Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
En del flygexperter i tråden hävdar att det var ren otur
Jag vet inte om jag har sett ett enda inlägg som andas ”otur”.
Vi har kunnat fastlägga hur flygplanet har betett sig relativt bra, därför kan vi säga vad som hänt med hög sannolikhet.
Varför är svårt av flera anledningar, för vi har inte riktigt data som hjälper oss. Var maskinen i moln före stallen eller inte?
Vi vet väldigt lite om pilotens erfarenhet, och utbildning. Vi vet att ett sånt flyggymnasium normalt ger ett CPL utan instrumentbehörighet. Utöver detta är det väldigt tunt.
Rent statistiskt är mer än 80% av olyckorna inte tekniska fel, redan det ger en stark indikation på åt vilket håll det lutar, utan att veta någonting om oltckan.
I detta fall är det mänskliga faktorn på något/några sätt som är inblandade, det vet vi med stor säkerhet.
Jag misstänker att det har vart god ordning på klubben och att utbildning pch procedurer i så fall ganska safe. Det skulle peka på att piloten i så fall gjort bort sig, en kval. gissning är att han inte alls var rutinerad på hoppflygning. Men vi har fått för lite information, vi kan spela upp ett scenario där klubbens rutiner inte är bra och piloten faktiskt är lärd att flyga farligt sakta. Det i kombination med tex isbildning på pitotrör eller felvisande fartmätare skulle kunna räcka till. I ett sånt fall skulle piloten kunna vara ett offer för mänskliga faktorn där andra ”falerat”.
Jag tror inte det alls är så men ett exempel på att påståenden runt om det ”är pilotens fel” blir nog då mycket spekulation.
Jag personligen, efter det jag vet om hur bra hoppverksamheten fungerade där jag flög, tror inte att hopparna utövat ”pressure” på piloten att flyga i för dåligt väder.
Om jag ska
gissa utan att veta, är det pilotens ambitionsnivå/självpåtagna press att genomföra fällningen som tillsammans med låg erfarenhet på hoppflygning som var själva basen till olyckan. Detta har jag skrivit flera gånger tidigare i tråden.