen beskrivs som ”flöden”, politikernas planer beskrivs som ”migrationsverkets prognoser”, som om det handlade om väderleksrapporten. Makten beskriver sitt stora migrationsprojekt i passiva termer: ”...medborgarskap tilldelades...” istället för det mer adekvata ”...vi delade ut medborgarskap...”, ständigt detta mjuka disempowerment av landet, detta upphöjande av hopplöshet och handlingsförlamning till eftersträvansvärd samhällelig norm (jag provoceras till vanvett av denna defaitistiska samhällsnorm, därför kan jag ibland även bli tämligen irriterad på den defaitism som läcker in här på forumet, ursäkta om jag blir halsstarrig ibland, Edgerton).

De neutrala medborgare som jag beskrev ovan, måste fås att förkasta passiviteten som norm, deras ögon måste öppnas för att detta handlar om politik, det är våra ”ledares” val att bedriva denna absurda självförbrännande linje. Väljarna måste lära sig att lägga ansvaret där det hör hemma. Och att agera därefter.
Senast redigerad av BarrySlisk 2019-07-22 kl. 08:47.
Citera
2019-07-22, 08:58
Medlem
"Problemet för Brandkärrsborna är trångboddheten. […] I flera fall bor fem personer i en etta eller sju personer i en tvåa. Därmed är det många som alltid överträder gränsen för hur mycket vatten som ingår i hyran trots att de är sparsamma.

Abdi Hussein bor med sin fru och fem barn i en lägenhet på 70 kvadratmeter. Efter att vattenmätarna installerades fick han 800 kronor extra i vattenräkning
"

citerar fasligt i sitt ovan inlägg där hans växling mellan 30-talets sossepolitik och beskrivning av nutida sosse-Sverige bara saknar Lubbe Nordströms resa i Sverige för att bli fullständig i sin skrämmande beskrivning av sossarnas svek mot sina väljare, sin politiska ideologi och sig själva från Palme och framåt.
Analogin härifrån - med ett hack för Carlsson - fram till nuvarande illasmakande skämt till statsminister är inom sossarna spikrak. Röster framför allt, som ramas in genom en försvenskad sosse-international. (Löfvens valtal i Vasa-parken 2014 dominerades av kriget i Syrien)

Den beslutsamhet som sossarna med Myrdal som galjonsfigurer visade och genomdrev ända upp till miljonprogrammen för att ge drägligt liv (om den inneboende statsmonolitiska myrdalska beskäftigheten kan bortses från ett tag) för invånarna i vårt land, försvann tyst med de röstmaximerande sossarna från 90-talet och framåt med Malmö som första exempel.

Vad tyst de också har varit från Bonniers Sydsvenskan om Malmös väg. Lika tyst från Per T Ohlsson, Per Svensson (då) och Heidi Avellan som från sossarnas med Reepalu i spetsen som i alla år föreskrev var det skulle bära hän.
Bonnier - Sverige hade inte sett ut som idag om förlaget varit ett renodlat bok- och veckotidningsförlag - och sossarna jämte neoliberalismen (det spelar ingen roll vilka av dem som för perioden sitter i Rosenbad) är i symbios med varandra.

Nu blir det för sossarnas att hitta nya Myrdalare och Nordströmare och söka återuppbygga och återställa vad dessa påtalade och ivrade för skulle genomföras då för snart 90 år sedan, och som faktiskt genomfördes i den humana anständighetens namn.

Men det kan inte sossarna (och för neoliberalerna är det mindre angeläget) för den skattebas som ett homogent och strävsamt arbetande folk förra seklet utgjorde en garanti för, eroderas i snabb takt idag och projektet - om det finns annat än som munväder - blir än mer omöjligt att genomföra med en snabbt växande befolkning i den klass som det vänder sig till, och som sossarna inte för allt i världen vill omfördela pengar från till anständiga boendeförhållanden för dem.

