Citat:
Ursprungligen postat av
Tillsson
Planet i denna video stallar och går i spinn med hopparna kvar. Ena stabilisatorn lossar under tumlingen (syns i klippet). Piloten lyckas ändå landa planet.
https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc
Känner mig tjatig då jag länkat till detta klipp flera gånger, men tror att det finns paralleller till Umeå.
Jorå, sett den och den är *mycket* intressant, av många skäl. Men den svarar inte på min fråga om fortsatt färd som plottats kan uppnås utan stabbe.
Dvs, kan man förkasta eller ej teorin.
Youtube-klippet säger ett par intressanta saker i texten (som iaf jag, inte kan se i filmen). Kan inte röra sig/händerna, krävdes två att öppna dörren, inte förrän planet stabiliserade sig (kort) kunde de hoppa ut.
Ska vi tro på detta och dra parallell - så har troligen youtubepiloten lyckats häva spinn så att de kunnat hoppa ut. Sedan har youtubepilot lyckats landa.
Det finns många skillnader, de mest uppenbara är väl; olika plantyper, olika väder och sikt (viktigt), olika piloter.
// Det har ju visats en del liknande fall nu senaste dagarna. Kan inte hålla koll på hur många olika de egentligen är - men, det verkar förvånande hur ofta fallskärmshopparplan verkar stalla och gå i spinn. Med eller utan brott i plan. Känns spontant, som man ofta flyger på stallgränsen.