2019-07-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
Om v stabbe går av kommer du vika vänster. Om piloten tror att han stallat utan spin så är full gas logiskt ffa om han inte tror att han är i spinn. Kan även vara så att motorpådraget är koplat till att han tror att spinnen är hävd på lägre höjd o vill ha fart igen. Men han har inte fattat att stabben är väck.

Farten ger lyftgraft som ger en viss utblaning men kraftwn på vingarna är för stora. Utan elevatorn kommar han troligen pitcha upp igen och då rykee vingen.

Köper inte det alls. Men vi gissar vi ju bara, din tes kanske stämmer.
Citera
2019-07-20, 22:16
Medlem
Som sagt, ljudet är 12s fördröjt.

Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Befann mig runt 6km från Storsandskär och det ljud som hördes på det avståndet var först ett normalt motor/propellerljud, sedan ett ökat gaspådrag som efter en stund övergår i ett tilltagande "rytande ljud" som varar kanske 30 sekunder. Liknelsen vid en looping är riktigt bra, först planflykt och därefter en uppåtgående resa där motor får jobba kraftigt och sedan nedfärden med acceleration som i detta fall ej övergår i planflykt utan bara fortsätter.

Borde stämma ganska bra med graferna som ritats upp, flyger normalt, gör ett pådrag som ger +70m i höjd och sedan en kraftig nedåtgående acceleration som slutar efter 30 sekunder då kroppen bryts sönder.

Ljudet från filmen hördes inte på så här långt avstånd
Citera
2019-07-20, 22:22
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuseMusse
Förstår verkligen inte att ingen bara hoppade ut innan krashen? Förstod dom inte allvaret innan det var för sent, eller litade de på piloten?

Jag tycker det är någonting som inte stämmer här, är det en dörr mellan cockpit och där hopparna satt? och öppnar piloten dörren där hopparna skulle ut? Tror det är mycket möjligt att piloten tog sitt liv och ville inte dö ensam.

Hopparna öppnar dörren själva, hur ska piloten kunna göra det från cockpit?! Antingen gick inte dörren att öppna eller så övermannades hopparna av G-krafterna som uppstod när planet började falla. De kan då mer eller mindre bli "klistrade" mot golv, tak eller väggar inne i planet och vara helt oförmögna att röra sig. Då är det i stort sett omöjligt att hoppa ur...
Citera
2019-07-20, 22:22
Medlem
Exakt. Spin är uteslutet från 4000m.
Stall. Visst men det borde enkelt hävts med nos ner och gas utan 180 svänga. Därav min teori om v stabbe. Hadde vingen gått på 4000 då hade det varit rakdyk ner i älven uran kaffe...

Utan stabbe o sidroder kan jag se hastigheterna som möjliga. Sen när han försöker upptag på 2000m. Då är det bara fartvind som ger lyftkraft MEN han får en alldelles för hög alfavinkel med vingbrott som döljd.

Citat:
My take. Ena vingen är borta el delvis borta när det träffar marken. Men innan?
Allt talar för att nåt katastrofalt inträffat på 4000m. Ett stall eller spin ger inte dessa hastigheter. Planet borde legat horisontalt på 4000. O då finns ingen anledning till spin. Möjligen stall som piloten lätt borde hävt utan att byta kurs nästan 180 grader.
Citera
2019-07-20, 22:24
Medlem
lindblomsgröns avatar
Så här skriver P*tt*r *e Sv*rd *ä 26 maj 2018 när han flög mesen för hoppare.

Jag hade en rejäl ”near miss” idag. En drönare passerade på samma höjd som fallskärmsplanet jag flög på motsatt kurs inte mer än en vingbredd i från. Nu var det förvisso en rejäl sak med gyrostabiliserad podd och inget man köper på hobbex men tänk på det ni som flyger UAV att skaffa en riktig flygkarta samt en flygradio och håller er borta från kontrollerad luft. Hade den träffat propellern eller vingen hade det inte varit så kul. För att inte tala om den träffat rutan och förstört mitt tvålfagra anlete på Fallskärmsklubben Aros.

Varför får man flyga drönare där flygtrafik finns? törs snart inte flyga alls, ingen ordning.
Citera
2019-07-20, 22:27
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jag är ingen expert men lite om motorer kan jag och det ljudet är väldigt typiskt för en motor som skär ihop pga av överhettning eller oljeläckage...

”Skar ihop” är en rätt bra liknelse. Men som sagt - en mil fågelvägen och jag hörde det endast kort. Inget att dra för stora växlar på. Fr*ns (a) hade hoppat de två turerna innan och satt på marken då det hände. Han beskrev det i VK i en intervju och han beskriver samma som de andra som sett planet störta inklusive att ena vingen saknades. Kan copy-pasta strax.
Citera
2019-07-20, 22:27
Medlem
Citat:
De farter som indikeras i postade diagram UTESLUTER HELT en spin. En spin är vertikalt långsam då kontrollytur ger stort luftmotstånd. Initialt kan det kanske vara en stall. Jag tror att v stabbe gick av. Med vikning vänster o störtdykning i upprättläge. Från 2000 till mark är det ingen stall. Vingen är av. Planet singlar roterandes ner med kroppen först.

Håller med Ang spin, vilket jag oxå nämnt.