Sossarna sitter i en rävsax som lamslår konstruktiv politik och bara kan leda åt ett håll för alla utom minoriteten besuttna i Sverige.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2019-07-22 kl. 09:09.
Citera
2019-07-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk

1 -migration är önskvärt

Kampen står främst om medborgarna i kategori 3, som väl fortfarande får antas vara den enskilt största kategorin. Många i min bekantskapskrets är sådana personer: de är de passiva medlöparna. De tar inte ställning, men genom sin passivitet, genom att inte protestera, tryggar de ledarskapets fortsatta maktinnehav.
Fega kräk är de, Kategori 3 av din indelning. Kanske har du rätt, om 82% av de röstande lägger sin röst på Sjuklövern och det ganska ömkliga SD fick 18%. Nästan så att Kategori 3-stämpeln förtjänas av... SD! Eller de kan anses tillhöra Kategori 1, i likhet med övriga, men med mindre entusiasm?

Hur som helst ansåg 70% av svenskarna själva 2016, enligt Demoskop-undersökning, att invandringen var för omfattande:

Citat:
70 procent av befolkningen anser att invandringen till Sverige är för stor. Siffran kan jämföras med 2015, då samma grupp utgjorde 58 procent av befolkningen. 2012 var siffran 45 procent. Man anser även att invandringen idag är dyrare än någonsin.

Den skillnad som tidigare år har funnits mellan låg- och högutbildades attityd till invandringen fortsätter att minska. Personer med lägre utbildningsnivå är förvisso fortfarande mer kritisk till invandringen än högutbildade, men den största ökningen av invandringskritiken har skett hos personer med högre utbildning.

Moderatväljarna är den väljargrupp som under det senaste året blivit markant mer negativ till invandringens storlek. Gruppen har ökat med 20 procentenheter på ett år och partiets sympatisörer är efter SD-väljarna mest kritiska till invandringens storlek.

Centerpartiets väljare befinner sig på störst avstånd från sitt partis uppfattning i frågan. Migrationsvolymens kritiker dominerar över de volympositiva med 40 procentenheter.

http://www.dnv.se/nyheter/demoskop-undersokning-majoritet-av-svenskarna-anser-att-invandringen-ar-for-stor/

Såvitt jag erinrar har det alltid funnits fler svenskar för en minskad invandring än för en ökad, sen saken började undersökas mer eller mindre regelbundet (början av 90-t?). Principiellt kan man ju vara positiv till invandring även om man sätter en kvot på en (1) handplockad raketingenjör eller annan spetskompetens om året och inte tillåter någon annan invandring.
Senast redigerad av Kinuski 2019-07-22 kl. 09:11.
Citera
2019-07-22, 09:29
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Den resignation inför mångkultur och samhälleligt förfall, som du beskriver, skall nog inte underskattas. Den är ett av deras främsta vapen (kanske det främsta?) i kampen om väljarna.
... därför kan jag ibland även bli tämligen irriterad på den defaitism som läcker in här på forumet, ursäkta om jag blir halsstarrig ibland, Edgerton).

De neutrala medborgare som jag beskrev ovan, måste fås att förkasta passiviteten som norm, deras ögon måste öppnas för att detta handlar om politik, det är våra ”ledares” val att bedriva denna absurda självförbrännande linje. Väljarna måste lära sig att lägga ansvaret där det hör hemma. Och att agera därefter.
Håller i princip med men du gör samma fel som så många andra. Förväxlar vad folk säger med vad folk gör. Ord och handling är inte samma sak. Speciellt inte i Sverige där vi upphöjt "säga en sak och göra en annan" till ett nationellt särdrag. Kallas för politisk korrekthet.

Medborgarna är inte passiva. De är bara inte tydliga i ord vad de faktiskt gör.
"White flight" är en sådan sak som få "erkänner" öppet.

Politiker har vänt på detta och säger sig göra saker men är passiva. Men i grunden är det samma sak att "säga en sak och göra en annan".

När medierna klankar ner på vad politiker gör och på vad folket säger blir det därför ett politiskt handlingsförlamat samhälle där förändring effektivt motarbetas. Ett "konservativt filter" som hindrar politiskt nytänkande lamslår även vänstern och vänsterliberala. Tankepolisen i medierna är lika effektiva som Röda Khmerer, revolutionsgardet i Iran eller KGB någonsin var. Politiskt nytänkande är revolutionärt och farligt för den härskande eliten. Det i ett land som annars snabbt anammar ny teknik.

