2019-07-15, 15:42
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, de kanske inte får godkänt på läkarunderökningen när jag tänker efter. För stor risk för hjärtinfarkt.

Den första var ett motorhaveri, och det var det inte i Umeå. Motorn hördes ju länge. Och den andra länken handlar om "vår" olycka!
kan inte det vart motorfel trots den gick, tappa kraft?
Citera
2019-07-15, 15:43
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Självklart. Hoppare över 100kg är dock inte jättevanligt. 45-100, och givetvis tar man hönsyn till det.

Krav för att genomgå utbildning i klubben,

• minst 15 år, målsman godkännande under 18 år. Det finns ingen övre åldersgräns.

• godkänd medicinsk undersökning, som skall göras innan ditt första fallskärmshopp. Du bekostar läkarbesöket själv.

maxvikt 105 kilo.
Citera
2019-07-15, 15:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
Tror du på riktigt, att man slarvar med översyn och underhåll på en kärra inom kommersiell luftfart?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommersiell_luftfart

I och för sig var det där väl inte "kommersiell" luftfart. Det var väl klubbens eget plan, specialdesignat just för fallskärmshoppning?
Citera
2019-07-15, 15:45
Medlem
duqus avatar
Finns det några hoppare i tråden från denna klubb, har tre frågor:

1: Ska verkligen bultarna som håller skjutdörren på plats sitta så pissigt ?
Bild: https://imgur.com/a/4acg3BY

2: Även lite småbulor ovanför skjutdörren - är detta normalt ? (se bilden ovan)

3: Vänster flap verkar påvisa skada, har kärran fått några smällar i hangaren ?
https://imgur.com/a/Fb9liBu

(klicka på bilderna så förstoras dom upp)

Bilderna från juni i år, skjutdörren är på vänster sida i färdriktning och dras mot vinden vid öppning.
När jag såg bilderna här på saknad stabb och ena vinge trodde jag att dom smällt med något däruppe, men om det nu var 9 pers i planet har dom väl tangerat viktgränsen ? Då bör alltså golvet varit utsatt för hög belastning vilket kan ha medfört att styrskenan till skjutdörren glappat lite extra, och om då denna dörr börjat fladdra vid öppning och nu bultarna satt pissigt kan alltså skjutdörren slutligen ha slitits loss av vindraget och då ränt in i stabben, med påföljd att kärran kom i spinn så att ena vingen slutligen slets av.

Om min amatörmässiga teori stämmer bör man då ganska snart hitta skjutdörren väl skild från vraket och nedslagsplatsen.

Mina kondoleanser till de efterlevande och vänner till de omkomna.
Senast redigerad av duqu 2019-07-15 kl. 15:54.
Citera
2019-07-15, 15:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Med förödande verkan så fort? Borde inte planet kunna glida en bit också? Eller det kanske det inte kan, det ser o-aerodynamiskt ut. I mina otränade ögon i alla fall.
Citera
2019-07-15, 15:49
Medlem
Örj@n Is@ksson är troligen en av de avlidna.
Citera
2019-07-15, 15:50
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Det är inte motorn. När den ramlade ner så saknade den bakdelen. Något hände i luften så bakdelen försvann och planet ramlade rakt ner. 60 sekunder är fritt fall från 4000 meter. Någon räknade ut det. Och det tog just 60 sekunder om jag minns rätt.

Om motorn stannar så kan man glidflyga en stund.
Citera
2019-07-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I och för sig var det där väl inte "kommersiell" luftfart. Det var väl klubbens eget plan, specialdesignat just för fallskärmshoppning?
Det är fortfarande samma regler och lika strängt vid besiktning osv. Luftfartsverket har ju också bekräftat att flyget var besiktigat och flygvärdigt, bara det att dom uppdaterar hemsidan manuellt och ej hunnit göra det än. Luftfartsverkets besiktningar är inte direkt som en bilbesiktning som är klar på 20min heller
Citera
2019-07-15, 15:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag vet ingenting om att flyga, utom att ta plats, spänna på sitt bälte och sedan beställa drink.

Men jag har nu tittat på hoppledare P**t*r J*h*nssons (*=e, *=o, *=a) facebooksida. Den är mycket ändrad sedan igårkväll, jag misstänker att han INTE var med på olycksplanet. Nu idag ligger det ett flertal videofilmer från tidigare hopp från (vad jag gissar) är det exakta planet. Jag har inte sett alla, eller ens någon hel, men en från ca ett år sedan, och en från april/maj iår.

I filmsekvensen från förra året öppnas skjutdörren utan problem, från filmen i våras/försommar verkar dörren vara mera svåröppnad......

