2019-07-20, 13:38
Medlem
Enligt statistiken är det fan så farligare att flyga i planet upp än själva hoppet.
Dessa plan har alltid max och lite till i startvikt..det tummas säkert mycket här på reglerna..
Citera
2019-07-20, 13:40
Medlem
JonasFBs avatar
Den initierande, eller den primära, orsaken är ju höljd i dunkel. Många anser att planet rimligen har dykt/vikt tämligen intakt med 60° till ca 2000-2300m (inverterat eller ej) där vingbrott sker. På goda grunder. Ok.

Vi har en del teorier om vad som initierat det hela. Vi har dessutom inte sett ena staben (bakvingen) och fenan, mig veterligen. (Vi har heller inte vetskap om att alla 9 faktiskt påträffades i eller i direkt anslutning till planet, mig veterligen. Men jag *tror* det är så. Men har aldrig sett den uppgiften tydligt uttalad.)

Senaste sidorna har teori om att fena och/eller stabbe skulle kunnat lossna helt eller delvis som initial orsak. Intressant.
Även om det torde te sig förvånande att det sker vid låg belastning som final inför hopp borde (?) vara kan det ju vara en orsak. Antag nu att det sker. Stabbe eller höjdroder eller sidroder lossnar helt eller delvis. - Kan då fortsatt färd då uppnås?

- Dvs, möjligen ett minskat tryck ned på stabbe (som är borta) leder till nos upp, som efter svar från pilot leder till fortsättningen. Dvs, stall/vikning i -2000m följt av ”vingklipp”.

- Ni som är aerodynamiker, är det troligt att ett plan kan dyka som detta gjort *utan* stabbe/fena?
Citera
2019-07-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Dom har varit namngivna här tidigare i tråden bara nån dag efter olyckan, visserligen inte alla och inte helt korrekt i vissa inlägg men dom flesta var namngivna dagen efter och vissa samma dag som olyckan.... Senast i torsdags fanns samtliga på en lista tidigare i tråden och den stämde med verkligheten.... En av dom förolyckade hade fått ett inlägg bara några timmar efter olyckan där en anhörig ställde en fråga: -Du var väl inte med i planet som for illa? Då svarade en annan anhörig: -Enligt dom uppgifter jag har fått var han tyvärr det... Sedan följer en hel del gråtandes emoji och hjärtan och sorgsna kommentarer Så himla tragiskt!

Nej fyfan vad hemkt!
Citera
2019-07-20, 14:19
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Även om det torde te sig förvånande att det sker vid låg belastning som final inför hopp borde (?) vara kan det ju vara en orsak. Antag nu att det sker. Stabbe eller höjdroder eller sidroder lossnar helt eller delvis. - Kan då fortsatt färd då uppnås?

- Dvs, möjligen ett minskat tryck ned på stabbe (som är borta) leder till nos upp, som efter svar från pilot leder till fortsättningen. Dvs, stall/vikning i -2000m följt av ”vingklipp”.

- Ni som är aerodynamiker, är det troligt att ett plan kan dyka som detta gjort *utan* stabbe/fena?

Planet i denna video stallar och går i spinn med hopparna kvar. Ena stabilisatorn lossar under tumlingen (syns i klippet). Piloten lyckas ändå landa planet.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Känner mig tjatig då jag länkat till detta klipp flera gånger, men tror att det finns paralleller till Umeå.
Citera
2019-07-20, 14:35
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Planet i denna video stallar och går i spinn med hopparna kvar. Ena stabilisatorn lossar under tumlingen (syns i klippet). Piloten lyckas ändå landa planet.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Känner mig tjatig då jag länkat till detta klipp flera gånger, men tror att det finns paralleller till Umeå.

Jorå, sett den och den är *mycket* intressant, av många skäl. Men den svarar inte på min fråga om fortsatt färd som plottats kan uppnås utan stabbe. Dvs, kan man förkasta eller ej teorin.

