2019-07-24, 22:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och maxvikten vid start, enligt Wikipediaartikeln, är exakt ett kg mer: 1814 kg... Inte mycket till marginaler. Nåja, vi kommer ju att få de exakta viktförhållandena av HVK så småningom. Det stod ju också på deras sida, att det var en av de punkter som de skulle undersöka.

Om "Service Bulletin SB-GA8-2011-65 och ICA C01-00-06 dated 17
Jun 2011 or later approved versions) the following limits apply:
- Maximum Weight Take-off 4200 lbs. (1905 kg.)"

Mitt senaste beräkningsexempel var för att maximera passagerarvikten, då en annan postare tyckte jag hade valt för lätta hoppare i ett tidigare inlägg jag gjorde.
Om Servicebulletinen enligt ovan var införd så var max take off 1905kg.

Hoppas vi kan släppa allt dravel nu om att det skulle vara omöjligt att operera maskinen inom gränserna, så länge vi inte har data som talar om motsatsen.

NTSB presenterade en utredning om flygolyckor inom hoppverksamheten i USA för cirka 10 år sen.
Summerat kan sägas att ca 1/3 av maskinerna var överlastade, cirka 1/3 av olyckorna berodde på stall/spinn och cirka 1/3 berodde på tekniska problem som tydde på dåligt underhåll. Det fanns ett antal faktorer som gjorde att kraven på hoppflygmaskiner i USA var betydligt lägre än de vi alltid haft i Sverige. Det ovan är statistik, från ett annat land med helt andra förutsättningar så det är inte rakt av implementerbart på Sverige. Det man kom fram till var att man hade ett genomsnitt på 5 hoppare per år som omkom i flygplansolyckor under hoppflygning, men cirka 30 hoppare som omkom varje år p.ga fallskärmsolyckor. Trots de många flygolyckorna var fortfarande hoppningen mångdubbelt farligare än själva flygplansåkningen.
Citera
2019-07-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ja några minuter hit eller dit är ingen faktor att bry sig om.

Finns det någon med ledande position inom en fallskärmsklubb som instämmer med detta?
Citera
2019-07-24, 22:30
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Risktfritt och riskfritt är det väl inte. Över 4.000 meter ska man inte befinna sig utan syrgas i en icke trycksatt kabin.

BCL (Bestämmelser för civil luftfart) säger dessutom max 30 minuter över 3.500 meter, och syrgas över 4.000 meter.

Nu vet vi ju inte om detta kan ha spelat in, och förmodligen kommer vi aldrig få något svar på det.

30 minuter över 3000m, och max 4000m.
Citera
2019-07-24, 22:33
Medlem
Citat:

BCL (Bestämmelser för civil luftfart) säger dessutom max 30 minuter över 3.500 meter, och syrgas över 4.000 meter.

Nej nu är det EU som bestämmer. Du får kolla SERAn. NCO.
30 min över 10000ft. Syrgas över 13000ft
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-24 kl. 23:21.
Citera
2019-07-24, 22:34
Medlem
Citat:
Risktfritt och riskfritt är det väl inte. Över 4.000 meter ska man inte befinna sig utan syrgas i en icke trycksatt kabin.

Nu vet vi ju inte om detta kan ha spelat in, och förmodligen kommer vi aldrig få något svar på det.
Tack. Instämmer med dig att vi inte vet om det spelade in. Men det ökar risken avsevärt.

Är det någon som minns hur länge man befann sig över 3.500? Kombination lång tid över 3.500 ( kanske inom accepterade 30 min) + tid över 4.000. Höjer risken ytterligare.
Citera
2019-07-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Finns det någon med ledande position inom en fallskärmsklubb som instämmer med detta?

Knappast. Men jag tror att vi kan utesluta det som haveriorsak, vilket vi söker här va?

Funderar du om bilen körde 95 istf tillåtna 90 om du läser om en bilolycka?
Citera
2019-07-24, 22:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Tack. Instämmer med dig att vi inte vet om det spelade in. Men det ökar risken avsevärt.

Är det någon som minns hur länge man befann sig över 3.500? Kombination lång tid över 3.500 ( kanske inom accepterade 30 min) + tid över 4.000. Höjer risken ytterligare.

Regler om maxhöjd är framtagna för en normalfördelningskurva. Vet inte hur stor del av befolkningen som "klarar sig" utan syrgas när man håller sig inom gränserna men skulle gissa på minst 99%.
Rökare och folk med andra sjukdomar klarar sig sämre än en normal pilot, men rökande piloter är med i beräkningarna som skapade reglerna.
Man bör unvdika hårt fysisk aktivitet i anslutning till flygning mot 4000m, men en viss marginal för att piloten genomfört något som är lite ansträngande före flygningen finns säkert med.

