2019-07-16, 16:01
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candy90
Här är en artikel om ha som var först på plats: https://www.expressen.se/nyheter/sten-var-forst-pa-plats-dar-planet-kraschade/

Intressantaste var den här berättelsen om en kraftig smäll innan flygplanet föll ner
När jag ska måla min stuga så hör jag det här planet och en kraftig smäll uppe i himlen, men jag ser det inte – jag hör bara smällen. Då tänker jag att det här står inte rätt till.
Han gick ner till bryggan och tittade upp i luften – men såg ingenting.
– Himlen är grå. Sen ser jag det enmotoriga planet komma med nosen neråt och snurra rätt ner på Storsandskär.

https://www.expressen.se/nyheter/vittnet-mina-barn-sag-planet-snurra-med-nosen-nerat/
Vad var det för smäll? Kollision i luften? Motorn exploderat?
Senast redigerad av loislois 2019-07-16 kl. 16:06.
Citera
2019-07-16, 16:05
Medlem
Var finns flygplanets motor och hur ser propellern ut? Propellern var av någon anledning utbytt för två år sen.
Har inte kunnat se på några bilder att motorn sitter kvar på flygplanet.
Vraket har halva högervingen kvar vilket gör att teorin om att flygplanet föll med vänster vinge uppåt och flygplanskroppen horisontellt inte stämmer eftersom man då borde se den halva högra vingen under flygplanskroppen riktad nedåt. På filmerna syns inte någon vinge under flygplanskroppen. Å andra sidan syns varken motor eller stabilisator/sidoroder/fenan...
Citera
2019-07-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Snälla, kan du förklara vad du menar med det fetade? Alla som läser här är inte flygingenjörer!

Ingen pilot "saktar in" för något sådant, han åker en sväng runt...
Tag ett sugrör och bryt. På ena sidan brytpunkten trycks sugröret ihop. På andra sidan sträcks materialet i sugröret.

I detta fall har vingen brutits uppåt - vilket innebär att materialet på ovansidan tryckts ihop. Och att vingen bryts uppåt innebär att kraften tryckt från undersidan - alltså positiv G-belastning dvs det vanliga hållet vingen förväntas belastas.
Citera
2019-07-16, 16:11
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nej,
Scenariot som OmedelSvensson beskriver är det statiskt mest sannolika.

Spatial desorientering och graveyard spirals.

För att förstå vad OmedelSvensson försöker beskriva, vill jag rekommendera att ni tittar på den här artikeln och filmklippet.

178 seconds to live
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=pc9xI4kpY4w
https://www.flightsafetyaustralia.com/2016/01/178-seconds-to-live-vfr-into-imc/

178 sekunder är den genomsnittliga tiden man har kvar att leva om man som vfr-flygare ofrivilligt hamnar i moln.
Bygger inte denna hypotes på att piloten ifråga inte hade IFR-utbildning?

Alla hopp-piloter jag mött har varit otroligt erfarna piloter, fd jakt/trafik-flygare med massvis med IFR-timmar i ryggen. Eftersom hopp-plan ligger nära stall-fart vid fällning har jag mycket svårt att tänka mig att någon hopp-klubb skulle låta en figur utan IFR flyga deras plan, då ett haveri (även ett mindre sådant) är liktydigt med att klubben tvingas lägga ner pga havererad ekonomi.

Jag hävdar därför att premissen, dvs en oerfaren VFR-pilot har fått rattat kärran under en molnig dag, är ytterst osannolik.
Citera
2019-07-16, 16:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Intressantaste var den här berättelsen om en kraftig smäll innan flygplanet föll ner
När jag ska måla min stuga så hör jag det här planet och en kraftig smäll uppe i himlen, men jag ser det inte – jag hör bara smällen. Då tänker jag att det här står inte rätt till.
Han gick ner till bryggan och tittade upp i luften – men såg ingenting.
– Himlen är grå. Sen ser jag det enmotoriga planet komma med nosen neråt och snurra rätt ner på Storsandskär.

