2019-07-20, 21:43
Medlem
Ginns exempel från trafikfpl som med skadade stab ochvutan sidroder flugit ett tag. Ex en 747 i japan. Även mindre plan som lyckats landa. På en bild från DN på en bärgare menar jag att höger stabbe finns. På en bild på marken finns v stabbe. Och båtbilden som bärgar ett objekt menar jag är fena plus sidroder men kan vara vinge.
Inga länkar

Har inte hittat säkra bilder på vinge.

Horis stabb gör normal att planet vill pitcha upp dvs nos upp. Ryker det är det backen som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Den initierande, eller den primära, orsaken är ju höljd i dunkel. Många anser att planet rimligen har dykt/vikt tämligen intakt med 60° till ca 2000-2300m (inverterat eller ej) där vingbrott sker. På goda grunder. Ok.

Vi har en del teorier om vad som initierat det hela. Vi har dessutom inte sett ena staben (bakvingen) och fenan, mig veterligen. (Vi har heller inte vetskap om att alla 9 faktiskt påträffades i eller i direkt anslutning till planet, mig veterligen. Men jag *tror* det är så. Men har aldrig sett den uppgiften tydligt uttalad.)

Senaste sidorna har teori om att fena och/eller stabbe skulle kunnat lossna helt eller delvis som initial orsak. Intressant.
Även om det torde te sig förvånande att det sker vid låg belastning som final inför hopp borde (?) vara kan det ju vara en orsak. Antag nu att det sker. Stabbe eller höjdroder eller sidroder lossnar helt eller delvis. - Kan då fortsatt färd då uppnås?

- Dvs, möjligen ett minskat tryck ned på stabbe (som är borta) leder till nos upp, som efter svar från pilot leder till fortsättningen. Dvs, stall/vikning i -2000m följt av ”vingklipp”.

- Ni som är aerodynamiker, är det troligt att ett plan kan dyka som detta gjort *utan* stabbe/fena?
Citera
2019-07-20, 21:45
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Intressant. Lät det som Motorvrål? Vi har tidigare i tråden diskuterat det ljud som hördes under den sista delen av fallet. (Filmklipp)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen

Känner du igen det här ljudet?

Möjligt. Det är svårt att säga. Det kom kanske ”med vinden” för det jag hörde var 2-3 sekunder. Max.
Citera
2019-07-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Det var ett motorvrål i fallande. Svårt att förklara. Ungefär som när plan ska landa men plötsligt måste gasa på järnet för att lyfta igen. Just den där ”vändningen” i motorljudet. Hmm... skulle behöva hitta ett exempel.

Nånstans i den här videon finns säkert en motsvarighet till ljudet: https://m.youtube.com/watch?v=kgrgn9OULLM
Citera
2019-07-20, 21:49
Medlem
Bild på h vinges brottyta. Var hittar du det?

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har för mig att det funnits bilder på bägge stabilisatorhalvor, dock ej säker.

Om man tappar halva stabben och höjdrodret fungerar är flygmaskinen fortfarande flygbar men man krymper envelopen; dvs det flygbara området.

Men om man tappar hela blir det inte frågaon om nos upp utan nos ned till maskinen har nosen ungeför rakt ned. Anledbingen är att alla flygplan i denna klass byggs stabila så att tyngdpunkten lugger framför lyftkraftscentrum på huvudvingen.
Tar du bort den nedåtriktade kraften stabben ger så dyker maskinen obönhörligen tills tyngpunkten på maskinen ligger rakt under flygmaskinens aerodynamiska centrum vilket lär bli betydligt mer än 60 grader nos ned(tippar på minst 75-80 grader. Efter detta kommer inte några manövrar alls kunna uppstå, möjligen svag nos upp när luftmotståndet ökar efter hand farten går upp, lite beroende på gaspådrag osv.

Vi ser inte en raktframåtrörelse där nosen dippar mot rakt ned utan sväng.
Utan stabilisator kommer man inte kunna stalla flygmaskinen då vingen kommer gå mkt mycket låg anfallsvinkel direkt, och farten öka. Slutfasen med sönderbrytning och spinn är fortfarande möjlig men troligen inte med de positiva G-belastningar vi ser spår i i brottytan på den lösa högervingens ytterdel. Det som borde hönda borde isf vart en betydligt mer successiv sönderbrytning där tex någon del lossnar av stora luftkrafter, orsakar snedanblåsning som sedan ytterligare skadar maskinen.
Här har vi en maskin som flyger aerodynamiskt stabilt med hög fart till en punkt där den ”omedelbart” går över till ”fritt fall med spinn”. Jag har svårt att se att det går förklara med en initial skada på strukturen.

