Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Ovan ur ett tidigare inlägg.
Det kan drabba alla. Det som krävs är att ha ”verktygen” att motverka det. Det inträffar många ggr årligen i mitt jobb( alltså att hjärnans gyro tycker fel).
Jag tycker inte att jag ”envisas” om spatial desorientering. Det är dock det som so far inte motsägs av fakta/data om just detta fall.
Att maskinen skulle gått sönder först passar inte webtrack flygprofil.
Att en skärm skulle kommit ut gör det troligen inte heller. I det fallet [borde] några hoppare tagit sig ut( öppen dörr).
Har ett eget exempel där hoppmästaren( ny och möjligen lite stressad) och de skulle göra nån ”specialare” och tracka mot vinden en bit från fältet, när jag gav Tecken för ”gör er redo” lämnade alla maskinen efter att hoppmästaren skrek ngt. Tog typ 1s, försökte ropa för att stoppa dem men då var de ute.
Om en skärm kommit ut och ställt till det tror jag inte maskinen kunnat göra den snabba-ganska raka dykning den gjorde.
Att maskinen bröts itu( i min tes) på den höjd den gjorde, beror sannolikt på att piloten då såg marken och försökte manövrera för att klara upp läget, och då blev belastningen på maskinen för hög. Det stämmer med rådande väder ich där maskinen slutade ”flyga”.
Jag hittar ingen annan lösning som inte har ngn del som motsägs av ngt annat.
Men, jag är idel öra.
Det låter som det rimligaste scenariot.
En fråga, om nu piloten i förvirrat tillstånd initierar en störtdykning i det närmaste.
Fanns det då någon möjlighet att räta planet utan att flyga sönder det. Dvs hade piloten kunnat vara försiktig på spakarna och sakta hävt dykningen utan att slita sönder flygplanet. Eller var farten för hög när han märkte sitt misstag?