Tror dock inte v.stabbe gick av utan vidare. Högra halvan hittades i vattnet, vänstra i skogen förmodligen nära vraket . Högra loss först alltså.
Jag tolkar de fina graferna donut å andra duktiga analytiker gjort som att det fanns en komplett uppsättning vingar mellan 4000-2000m
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-20 kl. 22:30.
Citera
2019-07-20, 22:28
Medlem
Diarrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Så här skriver P*tt*r *e Sv*rd *ä 26 maj 2018 när han flög mesen för hoppare.

Jag hade en rejäl ”near miss” idag. En drönare passerade på samma höjd som fallskärmsplanet jag flög på motsatt kurs inte mer än en vingbredd i från. Nu var det förvisso en rejäl sak med gyrostabiliserad podd och inget man köper på hobbex men tänk på det ni som flyger UAV att skaffa en riktig flygkarta samt en flygradio och håller er borta från kontrollerad luft. Hade den träffat propellern eller vingen hade det inte varit så kul. För att inte tala om den träffat rutan och förstört mitt tvålfagra anlete på Fallskärmsklubben Aros.

Varför får man flyga drönare där flygtrafik finns? törs snart inte flyga alls, ingen ordning.

Har tidigare funderat på om det kan ha varigt en drönare som planet krockat med. Det här stärker ju den tesen.
Citera
2019-07-20, 22:29
Medlem
Håller med dig i det mesta. Jag menar dock att avsaknad av stjärtparti ger just dessa möjligheter till mkt snabb accerelation i ett kraftigt dyk. Dvs farten i sig själv ger planet stabilitet. Men när du sen tar upp....ja då är du helt körd och hamnar i alfavinklar som bara bryter av vingen.

Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
”Tråden” anser att dessa hastigheter (från 4000m till 2300m) endast nås med intakt plan. Jag kan ”hålla med” med om detta men kan inte garantera att det inte kan uppnås på annat sätt.
Stall ska vilken frisk pilot som helst (i nomalgott ”flygtrim”) klara av på 4000m, om man flyger i klar sikt, dvs molnfritt (VFR). Men om man t.ex. flyger i moln utan yttre referenser är det betydligt fler VFR-piloter som inte skulle klara av situationen.

Nu vet jag inte om pilot har IFR-cert (får flyga i moln) och om planet har instrument för det (iofs inte otroligt, även om ej certat för IFR). Men om pilot har VFR-behörighet har denne mest troligen endast övat stall och vikning i molnfritt luftrum (med klar sikt och kan se horisont), samt troligen i en 4-sitskärra utan 8 ”lösa pax”.

Dessutom kan sådan övning ha skett med ”vanlig” propeller och ej med ”constant speed”-propeller som detta plan troligen har. Även det kan möjligen påverka pilotens ”flygtrim” för situationen.

Att detta skulle initieras av (för) låg fart som leder till stall och vikning (över vänster vinge) är inte otroligt. Om planet sedan flyger i moln blir det betydligt svårare för en VFR-pilot.

Tillägg: och som även det har sagts. Pilot kan vara så pass desorienterad att han inte märker situationen. (Kan låta otroligt, men så kan det bli i moln utan yttre referenser.)
Citera
2019-07-20, 22:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genekrupa
Nånstans i den här videon finns säkert en motsvarighet till ljudet: https://m.youtube.com/watch?v=kgrgn9OULLM

HERREGUD! Satt som en fågelholk. Hur kan man ens klara att flyga så? Hur kan planet klara alla dessa extrema manövrar?
Imponerande och skrämmande.
Blev åksjuk av att bara titta på det.

Och än värre blev det att av att se samma manövrerar från flygplanet i denna video!
Jag blev yr och lätt illamående bara av att titta!

https://m.youtube.com/watch?v=QItgaorQlCc

https://m.youtube.com/watch?v=QItgaorQlCc
Citera
2019-07-20, 22:30
Medlem
Kaellkritiks avatar
Från VK:

Frans hörde först hur flygplansmotorn gick ner i varv som vanligt när hopparna gjorde sig redo för att hoppa.

– Sedan efter en stund hörde jag hur motorn varvade mer än vad den brukar göra och hur den fortsatte att varva och varva. Sedan såg jag hur planet kom ner på sidan genom molnen och snurrade runt och föll mot marken och såg att planet bland annat saknade ena vingen. Det enda jag tänkte var; hoppas att alla kommit ut och är i fritt fall nu.
Senast redigerad av Kaellkritik 2019-07-20 kl. 22:31. Anledning: Missad fetning
Citera
2019-07-20, 22:35
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Exakt. Spin är uteslutet från 4000m.
Stall. Visst men det borde enkelt hävts med nos ner och gas utan 180 svänga. Därav min teori om v stabbe. Hadde vingen gått på 4000 då hade det varit rakdyk ner i älven uran kaffe...

Utan stabbe o sidroder kan jag se hastigheterna som möjliga. Sen när han försöker upptag på 2000m. Då är det bara fartvind som ger lyftkraft MEN han får en alldelles för hög alfavinkel med vingbrott som döljd.
Undran. Hur gör man upptag om stabbe (och höjdroder) är borta? Det lär väl inte gå. Nåt annat får plan att öka belastning. Väl?

// Har redan tänkt fel tidigare i kväll om nos ned/upp. För-skyller på några glas vin i kroppen om jag tänker fel nu också ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in