https://www.expressen.se/nyheter/vittnet-mina-barn-sag-planet-snurra-med-nosen-nerat/
Vad var det för smäll? Kollision i luften? Motorn exploderat?
Vingen som bryts antagligen.
Citera
2019-07-16, 16:13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetank
Plottar man en graf får man ett fall där en antydd tillfällig avplaning sker vid ca 2700 m och en misstänkt förändring vid 1200m. 1) Marksyn och brott av vinge eller stabilisator 2) Brott av vinge eller stabilisator Synpunkter?
Här är en plot.
https://imgshare.io/images/2019/07/16/plot.png
Citera
2019-07-16, 16:14
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Först störtar det med två vingar och fungerande motor. Sedan störtar det med en vinge och
fungerande motor. Nu har det störtat med en vinge och bortsliten motor.
Var kommer uppgiften ifrån att motorn var borta vid markkänningen?
Citera
2019-07-16, 16:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det ska de naturligtvis inte göra och har det hamnat i moln har det inte varit avsiktligt.
Det är dessutom inte tillåtet att flyga i moln när man flyger VFR.

Men vi vet att fanns en hel del moln på den höjden vid det här tillfället.
Från artikeln jag länkade ovan:
20 sekunder i moln räcker för att det ska vara kört, så det kan gå mycket snabbt.

…och det är väl därför IFR-utbildning är närmast att betraktas som obligatoriskt om man bor i ett land som Sverige
Citera
2019-07-16, 16:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Om man faller ned från 4000 meters höjd i fritt fall - tar det endast 28 sec att nå marken

I detta fall tog det 1 min 23 sec, dvs nästan 3 ggr långsammare

Normalt faller man väl ändå i ca 50m/s, vilket alltså tar 80 sekunder och inte 28 sekunder
Citera
2019-07-16, 16:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ovan ur ett tidigare inlägg.
Det kan drabba alla. Det som krävs är att ha ”verktygen” att motverka det. Det inträffar många ggr årligen i mitt jobb( alltså att hjärnans gyro tycker fel).

Jag tycker inte att jag ”envisas” om spatial desorientering. Det är dock det som so far inte motsägs av fakta/data om just detta fall.
Att maskinen skulle gått sönder först passar inte webtrack flygprofil.
Att en skärm skulle kommit ut gör det troligen inte heller. I det fallet [borde] några hoppare tagit sig ut( öppen dörr).
Har ett eget exempel där hoppmästaren( ny och möjligen lite stressad) och de skulle göra nån ”specialare” och tracka mot vinden en bit från fältet, när jag gav Tecken för ”gör er redo” lämnade alla maskinen efter att hoppmästaren skrek ngt. Tog typ 1s, försökte ropa för att stoppa dem men då var de ute.
Om en skärm kommit ut och ställt till det tror jag inte maskinen kunnat göra den snabba-ganska raka dykning den gjorde.

Att maskinen bröts itu( i min tes) på den höjd den gjorde, beror sannolikt på att piloten då såg marken och försökte manövrera för att klara upp läget, och då blev belastningen på maskinen för hög. Det stämmer med rådande väder ich där maskinen slutade ”flyga”.

Jag hittar ingen annan lösning som inte har ngn del som motsägs av ngt annat.
Men, jag är idel öra.
Det låter som det rimligaste scenariot.
En fråga, om nu piloten i förvirrat tillstånd initierar en störtdykning i det närmaste.
Fanns det då någon möjlighet att räta planet utan att flyga sönder det. Dvs hade piloten kunnat vara försiktig på spakarna och sakta hävt dykningen utan att slita sönder flygplanet. Eller var farten för hög när han märkte sitt misstag?
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
..
Eftersom hopp-plan ligger nära stall-fart vid fällning....

Och vad skulle ske om folk rörde sig akterut till vänster för att "hjälpa" med en trilskande dörr...först en liten lutning med nosen upp och sedan hamnar även de som inte ville hamna akterut där vare sig de vill eller inte.. Och så är stall ett faktum.
Ok, nu släpper jag dörren...😎
Senast redigerad av StuG 2019-07-16 kl. 16:21.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Förflytta sig bakåt eller framåt i planet? titta på bilder utlagda på deras FB med åtta hoppare finns inget utrymme att förflytta sig alla sitter ihoptryckta tillsammans på en mycket liten yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in