Vänstern och liberaler är inte progressiva. De är stockkonservativa och helt utan nytänkande.
De vänder sig fortfarande till en tänkare från 1800 talet, Marx, för att lösa samhällsfrågor på 2000 talet.

De är i och för sig bättre än de som vänder sig Bibeln och Koranen för svar på samhällsfrågor och som inte insett att religion handlar om moralfrågor för individer inte om samhällets organisation som Marx idéer saluförde.
http://www.marxist.se/karl-marx-manniskan-teoretikern-och-revolutionaren

Men det är helt otidsenligt i dagens samhälle. Det är inte ett steg i utvecklingen utan ett politiskt sidoskott som inte bär frukt för mänskligheten utan tvärtom bara suger energi från oss alla.

Det är högern och den gamla borgerligt konservativa rörelsen som idag är den progressiva rörelsen i samhället.

Rådet jag ger dig och alla andra Barry är att inte lyssna på vad folk och politiker säger i medierna utan att istället se vad folk och politiker faktiskt gör. Det är en enorm skillnad. Det blir en form av Kremlologi av vad som sker bakom mediernas PK-kulisser.
Det är inte folket som är passiva utan politikerna.

Lite som med barn fast tvärt om. "Barn gör inte som du säger utan som du gör"
Citera
2019-07-22, 10:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Den resignation inför mångkultur och samhälleligt förfall, som du beskriver, skall nog inte underskattas. Den är ett av deras främsta vapen (kanske det främsta?) i kampen om väljarna. Åtminstone nu, när blott ett marginellt fåtal fanatiker fortfarande tror på argumenten om migranternas lönsamhet.

1 -migration är önskvärt

Människorna i kategori 3 är angenäma individer att samtala med, de är socialt smidiga och inte lagda för konflikt. Jag pratade med en man igår, boende i ett villasamhälle, omgivet av miljonprogram. Han sade något i stil med ”ja, vi bytte dagis, så att dottern skulle sig lära prata normal svenska. Ja, mångkultur fungerar dåligt, men nu ser ju situationen ut så här och vi får göra det bästa utav den.”

Jag pratade med en välvillig dam -inte batikhäxa, nota bene- som vill slå ett slag för integrationen och försöker lära migrantkvinnor vårt språk: ”ja, de försöker verkligen, men de är ju inte anställningsbara och kommer aldrig bli det. De här kvinnorna och deras barn kommer bara bli en börda för samhället, men nu ser ju situationen ut så här och vi får göra det bästa utav den.

Jag känner en lärarinna i en kaozskola. Hennes elever är samtliga migranter och följaktligen hopplösa. Med en blandning av plikttrogenhet och uppgivenhet säger hon om sitt arbete: ”ja, mina elever är ju hopplösa, de hör inte på mig, de utsätts för hedersförtryck, de bedriver kriminalitet. Det kommer aldrig fungera bra, men, men... nu ser ju situationen ut så här och vi får göra det bästa utav den.”

Dessa tre är alltså representanter för kategori 3 -det befolkningssegment som ser hoten mot vårt samhälle, men som väljer att inte agera. Att agera, har man ju fått lära sig, kan leda till socialt stigma, men framför allt är motståndet hopplöst. Att göra motstånd liknas vid att opponera sig mot naturlagar. Migrationen beskrivs som ”flöden”, politikernas planer beskrivs som ”migrationsverkets prognoser”, som om det handlade om väderleksrapporten. Makten beskriver sitt stora migrationsprojekt i passiva termer: ”...medborgarskap tilldelades...” istället för det mer adekvata ”...vi delade ut medborgarskap...”, ständigt detta mjuka disempowerment av landet, detta upphöjande av hopplöshet och handlingsförlamning till eftersträvansvärd samhällelig norm (jag provoceras till vanvett av denna defaitistiska samhällsnorm, därför kan jag ibland även bli tämligen irriterad på den defaitism som läcker in här på forumet, ursäkta om jag blir halsstarrig ibland, Edgerton).

Svaret står redan i MSB-skriften "Om krisen eller Kriget kommer".
Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska
Citera
2019-07-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Håller i princip med men du gör samma fel som så många andra. Förväxlar vad folk säger med vad folk gör. Ord och handling är inte samma sak. Speciellt inte i Sverige där vi upphöjt "säga en sak och göra en annan" till ett nationellt särdrag. Kallas för politisk korrekthet.

