2019-07-20, 02:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Borde inte ett plan klara att tas upp efter ett fall i max hastighet och max last utan att riskera vingbrott. I så fall borde man sänka maxlasten. Det borde i alla fall inte gå att köra sönder planet på det här sättet.
Men jag förstår att detta plan egentligen inte i första hand är avsett för hoppning utan lättare transporter. Då tar man inga såna här risker.

Det går ju att förstärka. Men helst skall ju planet inte bli så tungt så att det inte kan flyga.
Citera
2019-07-20, 02:57
Medlem
vet inte om detta kommenterats, men det är inte vingen. det är vä horiz stabilisator med höjdroder. liggandes upp och ner. verkar avsliten invid flygplanskroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Tydligare bild på vingen som bärgats: https://www.svtstatic.se/image/wide/992/22980978/1563113092?quality=70&format=auto

Bild tagen från denna artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/flygkrasch-i-umea-mindre-plan-har-gatt-ned

https://www.google.com/search?rlz=1C1GGRV_enSE753SE753&biw=1265&bih=575&t bm=isch&sa=1&ei=SE0yXbDsMcOyrgTXtI-4Aw&q=flygkrasch+ume%C3%A5+vinge&oq=flygkrasch+ume %C3%A5+vinge&gs_l=img.3...746126.748392..749549... 0.0..0.50.275.6......0....1..gws-wiz-img.......0j0i30j0i8i30.n5 RG-0WSi-s&ved=0ahUKEwiwsJHejMLjAhVDmYsKHVfaAzcQ4dUDCAY&uac t=5#imgrc=kVjvm-UwcljoqM:

här ser man tror jag den hö stabilisator plus sidroder liggandes närmast hytten
Senast redigerad av AmandaLisandra 2019-07-20 kl. 03:01.
Citera
2019-07-20, 03:07
Medlem
Det här flygplanet sjunker snabbare än vad det hade kunna göra med någon vid spakarna och strukturellt fungerande. Dödsspiral, flatspin, inverterad eller brant spin borde aldrig ge dessa sjunkhastigheter.

Det enda jag kan komma på är vingbrott på höjd. Men varför skulle ett vingbrott ske i så låg fart?
Senast redigerad av Polkakung 2019-07-20 kl. 03:20.
Citera
2019-07-20, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Dumheter. Varför försöka antyda att yrkesfolk med tillgång till mer information än vi har skulle vara totalt inkompetenta?

Ja du tolkar det så.
Citera
2019-07-20, 03:59
Medlem
spin ger väl ett väldigt luftmotstånd och drag. med lägra fallhast som följd.

jag får intrycket att hela eller delar av stjärtpartiet är borta. v stab finns på bild på marken.

https://www.vk.se/2019-07-14/flygplan-har-kraschat-i-umea-nio-personer-har-omkommit

detta borde vara nedre del av stabilisator med sidroder

Citat:
Ursprungligen postat av Polkakung
Det här flygplanet sjunker snabbare än vad det hade kunna göra med någon vid spakarna och strukturellt fungerande. Dödsspiral, flatspin, inverterad eller brant spin borde aldrig ge dessa sjunkhastigheter.

Det enda jag kan komma på är vingbrott på höjd. Men varför skulle ett vingbrott ske i så låg fart?
Citera
2019-07-20, 04:28
Medlem
Citat:

För att kunna flyga eller accelera en maskin snabbast nedåt så flyger man väl inverterad?

För att kunna knäcka en ving så, mot stöttan, flyger man kanske inverterad? Själva brottplatsen antyder att vingen böjdes nedåt. Uppåt=nedåt

Läste någonstas, när denna beklagliga händelse uppdagades, att på Umeås flygplats står de småplanens sidoroder och fladdrar i jetplanens jetströmmar. Hann aldrig läsa mer men fick den uppfattningen att det på något sätt skulle slita på dessa delar.

Den lilla dippen som planet gör innan den våldsamma vänstersvängen skulle ju kunna antyda att den orsakas av höjdrodern. Som även separerades från planet på ett mer eller mindre märkligt sätt.

Litet tankar i natten.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-20 kl. 04:46.
Citera
2019-07-20, 06:20
Medlem
Citat:

Vad skulle hända om sidorodern alt. en av stabilationerna separeras och piloten använder "korsade roder". Som du lärde oss tidigare. Nu tror jag inte att de var situationen än men jag passar på och fråga ändå. Åt vilket håll svänger maskinen?
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-20 kl. 06:23.
Citera
2019-07-20, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
En video med en av tjejerna

https://vimeo.com/281067298

I vilket skick var planet?
Kolla 2,11 in i denna film, en spricka i taket just ovanför dörren. Vet dock inte om det är ett oviktigt innertak eller om det är bärande del?

Filmen är ca1år gammal så sprickan kan ha blivit större sen dess.

Kan sprickan ha att göra med att dörren var lite trög att öppna?
Senast redigerad av Hobadoo 2019-07-20 kl. 06:50.
Citera
2019-07-20, 07:15
Medlem
korsade roder är väl att skev- och sidroder är motsatta? om sidroret är borta är nog hela fenan borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Vad skulle hända om sidorodern alt. en av stabilationerna separeras och piloten använder "korsade roder". Som du lärde oss tidigare. Nu tror jag inte att de var situationen än men jag passar på och fråga ändå. Åt vilket håll svänger maskinen?
Citera
2019-07-20, 07:24
Medlem
alla bilder jag sett tolkar jag som bilder på horis o vert stab med elevatorer och sidroder.

notera även att HK aldrig konfirmerar att någon del av vingen gått av utan de säger "delar av planet separerades innan krasch". Media fattar inte den hinten utan tolkar det som en bekräfyese på vittnen som sagt att de sett vingen ramla av. Ett annat vittne såg tre delar falla i luften=v + h horiz stab + stjärtfenan.

flyger massor från umeå och har aldrig sett några småplan stå bakom trafflygen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
För att kunna flyga eller accelera en maskin snabbast nedåt så flyger man väl inverterad?

För att kunna knäcka en ving så, mot stöttan, flyger man kanske inverterad? Själva brottplatsen antyder att vingen böjdes nedåt. Uppåt=nedåt

Läste någonstas, när denna beklagliga händelse uppdagades, att på Umeås flygplats står de småplanens sidoroder och fladdrar i jetplanens jetströmmar. Hann aldrig läsa mer men fick den uppfattningen att det på något sätt skulle slita på dessa delar.

Den lilla dippen som planet gör innan den våldsamma vänstersvängen skulle ju kunna antyda att den orsakas av höjdrodern. Som även separerades från planet på ett mer eller mindre märkligt sätt.

Litet tankar i natten.
Citera
2019-07-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
och vad borde IAS varit på 4000m inför fällning? jag förstår att man vill flyga långsamt, men hur nära stallgräns. och stallgräns påverkas väl också av klaff? har spna små plan spoilers med?

som jag fattar det hade de ca 10 sekundmeter motvind på 4000m
Nästa sak som vi borde kunna få "lite undervisning" om här, är väderminima där uppe på 4000m höjd.
Varför har förresten ingen skrivit om detta, tidigare?
Alltså; krav på sikt? Samt minsta avstånd till moln - horisontellt o vertikalt??
Citera
2019-07-20, 07:41
Medlem
att man ställt kärran i hela världen är en mycket stark indikation på att man redan nu bedömer det vara ett icke-mänskligt fel. typ att stjärtpartiet slitits loss och stabilisatorer. som pilot tror jag inte ens man förstår att det har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in