Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
1 g tyngdkraft är väl vad vi alltid lever med?
Dörren, hamnar den rakt upp utifrån vilken vinge som står rakt upp under det fall vi kan observera? Eller blir dom kanske sittande på dörren under sig och då inte kan öppna den?
Jo 1 g är vår vanliga tyngd som trycker ner dem mot "golvet", vilket borde vara höger innervägg. Notera att när planet har ena vingen rakt uppåt så är alltså kabinen på sidan. Och de som då satt på den sidan får plötsligt en person över sig.
Sedan har du rotationskraften eftersom hela planet snurrade runt - och den rotationskraften blir störst på de som var längst bak i planet närmast den förlorade stjärten. Och de som är längst ut får mer än 1g rotationskraft.
Om jag inte har lyckats vända allt fel i huvudet så var dörren uppåt medan de låg på varandra på motsatta sidan. Den som är underst har en person på sig. Och den som är över kan inte bara enkelt sätta foten i ansiktet på den andra. Och om jag inte missat något så såg jag inga lämpliga handtag eller ledstänger att ta tag i för att försöka dra sig upp. Så som jag bedömt det så var det nog rätt kört att trassla ut sig när de låg där i en hög på högersidan av planet och snurrade varv på varv.