Och hyckleri utmärker nog de flesta som uttalar sig positivt om mångkulturen och massinvandringen, men sedan lever så fjärmade från detta som möjligt. Jag kommer att tänka på en liten intervjubaserad undersökning i Sverige, som refererades på tråden för några år sen, om hur (i synnerhet?) kvinnor vurmade för invandringen, men sedan (som småbarnsföräldrar?) gjorde allt för att minska exponeringen för invandrare och invandringens konsekvenser. Fascinerande hur somliga kan kompartmentalisera så motstridiga uppfattningar utan synbar tillstymmelse till dissonans. Eller är det en biologisk drift, på ett icke alltid medvetet plan, att låta sig erövras av vilden, och så snart fortplantningen är överstånden sätta sig i säkerhet för sig och sin avkomma? Jag kommer inte i skrivande stund på något lämpligt sökord för att dra fram den ur trådens djup.
Citera
2019-07-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Politiker har vänt på detta och säger sig göra saker men är passiva. Men i grunden är det samma sak att "säga en sak och göra en annan".

När medierna klankar ner på vad politiker gör och på vad folket säger blir det därför ett politiskt handlingsförlamat samhälle där förändring effektivt motarbetas. Ett "konservativt filter" som hindrar politiskt nytänkande lamslår även vänstern och vänsterliberala. Tankepolisen i medierna är lika effektiva som Röda Khmerer, revolutionsgardet i Iran eller KGB någonsin var. Politiskt nytänkande är revolutionärt och farligt för den härskande eliten. Det i ett land som annars snabbt anammar ny teknik.

Vänstern och liberaler är inte progressiva. De är stockkonservativa och helt utan nytänkande.
De vänder sig fortfarande till en tänkare från 1800 talet, Marx, för att lösa samhällsfrågor på 2000 talet.

De är i och för sig bättre än de som vänder sig Bibeln och Koranen för svar på samhällsfrågor och som inte insett att religion handlar om moralfrågor för individer inte om samhällets organisation som Marx idéer saluförde.
http://www.marxist.se/karl-marx-manniskan-teoretikern-och-revolutionaren

Men det är helt otidsenligt i dagens samhälle. Det är inte ett steg i utvecklingen utan ett politiskt sidoskott som inte bär frukt för mänskligheten utan tvärtom bara suger energi från oss alla.

Det är högern och den gamla borgerligt konservativa rörelsen som idag är den progressiva rörelsen i samhället.

Rådet jag ger dig och alla andra Barry är att inte lyssna på vad folk och politiker säger i medierna utan att istället se vad folk och politiker faktiskt gör. Det är en enorm skillnad. Det blir en form av Kremlologi av vad som sker bakom mediernas PK-kulisser.
Det är inte folket som är passiva utan politikerna.

Lite som med barn fast tvärt om. "Barn gör inte som du säger utan som du gör"

Kanske jag var otydlig: jag menar att folk agerar. De agerar emellertid på den nivå, där de kan se konkreta resultat av sina val: på individnivå. Detta fenomen bevisas ju av dagisbytet jag skrev om, det är även beskrivet i Maja Liljas avhandling ”Det bästa för mitt barn” (det är väl denna avhandling du menar, Kinuski?) som ju tidigare varit uppe i tråden.

Att stora delar av folket emellertid tror sig inkapabla att påverka utvecklingen i stort, bevisas väl av vår nuvarande regering? Folket vill ha mindre invandring, och man kan ju rösta på mer migrationskritiska partier än S, Mp, C, V och L. Ändå sitter detta maktkonglomerat nu och styr vårt land. Jag tror folkets uppgivenhet är den främsta förklaringen till denna paradox. Folket tror helt enkelt inte att de, genom sitt röstande, kan påverka ”migrationsströmmarna” till Sverige.
Senast redigerad av BarrySlisk 2019-07-22 kl. 11:04.
Citera
2019-07-22, 10:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Kanske jag var otydlig: jag menar att folk agerar. De agerar emellertid på den nivå, där de kan se konkreta resultat av sina val: på individnivå. Detta fenomen bevisas ju av dagisbytet jag skrev om, det är även beskrivet i Maja Liljas avhandling ”Det bästa för mitt barn”, som ju tidigare varit uppe i tråden.