Med tillgängliga data går det inte passa in att stabilisatorn lossnar, oavsett orsak. Detta m.ht hur maskinen rört sig från den avvek från normal kontrollerad flygning till den började spinna.
Citera
2019-07-20, 21:51
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genekrupa
Nånstans i den här videon finns säkert en motsvarighet till ljudet: https://m.youtube.com/watch?v=kgrgn9OULLM

Ja, det liknar ljudet vid 01:14.
Citera
2019-07-20, 21:54
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
https://youtu.be/yLLG2_ErvJs
1:30 in, nått sånt ljud?

Ungefär så ja. Ljudet gav tanken ”de störtar” och efter ”det där lät INTE bra”. Men det är svårt att återskapa så här en vecka senare. Och jag hörde inte något mer än ett par sekunder.
Citera
2019-07-20, 21:57
Medlem
LeeVans avatar
Vrider man upp ljudet så hörs här vid 2:20 ett närbesläktat ljud till vad som hördes i filmklippet för det aktuella fallande planet och här finns ingen motor så ljudet uppstår när en massa klyver lufthavet.

https://youtu.be/ER1PGYe9UZA?t=6

F.ö. en fullkomligt otroligt hissnande ”flygtur”.
Citera
2019-07-20, 21:59
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Ja, det liknar ljudet vid 01:14.
Jag är ingen expert men lite om motorer kan jag och det ljudet är väldigt typiskt för en motor som skär ihop pga av överhettning eller oljeläckage...
Citera
2019-07-20, 22:00
Medlem
Om v stabbe går av kommer du vika vänster. Om piloten tror att han stallat utan spin så är full gas logiskt ffa om han inte tror att han är i spinn. Kan även vara så att motorpådraget är koplat till att han tror att spinnen är hävd på lägre höjd o vill ha fart igen. Men han har inte fattat att stabben är väck.

Farten ger lyftgraft som ger en viss utblaning men kraftwn på vingarna är för stora. Utan elevatorn kommar han troligen pitcha upp igen och då rykee vingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Just det där med motorvrål som flera vittnen pratar om förbryllar mig mycket.
Normalt drar man ju av till tomgång om det går åt skogen.
Talar emot desorienterad pilot som jag tidigare trodde på i linje med Svenssons teori.
Tänker nu snarare att nåt katastrofalt hänt redan på 13000ft

Minns ett av mina första pass med lärare. Jag tabbade mig i en vikning och läraren tog över min hand som var runt trottelspaken (Cessna) och drog av snabbare än man bör, med en rejäl avgasknall som följd. Nåja, kuriosa, men vill säga att det är basic flygträning för alla att lösa ett sånt problem
Citera
2019-07-20, 22:04
Medlem
Från 4 till 2000 är det ingen spinn. En spin går runt runt vertikalt utan större ökning av fart. Det är en dyksväng utan spinn.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Att det gick i spinn är nog det troligaste, men jag tror att piloten hävde spinnen, men fick överfart i urgången. Lätt hänt, och har man då otur så går något sönder. I en utvecklad spin är både fart och (relativt låg) G-belastning konstant, så det är osannolikt att planet bröts sönder i själva spinnen.
Citera
2019-07-20, 22:09
Medlem
De farter som indikeras i postade diagram UTESLUTER HELT en spin. En spin är vertikalt långsam då kontrollytur ger stort luftmotstånd. Initialt kan det kanske vara en stall. Jag tror att v stabbe gick av. Med vikning vänster o störtdykning i upprättläge. Från 2000 till mark är det ingen stall. Vingen är av. Planet singlar roterandes ner med kroppen först.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Osannolikt att man häver spinn och sen knäcker kärran med överfart. Eller? Har bara provat spinn en handfull ggr, alla med instruktör.
Citera
2019-07-20, 22:12
Medlem
MuseMusses avatar
Förstår verkligen inte att ingen bara hoppade ut innan krashen? Förstod dom inte allvaret innan det var för sent, eller litade de på piloten?

Jag tycker det är någonting som inte stämmer här, är det en dörr mellan cockpit och där hopparna satt? och öppnar piloten dörren där hopparna skulle ut? Tror det är mycket möjligt att piloten tog sitt liv och ville inte dö ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in