2019-07-16, 23:55
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja, han behöver inte ha något med dörren att göra alltså.

Har jag snackat om någon dörr? NEJ ! Skrev bara att han gått in i planet för att kolla om någon var vid liv .

Var en annan som snackade om dörren men om han nu kunde ta sig in i planet så antingen var antagligen dörren öppen annars hade han sagt att han öppnat en dörr.
Citera
2019-07-16, 23:57
Medlem
i VK stod det att han ”klättrade in”

Ur VK:
När Sten kom fram pyste det lite runt motorn. Han gick ett varv runt planet för att göra en riskbedömning.

– Det pyste som sagt lite ur motorn, men i övrigt var det inget som fick mig att tro att det skulle vara fara för explosion eller att det skulle ta eld. När jag konstaterat det närmade jag mig öppningen på planet som jag lokaliserat, berättar han.

Han var inriktad på att rädda liv, men det fanns inga liv att rädda. Han kände ingen puls på ett par av personerna som låg nära öppningen och när han sedan klättrade in i flygplansvraket befarade han att det absolut värsta hade inträffat.

– Jag var helt ensam där i flera minuter och tänkte: Vad gör jag, vad gör jag? Hjärtat bultade. Sedan hörde jag en helikopter och sprang ut till en glänta och viftade med armarna så gott jag kunde för att leda helikoptern rätt. Helikoptern hovrade över nedslagsplatsen och släppte ned en ytbärgare med en sjukvårdsryggsäck. När han varit inne i flygplansvraket och kom ut igen förstod jag på hans kroppsspråk att det inte fanns något att göra för att rädda liv.
Citera
2019-07-16, 23:58
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Har jag snackat om någon dörr? NEJ ! Skrev bara att han gått in i planet för att kolla om någon var vid liv .

Var en annan som snackade om dörren men om han nu kunde ta sig in i planet så antingen var antagligen dörren öppen annars hade han sagt att han öppnat en dörr.

Ja, i inlägg nummer 2801 svarar du på en fråga om huruvida dörren öppnats av räddningstjänsten eller om den öppnats på annat sätt. Du svarar då att en privatperson var först på plats och varit in i planet. På en fråga om hur dörren öppnats.
Citera
2019-07-17, 00:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tror att man aldrig hann öppna dörren innan olyckan var ett faktum. När vingen gick av så gick allt mycket snabbt och det fanns då ingen möjlighet att hinna reagera och agera. Samma för piloten då radiokommunikationen försvann ganska omedelbart.

Tiden räcker utmärkt. Det måste bero på något annat att dom inte fått upp dörren. Så som planet faller så blir ju dörren antingen rakt ovanför hopparna alternativt rakt under dem.

Där blir det problem oavsett.

Vilken vinge är det som gått av?

Edit:
I ovanstående finns ju skälet till varför det blivit omöjligt att hoppa.
Senast redigerad av LeeVan 2019-07-17 kl. 00:07.
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ja, i inlägg nummer 2801 svarar du på en fråga om huruvida dörren öppnats av räddningstjänsten eller om den öppnats på annat sätt. Du svarar då att en privatperson var först på plats och varit in i planet. På en fråga om hur dörren öppnats.

Ja jag svarade på det eftersom skribenten skrev att det kan bara räddningstjänsten svara på . Han som var först på plats kan nog bättre svara på det var det jag ville få fram
Citera
Medlem
Sjuka är ju att de som inte varit medvetslösa har ju tryckts mot rutorna och kunnat se marken närma sig
Citera
2019-07-17, 00:04
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Sjuka är ju att de som inte varit medvetslösa har ju tryckts mot rutorna och kunnat se marken närma sig

Hur vet du att de inte hade ryggen emot fönstret?
Citera
2019-07-17, 00:05
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR

Tror du verkligen det när planet snurrade som en tombola med en jäkla hastighet ner i backen?
Citera
2019-07-17, 00:06
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Hur vet du att de inte hade ryggen emot fönstret?

Tror det fanns fönster på båda sidorna på planet. Oklart om man kunnat se nånting alls i det kaoset dock. Tveksamt.
Citera
2019-07-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
1 g tyngdkraft är väl vad vi alltid lever med?

Dörren, hamnar den rakt upp utifrån vilken vinge som står rakt upp under det fall vi kan observera? Eller blir dom kanske sittande på dörren under sig och då inte kan öppna den?

Jo 1 g är vår vanliga tyngd som trycker ner dem mot "golvet", vilket borde vara höger innervägg. Notera att när planet har ena vingen rakt uppåt så är alltså kabinen på sidan. Och de som då satt på den sidan får plötsligt en person över sig.

Sedan har du rotationskraften eftersom hela planet snurrade runt - och den rotationskraften blir störst på de som var längst bak i planet närmast den förlorade stjärten. Och de som är längst ut får mer än 1g rotationskraft.

Om jag inte har lyckats vända allt fel i huvudet så var dörren uppåt medan de låg på varandra på motsatta sidan. Den som är underst har en person på sig. Och den som är över kan inte bara enkelt sätta foten i ansiktet på den andra. Och om jag inte missat något så såg jag inga lämpliga handtag eller ledstänger att ta tag i för att försöka dra sig upp. Så som jag bedömt det så var det nog rätt kört att trassla ut sig när de låg där i en hög på högersidan av planet och snurrade varv på varv.
Citera
2019-07-17, 00:10
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Bakdelen fattas redan här som du ser, långt ovanför några träd;

http://forumbilder.se/I60K7/yab433gr

Men här ser det ut som högervingen sitter kvar.
Citera
2019-07-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Men här ser det ut som högervingen sitter kvar.

Är det inte den högra vingen de plockar upp ur vattnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in