2019-07-20, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
att man ställt kärran i hela världen är en mycket stark indikation på att man redan nu bedömer det vara ett icke-mänskligt fel. typ att stjärtpartiet slitits loss och stabilisatorer. som pilot tror jag inte ens man förstår att det har hänt.
Tips. Studera Fallet med en Cessna210, med Tommy och Eva, den 20 april 1990.
Ett rätt så sönderdelat plan - som visst också varit alltför nära molnen..
Citera
2019-07-20, 08:17
Medlem
Citat:
att man ställt kärran i hela världen är en mycket stark indikation på att man redan nu bedömer det vara ett icke-mänskligt fel. typ att stjärtpartiet slitits loss och stabilisatorer. som pilot tror jag inte ens man förstår att det har hänt.

Det är möjligt att vingen aldrig gick av i luften och att det var bara de delar som du räknar upp som dinglade ned. Nu ser det ut som att planet träffar marken med en vinge som är ej hel. Jag menar att det är sekundärt med vingen.

Ditt intresse för stabilisatorerna och sidorodern ledde mig till att tänka på att en separetion av dessa ensam eller tillsammans skulle kunna vara det primära.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-20 kl. 08:32.
Citera
2019-07-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Det är möjligt att vingen aldrig gick av i luften och att de var bara de delar som du räknar upp som dinglade ned. Nu ser det ut som att planet träffar marken med en vinge som är ej hel. Jag menar att det är sekundärt med vingen.

Ditt intresse för stabilisatorerna och sidorodern ledde mig att tänka på att en separetion av dessa ensam eller tillsammans skulle kunna vara det primära.

Nej det är inte möjligt eftersom en del av högervingen fiskades upp ur vattnet.
Snälla läs tråden.
Citera
2019-07-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Normalt trimmar man maskinen för den fart man skall flyga i, det underlättar att hålla maskinen i stabil fart. Om man inte trimmar får man en spakkraft som kan bli ganska stor när man minskar farten(maskinen vill dyka så man får dra mycket spak bakåt.
Vissa maskiner har man normalt 1 steg klaff för att sänka nosen(egentligen höja upp bakkroppen så att hoppare minskar risken att slå i stabilisatorn. Vet ej hur det är med denna maskin.

Det ser ut som om maskinen är ngt ostabil i höjden strax före olyckan händer, mellan 14:07:00 och 14:07:03 stiger maskinen från 4110m till 4170m. Upplösningen är i 30-meterssteg så vi vet inte exakt men det är mer än 30m eftersom den hoppade från 4110 till 4170 utan att mäta 4140m.
Grafen som bla B.R Donut gjort visar väl dessutom på ytterligare minskad fart i det skedet ?
Om det berodde på väder eller annat, men maskinen verkar stigit ”omotiverat” och tappat farten, som redan var låg.

Har ej sett, men gissar att det inte går tyda klaffläget på bilder efter olyckan mht skadorna som uppstod i kraschen. En liten känsla är dock att farten byggdes upp väldigt fort, vilket kanske borgar för ingen klaff.

Ni som är duktiga med att plocka fram dataunderlag. Kan ni inte plotta ut en graf över flygplanets tidigare fällningar under samma dag? För att se hur en vanlig fällnings graf ser ut. Om sedan en hoppare som var med på den lyckade fällningen precis innan olyckan ser skillnaden i graferna kan de ev även hjälpa till med att förklara vad som var vad just denna dag.
Citera
2019-07-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nej det är inte möjligt eftersom en del av högervingen fiskades upp ur vattnet.
Snälla läs tråden.

Du svarade så snabbt att jag undrar om du läste hela mitt inlägg och vad jag svarade på?
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-20 kl. 08:50.
Citera
2019-07-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobadoo
I vilket skick var planet?
Kolla 2,11 in i denna film, en spricka i taket just ovanför dörren. Vet dock inte om det är ett oviktigt innertak eller om det är bärande del?