Att stora delar av folket emellertid tror sig inkapabla att påverka utvecklingen i stort, bevisas väl av vår nuvarande regering? Folket vill ha mindre invandring, och man kan ju rösta på mer migrationskritiska partier än S, Mp, C, V och L. Ändå sitter detta maktkonglomerat nu och styr vårt land. Jag tror folkets uppgivenhet är den främsta förklaringen till denna paradox. Folket tror helt enkelt inte att de, genom sitt röstande, kan påverka ”migrationsströmmarna” till Sverige.
Narrativet i media om "internationella avtal" & liknande som gör utvecklingen oundviklig har varit mycket effektiv.

Man hör detta argument ganska regelbundet. När man då påminner om hur Löfven stod & dillade om att det var omöjligt att införa gränskontroller pga. "internationella avtal", för att ett par veckor senare själv införa gränskontroller, verkar inte riktigt ha sjunkit in.

På likartat sätt kunde man inte plocka bort illegala zigenarläger på privat mark, tills man plötsligt kunde.

Politik är att vilja. Lagarna får man reda ut i efterhand.
Citera
2019-07-22, 11:07
Medlem
Citat:
Kanske jag var otydlig: jag menar att folk agerar. De agerar emellertid på den nivå, där de kan se konkreta resultat av sina val: på individnivå. Detta fenomen bevisas ju av dagisbytet jag skrev om, det är även beskrivet i Maja Liljas avhandling ”Det bästa för mitt barn”, som ju tidigare varit uppe i tråden.
NB: min fetning ovan. Det var namnet jag sökte.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det. Man kan också fråga hur det kommer sig att andra länder som skrivit på samma konventioner kan föra en helt annan politik; den följdfråga som bör infinna sig är då om någon bryter mot konventionerna eller att de helt enkelt medger ett utrymme för olika politik. Men som den dåvarande GD:n för Migrationsverket, Anders Danielsson, sa, så var det alla andra som hade fel, inte han eller Sverige.
Citera
2019-07-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Så är det. Man kan också fråga hur det kommer sig att andra länder som skrivit på samma konventioner kan föra en helt annan politik; den följdfråga som bör infinna sig är då om någon bryter mot konventionerna eller att de helt enkelt medger ett utrymme för olika politik. Men som den dåvarande GD:n för Migrationsverket, Anders Danielsson, sa, så var det alla andra som hade fel, inte han eller Sverige.

Min fetning.

Anders Danielsson har jag för några år sedan i annan tråd i ett längre inlägg givit min bild av.
Han representerar den värsta sorten av människor i min värld: den höge myndighetspersonen men landsförrädare bliven p g a en stukad narcissism (som sparkad chef på Säpo). Psykologiskt är han lätt att läsa som en bok som alla enkla personer. Sprungen ur fabrikshem i skånska sockerbetslandskapet men ansedd ha läshuvud.
Danielssons maktposition som sedermera envåldshärskare på Migrationsverket flyttar upp objektet till denna tråd, annars skulle han kunnat avfärdats i en skvallertråd om han dött ut på Elefantkyrkogården i regeringskvarteren.

Den skadsjutne typen lördagsintervjuades i P1 som avgången GD för ca två år sedan och där förstärktes bilden av en rämnad självbild men inte stridslysten junker som hämnades med personlig signalpolitik till MÖ:s alla flyktingsmugglare. Objektet själv skröt i Sveriges Radio med sin egenartade aktivism inramad av den heliga värdegrunden (vad betyder detta begrepp?) som var återkommande i den ilskne Danielssons vokabulär som därmed gjorde sig oåtkomlig för kritik, mot vilket den ursvage statsminister bara hjälplöst kunde skära tänder åt på håll.
Anna Dahlberg i Expressen klagade först men för sent och tror jag som den ende i MSM.

