2019-07-20, 18:00
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du måste även ta med nyttoaspekten. Nyttan med fallskärmshoppning är att ge några våghalsar en adrenalinkick. Utan trafik på marken skulle hela samhället stanna.

Den samhälleliga nyttan var inte på tal men visst - det kan diskuteras även det. Å andra sidan är glada människor en tillgång i samhället. De kanske jobbar bättre än de som inte lever ut sina drömmar osv.
Men som jag skrev ovan är vi lite off topic nu.

I övrigt vill jag skänka en tanke till alla drabbade. Fruktansvärd händelse. Jag hörde motorvrålet från min gård
Citera
2019-07-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Den samhälleliga nyttan var inte på tal men visst - det kan diskuteras även det. Å andra sidan är glada människor en tillgång i samhället. De kanske jobbar bättre än de som inte lever ut sina drömmar osv.
Men som jag skrev ovan är vi lite off topic nu.

I övrigt vill jag skänka en tanke till alla drabbade. Fruktansvärd händelse. Jag hörde motorvrålet från min gård

Just det där med motorvrål som flera vittnen pratar om förbryllar mig mycket.
Normalt drar man ju av till tomgång om det går åt skogen.
Talar emot desorienterad pilot som jag tidigare trodde på i linje med Svenssons teori.
Tänker nu snarare att nåt katastrofalt hänt redan på 13000ft

Minns ett av mina första pass med lärare. Jag tabbade mig i en vikning och läraren tog över min hand som var runt trottelspaken (Cessna) och drog av snabbare än man bör, med en rejäl avgasknall som följd. Nåja, kuriosa, men vill säga att det är basic flygträning för alla att lösa ett sånt problem
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-20 kl. 18:43.
Citera
2019-07-20, 18:55
Medlem
Jordgubbes avatar
I en avhandling av en läkare i samma stad 2009 nämns att landets lokala fallskärmsklubbar verkar ha egna förhållningssätt till risktagande och regler, och att det vore bra om detta styrdes upp, från lokal nivå och upp nationellt. Citat "…it is suggested that Swedish skydiving culture is carried by the local club rather than the national association. Even if the SFF has far-reaching powers over the clubs, the present findings imply that skydiving culture at the local drop zone and formal and informal hierarchical structures among skydivers are what really decides how rules are enforced, risk-taking behavior is seen, and if incidents and injuries are reported" (Study V, Result, sid 23) och "Perhaps the national Swedish skydiving organization should be viewed not so much as a pyramidal ‘nation’, but as a ‘confederacy’ where formal and informal hierarchical structures among skydivers on the local level are what really decides how rules are enforced, risk-taking behavior is seen, and if incidents and injuries are reported. // Perhaps a way of addressing safety issues and improving incident and injury reporting would be to work bottom-up instead of top-down, for instance by initiating and promoting discussions on the local drop zones. Regarding reporting, the narratives suggest simplicity as being of some importance. A web-based system may be worth trying. The narratives also seem to imply that anonymous reporting of incidents and injuries related to all aspects of skydiving, including aircraft ride and ground hazards, may be of benefit" (Study V, Discussion, sid 32). Nu var detta tio år sedan, har så skett eller råder ännu luddiga avväganden, informella hierarkier och varierade lokala förhållningssätt till risker och regler?
Citera
2019-07-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Just det där med motorvrål som flera vittnen pratar om förbryllar mig mycket.
Normalt drar man ju av till tomgång om det går åt skogen.
Talar emot desorienterad pilot som jag tidigare trodde på i linje med Svenssons teori.
Tänker nu snarare att nåt katastrofalt hänt redan på 13000ft

Minns ett av mina första pass med lärare. Jag tabbade mig i en vikning och läraren tog över min hand som var runt trottelspaken (Cessna) och drog av snabbare än man bör, med en rejäl avgasknall som följd. Nåja, kuriosa, men vill säga att det är basic flygträning för alla att lösa ett sånt problem

Ja, det förbryllar. Var i skeendet gav piloten gas. Efter planet tog en 180 g vänstersväng följde en dykning i 60 grader.Planet måste vara intakt i det skeendet annars kan inte den fart som uppgivits erhållas. Olyckan skedde efter klartecken för fällning erhållits.
Citera
2019-07-20, 19:04
Medlem
Randolph Carters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
En intressant och otäck film. Självklart drar man paralleller till olyckan i Umeå. Det är ju oundvikligt. Dessutom är det intressant att se hur människan beter sig i panik. Man kliver över och knuffar om det behövs, även om en mindre och svagare person (tjej?) är i vägen.

Edit: Hur i helvete lyckas man landa med ena stabilisatorn borta?

Så länge man har kvar halva så har man fortfarande stabilitet i flygplanet. Dubbelt så hög belastning på kvarvarande halva, och hälften av säkerhetsmarginalerna men fortfarande möjlighet att klara upp situationen. Har sett RC-plan tappa vänster stab-halva och landat säkert, inte samma risker men samma aerodynamik...
Citera
2019-07-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Ja, det förbryllar. Var i skeendet gav piloten gas. Efter planet tog en 180 g vänstersväng följde en dykning i 60 grader.Planet måste vara intakt i det skeendet annars kan inte den fart som uppgivits erhållas. Olyckan skedde efter klartecken för fällning erhållits.

Ja. Borde hållit rätt låga varv och trimmat för låg fart. Ok,en stall och kanske klippte åt vänster, där kanske man drar på. Men med nosen mot backen och skenande fart drar man ju av, vilket inte skett då enligt vittnen.
Ja jag vet inte hur man ska tolka det.