Filmen är ca1år gammal så sprickan kan ha blivit större sen dess.

Kan sprickan ha att göra med att dörren var lite trög att öppna?

Hade jag suttit i planet och sett sprickan hade jag blivit minst sagt skeptisk.. Men hade det varit en spricka av betydelse så borde ju någon ha agerat. Planet var ju kontrollerat som det skulle. Fast det ser ju inte direkt förtroendeingivande ut.
Citera
2019-07-20, 08:41
Moderator
ksvs avatar
Citat:
att fenan föll av visste jag inte. trådsanning?
Nej, jag tror inte det varit uppe i tråden tidigare.

Men det ser ut som att fenan saknas på filmklippen som finns.
Där snurrar planet mot marken med höger vinge uppåt, samtidigt som flygkroppen roterar.

Jag har inte heller sett fenan på några bilder från nedslagsplatsen.
Citera
2019-07-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobadoo
I vilket skick var planet?
Kolla 2,11 in i denna film, en spricka i taket just ovanför dörren. Vet dock inte om det är ett oviktigt innertak eller om det är bärande del?

Filmen är ca1år gammal så sprickan kan ha blivit större sen dess.

Kan sprickan ha att göra med att dörren var lite trög att öppna?
I den ljuddämpande mattan - säkert en otroligt viktig och bärande del av konstruktionen.
Gissar att det är tapeten som håller ihop ditt hus.
Citera
2019-07-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Du svarade så snabbt att jag undrar om du läste hela mitt inlägg och vad jag svarade på?

Sant, gick lite fort . Mitt svar gällde första meningen. Och jag borde citrrat amanda, men hon ser nog detta ändå. Vingen har bevisligen separerat i luften. Håller med dig att vingbrottet är sekundärt
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-20 kl. 09:02.
Citera
2019-07-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Sant, gick lite fort . Mitt svar gällde första meningen. Och jag borde citrrat amanda, men hon ser nog detta ändå. Vingen har bevisligen separerat i luften. Håller med dig att vingbrottet är sekundärt
Hur kan vingbrottet vara sekundärt??!
Vinge går av, träffar stjärtpartiet, som skadas. Sedan är flygturen över!
Jag tror att allt kokar ner till att alltför många hopparpiloter, alldeles för länge, har hållit på med att köra hopparlyft utan att ha lagliga vädermarginaler (läs; har underskridit minsta avstånd till moln,).
Till sist gick det helt åt pipsvängen - och alla ser ut som fiollådor. Hur kan det bli så?!
Citera
2019-07-20, 09:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
alla bilder jag sett tolkar jag som bilder på horis o vert stab med elevatorer och sidroder.

notera även att HK aldrig konfirmerar att någon del av vingen gått av utan de säger "delar av planet separerades innan krasch". Media fattar inte den hinten utan tolkar det som en bekräfyese på vittnen som sagt att de sett vingen ramla av. Ett annat vittne såg tre delar falla i luften=v + h horiz stab + stjärtfenan.

flyger massor från umeå och har aldrig sett några småplan stå bakom trafflygen.

Jodå, höger vinge bröts av i luften och bärgades från vattnet

Läs OmedelSvenssons inlägg avs bärgningsbild:
(FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (14 juli 2019)

Bilden kommer härifrån:
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-frakter-de-vrakrester-i-land/71401429
Senast redigerad av T34Panzer 2019-07-20 kl. 09:29.
Citera
2019-07-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nästa sak som vi borde kunna få "lite undervisning" om här, är väderminima där uppe på 4000m höjd.
Varför har förresten ingen skrivit om detta, tidigare?
Alltså; krav på sikt? Samt minsta avstånd till moln - horisontellt o vertikalt??

Har en känsla av att du vet det redan. Men andra kanske vill veta att VMC-minima där är 8km sikt, 1500m horisontellt och 300m vertikalt till moln.
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-20 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in