Kan dörren/skjutdörren ha lossnat, fallit ut och träffat vingen och sedan (eventuellt) stjärtpartiet? Det ser ut som att skjutdörren öppnas "utåt", den hänger i skåror på utsidan så vitt jag kan se.

Vi vet ju med säkerhet att de precis skulle hoppa, så något drastiskt måste ha hänt precis då och mycket snabbt.

Om jag är "piloten" i planet (jag sitter i pilotstolen) så uppfattar jag det som att skjutdörren finns på planets högra sida längre bak, den är över landningshjulet som syns klart i bild, och det var väl den högra vingen, eller del av den, som troligtsvis brytits av i luften?

Spekulation/fråga från total amatör.

Citerar mig själv också,

På PJs hoppfilmer på hans fejsbok framgår det även att skjutdörren öppnas strax innan de är över Storsandskär. Det verkar som att de nästan alltid hoppar ut över samma plats, väldigt nära Storsandskär. Haveriet måste ha uppstått vid uthoppet.

Undrar vilken flygplansdel som hittas närmast flygplatsen, troligen den som faller av först.

Fortfarande spekulation av glad amatör. Utom filmbevisen som är fakta. Men min tolkning.
Citera
2019-07-15, 15:53
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, du har fel.
Jag har flugit( ganska mycket olika grejer) i ca 30år.
Jag vet från en annan tråd att du har flugit
Citat:
Jag har tittat på webtrack( den bästa data vi har, so far om olyckan).
Har du länk till metadata?

Citat:
Maskinen gjorde först en mycket tvär sväng, mycket möjligt att den hamnade inverterat i sb med det och sedan for den med i storleksordningen 60 grader nos ned i en relativt rak rörelse( inte spinn) och farten ökade mycket fort. Det gör flygplan som dyker väldigt brant, ökar farten alltså. Om de fortfarande är hela.

Frågan kvarstår - varför gör piloten en tvär sväng om han är redo för fällning? Har någon fallskärmshoppare hoppat ut och fastnat i stabilisatorn?
Citat:

När maskinen hade tappat runt 2000m höjd/halva höjden bröts den sönder, om det var en ren överbelastning i G eller överfarten( över tillåten fart, med stor sannolikhet) eller kanske troligast, en kombination så lossnade de delar vi sett på bild. Däri även en del av en huvudvinge
Överfarten inträffar endast om själva flygplanet är snabb, som inte i det här fallet, där Marschfart=222 km/h. Och vi vet inte alls om motorn fungerade, de första vittnen sa att flygplanet föll ljudlöst.
Att i ett flygplan bröts delar av beror på en dålig konstruktion. Ingen kräver att ett sådant flygplan ska utföra flygkonst men att hamna i spinn måste det klara av utan att falla sönder.
Citera
2019-07-15, 15:54
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Krav för att genomgå utbildning i klubben,

• minst 15 år, målsman godkännande under 18 år. Det finns ingen övre åldersgräns.

• godkänd medicinsk undersökning, som skall göras innan ditt första fallskärmshopp. Du bekostar läkarbesöket själv.

maxvikt 105 kilo.

Det är för att gå utbildningen, folk kan teoretiskt gå upp lite med åldern.
Tror det var en annan gräns för tandemhopp ( den betalande), har sett några med kulmage genom åren.
Citera
2019-07-15, 15:54
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Finns det några hoppare i tråden från denna klubb, har tre fråga:

1: Ska verkligen bultarna som håller skjutdörren på plats sitta så pissigt ?
Bild: https://imgur.com/a/4acg3BY

2: Även lite småbulor ovanför skjutdörren - är detta normalt ? (se bilden ovan)

3: Vänster flap verkar påvisa skada, har kärran fått några smällar i hangaren ?
https://imgur.com/a/Fb9liBu

(klicka på bilderna så förstoras dom upp)

Bilderna från juni i år, skjutdörren är på vänster sida i färdriktning och dras mot vinden vid öppning.
När jag såg bilderna här på saknad stabb och ena vinge trodde jag att dom smällt med något däruppe, men om det nu var 9 pers i planet har dom väl tangerat viktgränsen ? Då bör alltså golvet varit utsatt för hög belastning vilket kan ha medfört att styrskenan till skjutdörren glappat lite extra..
...

Mina kondoleanser till de efterlevande och vänner till de omkomna.

Intressant. Om dörren fastnat och man hade väntat länge på att hoppa kanske piloten saktade in, och tillsammans med folk som flyttade sig orsakades stall...Som i sin tur bröt sönder planet när det föll. Att marginalerna viktmässigt (även om godkända) var små gjorde inte saken bättre.

Hela förloppet är sannolikt filmat inte bara av en utan flera kameror så haveriutredningen kommer sannolikt ge alla svar.
Senast redigerad av StuG 2019-07-15 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in