Eller kan ljuden misstolkats? Ett trasigt flygplan lär ju leva om en hel del. Hur höga varv kommer en vindmillande motor upp i vid en sån störtdykning?
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-20 kl. 19:12.
Citera
2019-07-20, 19:08
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Filmaren säger i slutet "I was feeling weird, he made a steep turn" och det var precis vad som hände i Umeå.

Min amatörmässiga analys är att Umeåplanet stallade vid den kraftiga svängen vi sett tidigare i tråden, sedan kom planet in i en spinn som piloten inte kunde häva. I fallet bröts planet delvis sönder, vinge, stabilisatorer etc. Att så sker ses på klippet.

Att det gick i spinn är nog det troligaste, men jag tror att piloten hävde spinnen, men fick överfart i urgången. Lätt hänt, och har man då otur så går något sönder. I en utvecklad spin är både fart och (relativt låg) G-belastning konstant, så det är osannolikt att planet bröts sönder i själva spinnen.
Citera
2019-07-20, 19:10
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
I en avhandling av en läkare i samma stad 2009 nämns att landets lokala fallskärmsklubbar verkar ha egna förhållningssätt till risktagande och regler, och att det vore bra om detta styrdes upp, från lokal nivå och upp nationellt. Citat "…it is suggested that Swedish skydiving culture is carried by the local club rather than the national association. Even if the SFF has far-reaching powers over the clubs, the present findings imply that skydiving culture at the local drop zone and formal and informal hierarchical structures among skydivers are what really decides how rules are enforced, risk-taking behavior is seen, and if incidents and injuries are reported" (Study V, Result, sid 23) och "Perhaps the national Swedish skydiving organization should be viewed not so much as a pyramidal ‘nation’, but as a ‘confederacy’ where formal and informal hierarchical structures among skydivers on the local level are what really decides how rules are enforced, risk-taking behavior is seen, and if incidents and injuries are reported. // Perhaps a way of addressing safety issues and improving incident and injury reporting would be to work bottom-up instead of top-down, for instance by initiating and promoting discussions on the local drop zones. Regarding reporting, the narratives suggest simplicity as being of some importance. A web-based system may be worth trying. The narratives also seem to imply that anonymous reporting of incidents and injuries related to all aspects of skydiving, including aircraft ride and ground hazards, may be of benefit" (Study V, Discussion, sid 32). Nu var detta tio år sedan, har så skett eller råder ännu luddiga avväganden, informella hierarkier och varierade lokala förhållningssätt till risker och regler?
Det där jobbas det med kontinuerligt. Jag har inget med SFF att göra utöver att jag hoppar i en SFF-ansluten (vilket alla klubbar i sverige är) klubb, men man får nog säga att säkerhetsarbetet som förbundet gör är på en väldigt seriös nivå om man jämför med hur det är i, vad jag upplever som, ALLA andra länder där det hoppas fallskärm för skojs skull. Jag upplever själv att det är mindre vilda västern nu än för tio-femton år sen, men det kan ju bero på tillfälligheter.

Men absolut, det skiljer sig ändå mycket mellan klubbar och extremt mycket mellan individer.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-20 kl. 19:16.
Citera
2019-07-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Att det gick i spinn är nog det troligaste, men jag tror att piloten hävde spinnen, men fick överfart i urgången. Lätt hänt, och har man då otur så går något sönder. I en utvecklad spin är både fart och (relativt låg) G-belastning konstant, så det är osannolikt att planet bröts sönder i själva spinnen.

Osannolikt att man häver spinn och sen knäcker kärran med överfart. Eller? Har bara provat spinn en handfull ggr, alla med instruktör.
Citera
2019-07-20, 19:23
Medlem
Att alla fallskärmshopparna bara sitter löst i planet är problemet.
Planet stallar pga för låg fart och cg för långt bak.
Planet viker åt vänster och dyker med nosen 60 grader nedåt ev i inverterat läge.
Folk faller då handlöst mot pilot och reglage då inget avskiljer förarutrymmet och hopparna.
Någon av hopparna har hamnat på gasreglaget som ger full gas.
Planet dyker med full fart nedåt och piloten kan inte göra något då han har åtta stycken hoppare över sig bland reglage och spakar ink.radio.
Planet bryts sönder pga den belastning det utsätts för.
Så tror jag.
Citera
2019-07-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin

Jag tror inte piloten försökte öka effekten. En propeller som driver ett plan i planflykt och plötsligt tappar motståndet, som vid nos ned, kommer att orsaka ljudförändringar.

Jag har lite svårt att se att en pilot med iaf några års erfarenhet kan göra sådana misstag. Men det är möjligt. Molnigt, turbulent, troligtvis både upp- och nedsvep och snabb övergång från VFR till IFR när hela kroppen är inställd på "seat of the pants"-flygning ger ett knivigt läge. Men det krävs nog fler eller andra omständigheter för att få ett plan att falla som en sten från höjd.
Citera
2019-07-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Att alla fallskärmshopparna bara sitter löst i planet är problemet.
Planet stallar pga för låg fart och cg för långt bak.
Planet viker åt vänster och dyker med nosen 60 grader nedåt ev i inverterat läge.
Folk faller då handlöst mot pilot och reglage då inget avskiljer förarutrymmet och hopparna.
Någon av hopparna har hamnat på gasreglaget som ger full gas.
Planet dyker med full fart nedåt och piloten kan inte göra något då han har åtta stycken hoppare över sig bland reglage och spakar ink.radio.
Planet bryts sönder pga den belastning det utsätts för.
Så tror jag.

Buntar man kraftigt för att exempelvis nå tyngdlöshet så brukar alla hamna i aktern efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in