Youtube-klippet säger ett par intressanta saker i texten (som iaf jag, inte kan se i filmen). Kan inte röra sig/händerna, krävdes två att öppna dörren, inte förrän planet stabiliserade sig (kort) kunde de hoppa ut.
Ska vi tro på detta och dra parallell - så har troligen youtubepiloten lyckats häva spinn så att de kunnat hoppa ut. Sedan har youtubepilot lyckats landa.
Det finns många skillnader, de mest uppenbara är väl; olika plantyper, olika väder och sikt (viktigt), olika piloter.

// Det har ju visats en del liknande fall nu senaste dagarna. Kan inte hålla koll på hur många olika de egentligen är - men, det verkar förvånande hur ofta fallskärmshopparplan verkar stalla och gå i spinn. Med eller utan brott i plan. Känns spontant, som man ofta flyger på stallgränsen.
Citera
2019-07-20, 14:35
Medlem
raderat
Senast redigerad av Polkakung 2019-07-20 kl. 14:48.
Citera
2019-07-20, 14:36
Medlem
JonasFBs avatar
// borttaget, dubbelpost.
Senast redigerad av JonasFB 2019-07-20 kl. 14:43.
Citera
2019-07-20, 14:42
Medlem
JonasFBs avatar
Ok, för att förtydliga. Jag tror att en trasig eller helt borta stabbe kan initiera detta scenario. Helt möjligt.
Frågan var mer om fortsatt färd från dyk börjar ner till 2300 där plan byter till lodrätt ned är rimlig. Eller om plan i så fall mer troligen borde dyka långsammare eller på annat sätt.
(Dvs, ett strukturellt skadat plan färdas mindre ”strömlikt” i luften och därmed mindre fort och rakt.)
Citera
2019-07-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Ok, för att förtydliga. Jag tror att en trasig eller helt borta stabbe kan initiera detta scenario. Helt möjligt.
Frågan var mer om fortsatt färd från dyk börjar ner till 2300 där plan byter till lodrätt ned är rimlig. Eller om plan i så fall mer troligen borde dyka långsammare eller på annat sätt.
(Dvs, ett strukturellt skadat plan färdas mindre ”strömlikt” i luften och därmed mindre fort och rakt.)

Jag gissar ju bara, men förlorar man stabben skulle det troligen ge ett snabbt sjunk. Halva sträckan har ju påverkats aerodynamiskt så något annat försvann också halvvägs som gjorde flygplanet till en sten. Så jag ser det som ett rimligt scenario. Bland andra.
Citera
2019-07-20, 15:06
Medlem
Det är tråkigt att folk har dött, MEN :
De sysslade med en farlig sport och olyckan kostar oss skattebetalare massor av pengar. Så det borde införas mycket högre krav från statens sida om folk ska få fortsätta med den här sporten.
De som deltar borde också tvingas att vara med och betala vad det kostar när det går åt skogen.
Många lär väl klaga på mina åsikter men det klarar jag
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2019-07-20 kl. 15:08.
Citera
2019-07-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
De sysslade med en farlig sport och olyckan kostar oss skattebetalare massor av pengar. Så det borde införas mycket högre krav från statens sida om folk ska få fortsätta med den här sporten.
De som deltar borde tvingas att vara med och betala vad det kostar när det går åt skogen.
Ska man tänka på det sätter så ska övervikt och andra riskbeteenden också betala vad det kostar.
Citera
2019-07-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
De som deltar borde också tvingas att vara med och betala vad det kostar när det går åt skogen.

Dina (vanligt favorituttryck följer) surt förvärvade pengar förbrukas i högre tempo för att hantera alla utryckningar efter diverse bilolyckor mm. Och hur mycket skall alla bärplockare betala i "bärskatt" för att man nu och då behöver ut och söka efter någon som gått vilse? Hur tänkte du dig hantera alla som rider? Spelar fotboll? Ishockey? All fjällräddning? Sökandet efter en stor mängd fiskare som ramlat i och (kanske) drunknat?

Fallskärmshoppning är farligare än en hel del andra saker - men det betyder fortfarande inte att fallskärmshoppning är särskilt farligt. Är inte så att folk dör som flugor.

Det är lätt att få tunnelseende när någonting som denna olycka inträffar. Rätt många i denna tråd som lider rätt rejält av tunnelseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in