Anders Danielsson – man kunde skönja den ödleaktiga konturen i hans ansikte när han gick till atttack menande sig oförstådd och alla andra oinsatta – representerar urtypen av landsförrädiska statstjänstemän som antingen sätter personliga hämndbegär eller den bekväma pk-ismen före allt annat, bl a Sveriges väl och ve, eller både ock.
Fienden finns överallt och oftast är det egennyttan eller ett kränkt JAG som konstituerar dem.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2019-07-22 kl. 12:20.
Citera
2019-07-22, 12:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Narrativet i media om "internationella avtal" & liknande som gör utvecklingen oundviklig har varit mycket effektiv.

Man hör detta argument ganska regelbundet. När man då påminner om hur Löfven stod & dillade om att det var omöjligt att införa gränskontroller pga. "internationella avtal", för att ett par veckor senare själv införa gränskontroller, verkar inte riktigt ha sjunkit in.

På likartat sätt kunde man inte plocka bort illegala zigenarläger på privat mark, tills man plötsligt kunde.

Nyligen skrev Jenny Nordberg i SvD, att efter beslutet 1975 om en ny migrationspolitik, så inledde staten "ett massivt utbildnings- och påverkansprojekt" för att forma väljarnas inställning till den nya migrationspolitiken.

Citat:
Historikern och forskardoktorn i minoritetsstudier Mats Wickströms fascinerande forskning vid Åbo Akademi visar hur ett massivt utbildnings- och påverkansprojekt sedan tog vid för att ändra attityder i Sverige, både hos utbildningsväsendet och inom press och media, för att bättre anpassa Sverige till en mer modern och internationell tid.

https://www.svd.se/mangkultur-numera-ursvenskt--anda-missar-vi-poangen

Jag skulle välja en annan formulering än Jenny Nordberg. En massiv hjärntvätt sjösattes i Sverige.

Svenskarna utsätts för en massiv hjärntvätt från späda barnsben för att forma svenskarnas attityder jämte en finmaskig övervakning, yrkesförbud m.m. - i likhet med andra totalitära upplägg.

"How completely the imposition of a comprehensive authoritarian creed stifles all spirit of independent inquiry; how it destroys the sense for any other meaning of truth than that of conformity with the official doctrine; how differences of opinion in every branch of knowledge become political issues — these must be seen in one of the totalitarian countries to be appreciated."

Denna "[stifling of] all spirit of independent inquiry"; "[the destruction] of the sense for any other meaning of truth than that of conformity with the official doctrine" och "how differences of opinion in every branch of knowledge become political issues" är lätt att varsebli i Sverige.

Svenskarna har tvingats att vandra långt på "the road to serfdom".
Citera
2019-07-22, 12:40
Medlem
StuGs avatar
Glädjande och intressant att debatten på flera håll passerat frågan om "är massinvandring från tredje världen bra?" till multikulturalism som politiskt system.

Det har suttit långt in hos de vanligaste kritikerna i MSM att lyfta ideologin bakom. Varför? Det är som en blind fläck.

Förespråkare brukar märkligt nog inte vilja lyfta fram projektet med stolthet - som är brukligt med andra s k reformer: ATP, dagis et c.
Man försvarar ett system med näbbar och klor, t o m genom att smutskasta och misstänkliggöra kritiker - utan vilja prata om systemet i sig! Istället håller man upp andra saker som "flyktingar" eller på senare år "Värdegrund". Som om man tvivlar på att multikulturalism som system skulle vara lätt att försvara och förklara för folket. Man verkar inte vilja att folket skall veta att det är ett politiskt system som heter multikulturalism man upplever utan att det är "flyktingmottagande". Och när det bränner till närmast skyller man på "internationella konventioner "

Man vill till varje pris undvika att tala om den produkt man tvingat svenska folket att köpa. Då kan man inte vara särskilt stolt över sin produkt?

Det här klippet visar på ett pedagogiskt sätt varför multikulturalism är en sådan kultur- och människofientlig politik. Man använder Japan som exempel (men kunde använt Sverige 1960). Det passar särskilt till politiskt naiva personer med sunt förnuft, t ex släktingar och vänner som börjat tvivla på statens propaganda. Som tror att det bara handlar om Sverige och "sossarnas" eller "Reinfeldts" "invandringspolitik". Eller journalister som känt hur poletten börjar röra på sig...
https://youtu.be/lhEGzb-pGrA
Senast redigerad av StuG 2019-07-22 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in