Vi kan räkna med att för en fullt frisk person (som en pilot normalt är) så är en stund precis över 4000m ingen jättestor riskökning för syrebrist. Man ska givetvis inte bryta mot reglerna men jag resonerar mht de marginaler som finns när det gäller en normalfrisk person.
Stress, hyperventilering mm är sådant som sänker ens tålighet så sådana saker kan givetvis påverka.
Jag vet inte men tippar på att risken att syrebrist hade en direkt koppling till olyckan är ganska liten( < 5-10 % är min bedömning).
Citera
2019-07-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Regler om maxhöjd är framtagna för en normalfördelningskurva. Vet inte hur stor del av befolkningen som "klarar sig" utan syrgas när man håller sig inom gränserna men skulle gissa på minst 99%.
Rökare och folk med andra sjukdomar klarar sig sämre än en normal pilot, men rökande piloter är med i beräkningarna som skapade reglerna.
Man bör unvdika hårt fysisk aktivitet i anslutning till flygning mot 4000m, men en viss marginal för att piloten genomfört något som är lite ansträngande före flygningen finns säkert med.

Vi kan räkna med att för en fullt frisk person (som en pilot normalt är) så är en stund precis över 4000m ingen jättestor riskökning för syrebrist. Man ska givetvis inte bryta mot reglerna men jag resonerar mht de marginaler som finns när det gäller en normalfrisk person.
Stress, hyperventilering mm är sådant som sänker ens tålighet så sådana saker kan givetvis påverka.
Jag vet inte men tippar på att risken att syrebrist hade en direkt koppling till olyckan är ganska liten( < 5-10 % är min bedömning).

Ursäkta, men jag tuggar på lite, eftersom ni bara ser enskilda frågor. Inte hela riskbilden.
Då kommer följdfrågan vilken erfarenhet piloten hade av att vara på hög höjd. Finns statistik på sådant?
Ett inlägg antydde en historik med bihåleproblem, långt tillbaka visserligen, men en orsak till av avbruten flygutbildning då.

Lägg därtill molnen, och att en krissituation kanske uppstår, hur funkar man med en än så liten syrebrist då. Jag vet att jag fattar sämre beslut när jag sovit dåligt eller är har ansträngt mig. Trots att jag är tränad att hantera svåra situationer.
Citera
2019-07-24, 23:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursäkta, men jag tuggar på lite, eftersom ni bara ser enskilda frågor. Inte hela riskbilden.

Gör vi ?
Citat:
Håller med att syrebrist inte är huvudspåret, reglerna är till för att ha marginal, även för den lite mer känsliga(det är individuellt).

Det man kan tänka sig är att syrebrist haft del i olyckan på så vis att piloten inte haft full medvetandegrad( hypoxia är nog svåranalyserat om man inte fått prova det under ordnade former.)
https://www.flashback.org/sp68127673

Citat:
Då kommer följdfrågan vilken erfarenhet piloten hade av att vara på hög höjd. Finns statistik på sådant?

Erfarenhet hjälper inte mot syrebrist så.
Vet inte vad du är ute efter där?

Som info är det tillåtet till 14000fot(4270m) i 30 min i USA.
Om det blev svart och vitt livsfarligt vid 4001m hade man inte tillåtit 14K fot i USA.

Citat:
Ett inlägg antydde en historik med bihåleproblem, långt tillbaka visserligen, men en orsak till av avbruten flygutbildning då.

De flesta såna problem är under plane’ när trycket ökar, stigning orsakar sällan problem. Gissningsvis kan du släppa tankar kring bihålorna.
Citera
2019-07-24, 23:57
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Beklagar om det diskuteras redan men kan det vara möjligt att en hoppare hoppat in i stabben och evt en utlöst skärm kunnat få den att gå av? Visst var det minst 2 hoppare man fann en bit från planet, i ett träd?
Citera
2019-07-25, 00:01
Medlem
Citat:

Nej, man var lågt från 30 min över 3500 meter - planet behöver en hel del tid för klättring och 3500 m är 7/8 av hela klättringen upp till 4000 meter. Däremot blev det extra tid vid 4000 meter pga det landande planet.
Citera
2019-07-25, 00:02
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Beklagar om det diskuteras redan men kan det vara möjligt att en hoppare hoppat in i stabben och evt en utlöst skärm kunnat få den att gå av? Visst var det minst 2 hoppare man fann en bit från planet, i ett träd?
Om det inte är bortom rimligt tvivel fastställt att alla var kvar i planet ner till marken så är något åt det hållet nog den troligaste orsaken.

Eller den troligaste orsaken till starten av ett förlopp där det kan ha hänt fler avgörande saker, kanske man ska säga.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-25 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in